زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جهت تجهيز نيروهاى افغان ٢٠ميليارد دالر مساعدت صورت ميگيرد

جهت تجهيز نيروهاى افغان ٢٠ميليارد دالر مساعدت صورت ميگيرد

author avatar
23 Jul 2011 - 20:25
جهت تجهيز نيروهاى افغان ٢٠ميليارد دالر مساعدت صورت ميگيرد
author avatar
23 Jul 2011 - 20:25

مزارشريف (پژواک، اول اسد ٩٠): جامعۀ جهانى در عرصۀ تجهيز نيروهاى افغان تا سال ٢٠١٤ ميلادى، ٢٠ ميليارد دالر امريکايى مساعدت خواهد نمود.

داکتر اشرف غنى احمدزى مسوول کميسيون روند انتقال مسووليتها امنيتى به نيروهاى افغان، به تاريخ اول اسد در مراسم تحويلدهى مسووليت امنيت منطقۀ پنجم (مزارشريف)، طى يک نشست خبرى به خبرنگاران گفت که در سه سا ل آينده، مسووليت امنيت تمام کشور به طور تدريجى به نيروهاى افغان واگذار خواهند شد.

مراسم سپردن مسووليتهاى امنيتى، صبح امروز در قوماندانى قول اردوى ٢٠٣ شاهين در ولسوالى دهدادى آغاز و ساعت دو بعد از ظهر پايان يافت.

در آغاز اين مراسم، سرود ملى نواخته شد و سپس نيروهاى افغان براى مقامات داخلى و خارجى ملکى و نظامى حاضر در مراسم، اداى احترام نموده و سپس بيرق ملى افغانستان برافراشته شد.

در مراسم انتقال مسووليتهاى امنيتى مزارشريف به نيروهاى افغان، عطامحمد نور والى بلخ، وزراى دفاع و داخله کشور، داکتر اشرف غنى احمدزى مسوول کميسيون پروسۀ متذکره، رئيس ادارۀ مستقل ارگانهاى محل عبدالخالق فراهى و قوماندان نيروهاى ناتو در شمال در آن اشتراک ورزيده بودند.

داکتر اشرف غنى احمدزى در پاسخ به يک پرسش آژانس خبرى پژواک گفت، وى ميپذيرد که نيروهاى افغان اکنون در حفاظت  مناطق محولۀ شان، به برخى مشکلات مواجه اند.

نامبرده افزود که غرض مرفوع کردن همين مشکلات، جامعۀ جهانى طى سه سال آينده ٢٠ ميليارد دالر را براى تقويت و تجهيز نيروهاى افغان با دولت افغانستان کمک ميکند.

داکتر غنى گفت که در اين عرصه در آيندۀ نزديک، ٦٠٠واسطۀ نوع لارى زيرو، MI17تانک و هشت هزار ماشين آلات مختلف النوع به نيروهاى افغان سپرده خواهند شد.

اما عطا محمد نور والى بلخ بعد از گرفتن امنيت شهر مزارشريف گفت: ((امنيت اين شهر طى ده سال گذشته، از سوى نيروهاى افغان تامين ميشد و امروز نيز به طور تشريفاتى رسماً به ما محول گرديد.))

نامبرده افزود که در مقابل پروسۀ جارى انتقال مسووليت در کشور، موانع موجود اند  جامعۀ جهانى بايد در حل اين مشکلات، همراى افغانها کمک زياد نمايد.

قرار اظهارات موصوف، نيروهاى افغان در کنار تعليم و تربيه، ارتقاى کيفيت و کميت به نيروى هوايى نيز نياز دارد.

اما داکتر اشرف غنى احمدزى گفت که به سبب مصرف گزاف، اکنون براى تقويت نيروى هوايى افغانستان کدام پلان مشخص ندارد.

نامبرده افزود که تقويت نيروى هوايى افغان، نياز به هزينۀ هنگفتى دارد که در آينده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نامبرده همچنان افزود که متصل پروسۀ انتقال امنيت، اميد مى برد تا دولت بر تطبيق  پروژه هاى طويل المدت در اين ولايت اقدام نموده و مانند گذشته از اين ولايت به صفت مرکز راه ابريشم استفاده نمايد.

به گفتۀ نامبرده، ولايت بلخ آب فراوان دارد و قبل از استفاده آن، از اين خاک خارج ميشود.

همچنان سترجنرال عبدالرحيم وردگ وزير دفاع در نشست که به مناسبت پروسۀ انتقال امنيت تدوير يافته بود، در جريان سخنانش گفت که آنها تا آخرين رمق حيات، آمادۀ دفاع از ميهن اند.

نامبرده روند انتقال مسووليت امنيتى را برا ى اثبات وجود نيروهاى افغان يک ابتلا   و براى مردم افغانستان، آنرا غيرت و افتخار دانست.

سترجنرال بسم الله محمدى وزير امور داخله در جريان سخنانش گفت که در نظر است، تا در کميت پوليس شمال افزايش بعمل آيد و تا حدى آنها را تجهيز نمايند.

در ولايت بلخ سربازان آلمانى مستقر اند؛ اين کشور در افغانستان حدود ٤٨٠٠ سرباز دارد که در ولايات شمالى مستقر و ٥٣ سرباز آن تاکنون جان باخته اند.

اعلان روند انتقال مسووليتهاى امنيتى، از جانب رئيس جمهور حامد کرزى به تاريخ اول سال جارى صورت گرفت.

رئيس جمهور گفته بود که در مرحلۀ نخست، امنيت هفت منطقه به نيروهاى افغان محول ميگردد و تا آواخر سال ٢٠١٤ميلادى امنيت تمام کشور به نيروهاى افغان واگذار خواهند شد.

اين پروسه هفتۀ گذشته از باميان آغاز و تاکنون سپردن امور امنيتى به طور رسمى به نيروهاى افغان در شهر هاى لشکرگاه، هرات و مهترلام به اجرا گذاشته شده است.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر