Pajhwok Afghan News

امسال حاصلات تربوز در ننگرهار بیش از ۸۳ هزار متریک تُن تخمین شده‌است

جلال‌آباد (پژواک، ‍۱۳ جوزا ۱۴۰۳): ریاست زراعت ننگرهار می‌گوید، امسال بیش از ۲ هزار هکتار زمین در این ولایت تربوز کشت شده که از آن دست‌کم ۸۳ هزار متریک تُن حاصلات بدست خواهد آمد.

هرچند دهاقین از حاصلات تربوز خُرسند اند اما می‌گویند، حکومت باید در راستای بازاریابی و کنترول قیمت‌ها اقدام نمایند و در حال حاضر مالیه بر واردات تربوز از کشورهای همسایه را افزایش دهد.

اجمل سبحانی، سخنگوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ننگرهار به پژواک گفت، امسال ۲۲۴۰ هکتار زمین در ولسوالی‌های کامه، گوشته، بتی‌کوت و لعلپورۀ این ولایت تربوز کشت شده‌است.

او افزود، با در نظرداشت حاصلات خوب تخمین زده می‌شود که امسال از این پالیزها  ۸۳ هزار متریک تُن تربوز جمع‌اوری و به بازار عرضه خواهد شد.

موصوف می‌گوید، هرچند امسال افات طبیعی به کشتزارها آسیب وارد کرده اما باز هم حاصلات تربوز نسبت به گذشته افزایش یافته‌است.

سبحانی همچنان گفت که با فرارسیدن فصل برداشت تربوز به هزاران تن به‌گونۀ مستقیم وغیرمستقیم زمینۀ کار فراهم شده‌است.

به گفتۀ او، سال گذشته ۱۹۶۵ هکتار زمین در ولسوالی‌های شیرزاد، بهسود، کامه، گوشته، لعلپوره، بتی‌کوت و کوزکنر ننگرهار تربوز کشت شده بود که از آن ۷۳ هزار و ۴۸۷ تُن حاصلات بدست آمده بود.

از سوی دیگر، ریاست کانال ننگرهار می‌گوید، امسال ۵۶۰۰ جریب زمین مربوط این اداره نیز از سوی قراردادیان تربوز کشت شده  که از آن ده هزار تُن حاصلات به‌دست خواهد آمد.

سیدهمایون، غریبمل سخنگوی ریاست کانال به پژواک گفت، به اساس ارقام ارایه شدۀ ریاست زراعت،۵۶۰۰ جریب زمین که مربوط این اداره می‌باشد به سکتور خصوصی به قرارداد داده شده است.

از سوی دیگر، دهاقین می‌گویند، هر چند بارنده‌‌گی و سیلاب‌های اخیر در کنار کشت‌زارهای دیگر به کشت‌زار‌های تربوز نیز آسیب وارد کرده اما می‌افزایند که نسبت به سال‌های گذشته حاصلات آن خوب می‌باشد.

سید‌کمال، یک تن از باشنده‌گان منطقۀ بیلۀ ولسوالی گوشته که پنج جریب زمین خود را تربوز کشت کرده می‌گوید، بارنده‌گی‌های اخیر و زیاد شدن سطح آب دریا به او خسارات را نیز وارد کرده اما حاصلات‍‌ش خوب است و امیدوار است که مفاد زیادی را بدست  بیاورد.

او می‌گوید: «وقتی در کشور فصل برداشت هر میوه و سبزیجات می‌رسد، سبزیجات و میوۀ کشور‌های همسایه نیز می‌رسد که قیمت‌ ان کم می‌باشد، پس ما در بازار رقابت کرده نمی‌توانیم، از حکومت خواست ما این‌است که بر واردات تربوز از ‌ پاکستان تکس را بلند ببرد.»

سدیس که در زمین قراردادی کانال ننگرهار در منطقۀ فارم چهارم از مربوطات ولسوالی بتی‌کوت تربوز کشت کرده می‌گوید، بخاطر تخم‌های هایبرید حاصلات آن افزایش یافته، اگر بازار آن خوب باقی بماند مفاد زیادی را به‌دست خواهد آورد.

او می‌گوید : «در اول بازار خوب می‌باشد، اما وقتیکه در بازار تربوز افزایش یابد، در این صورت  قیمت‌ها کاهش می‌یابد، حتا گاهی اوقات مصارفی که کردیم پوره کرده نمی‌توانیم.»

مسوولین می‌گویند، در فصل هر میوه محصول گمرکی بر میوه‌های وارداتی افزایش می‌یابد که با آن بازار آن نیز خوب می‌باشد.

Views: 10

خروج از نسخه موبایل