زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

استفاده از ميتود جديد در تدريس تغيير مثبت را درآموزش فراهم کرده است

استفاده از ميتود جديد در تدريس تغيير مثبت را درآموزش فراهم کرده است

author avatar
5 Feb 2012 - 15:27
استفاده از ميتود جديد در تدريس تغيير مثبت را درآموزش فراهم کرده است
author avatar
5 Feb 2012 - 15:27

شهرکندز(پژواک،١٦دلو٩٠): مسوولان معارف ولايت کندز ميگويند که حدود شش هزار معلم  در ظرف سه سال اخير، شيوه هاى جديد تدريس را آموخته اند و اين  آموزش، باعث تغيیر مثبت در شیوه تدریس گردیده است .

آنان مى افزايند که معلمين در گذشته با سیستم عنعنوی و کهنه تدریس ميکردند، اما حالا با استفاده از آموزش هاى جديد، توانسته اند که  طبق ميتودهاى جديد تدريس نمايند.

به گفتۀ آنها، اين شيوه باعث رشد فکرى وبلند رفتن سويۀ تعليمى شاگردان ميگردد.

اين شيوۀ جديد از سوى وزارت معارف و تمويل بانک جهانى تحت نام “پروگرام ملی تربیه معلمين داخل خدمت” از سه سال به اینسو باهمکاری موسسۀ جک JACK (بلند بردن سطح دانش وتوانمندی افغانها )  در کندز روى دست گرفته شده است.

حفيظ الله” رسولى” مسوول موسسۀ جک در کندز به آژانس خبری پژواک گفت که از سه سال تا حال ،حدود شش هزار معلم شیوه های جدید تدریس را آموخته اند.

وى، مدت اين دوره ها را  ١٣ الی ٢٦ روز خوانده، ميگويد که  براى معلمين در مورد روش خوب با شاگردان ، شریک ساختن شاگرد در درس روزمره ، پرسیدن درس گذشته ، داشتن پلان برای تدریس وکار گروپی در صنف، آموزش داده شده است.

شمار مجموعى معلمین در کندز به حدود هفت هزار تن میرسد که به گفتۀ رسولى، یکهزار معلم باقى مانده،درحال حاضر درمرکز وولسوالی ها مصروف همچو دوره هاى آموزشى هستند.

مسوول موسسۀ جک در کندز ،هدف عمده این برنامه را تغیر سیستم کهنه به سیستم عصری تدریس که در آن استاد وشاگرد هردو شریک درس هستند،عنوان نمود.

جک، يک موسسۀ غير دولتى داخلى  بوده که از پنج سال بدينسو در بخش هاى تعليم و تربيه و آموزش هاى حرفوى در کندز فعاليت دارد.

خان زاده گل سالارزی مسوول مطبوعات ریاست معارف کندز این برنامه را داراى موثریت زیاد، برای تغيیر سیستم تدریس خوانده، ميگويد :(( در سیستم قبلى، تنها استاد محوری بود و به شکل میخانیکی درس میداد و شاگرد شریک درس نبود،به همین دلیل شاگرد چندان درس را ياد نمى گرفت. ))

 اما سالارزى گفت که حالا شیوه جدیدى که برای استادان آموزش داده شده،این است که معلم سی درصد درس میدهد  وشاگرد هفتاد درصد شامل درس میباشد که این شيوه، باعث رشد فکری ومصروفیت شاگرد میگردد.

 مسوول مطبوعات ریاست معارف کندز میگوید که نظر به بررسی آنها شیوه هايی را که استادان آموخته اند ،  آنرا در مکاتب تطبیق مى نمايند واین برنامه ؛حدود هفتاد درصد در تغيیر سیستم تدریس موثریت داشته است.

استادان، مواردى که آموخته اند ، آنرا شیوه های موثر برای تدریس شاگردان مى دانند.

غوتی معلم در لیسۀ نسوان عایشه صدیقۀ مرکز کندز که به تازگى با ١٥ معلم دیگر، از دورۀ آموزشى فارغ گرديده ،میگوید :(( در گذشته ما همان شیوه کهنه تدریس را که خود ما درس را مطالعه میکردیم ،به شاگرد درس میدادیم وبس،  اما حالی آموختیم که چگونه با شاگرد برخورد خوب داشته باشیم . شاگرد را تشویق به درس بکنیم ، شاگرد را به درس شریک کنیم ودر صنف هم باید بین شاگردان کارهای گروپی داشته باشیم . ))

اين معلم که سابقۀ ٩ ساله دارد،ميگويد که دورۀ آموزشى کوتاه مدت بوده و آنچه را که آموخته اند، تمام مشکلاتى را که در عرصه تدريس دارند، حل کرده نمى تواند، از همين جهت اگر وقت همچون دوره ها بيشتر شود، موثر تر تمام خواهد شد.

اما رياست معارف کندز ميگويد که فعلاً اين برنامه از سوى وزارت معارف روى دست گرفته شده و تصميم بعدى در اين مورد نيز به همين وزارت ارتباط ميگيرد.

شاگردان میگویند که روش تدریس استادان؛ بعد از آموزش هاى جديد به گونه بهتر تغیير کرده وحالا آنان خوبتر میتوانند درس را یاد بگیرند.

عتیق الله متعلم صنف یازدهم لیسه شیر خان کندز به پژواک گفت :« معلمین ما در گذشته ؛زمانى که داخل صنف میشدند فقط درس میدادند وچندان پرسان از ما نمی کردند ونه هم چندان سهم برای ما در درس میدادند . اما در جريان سال تعليمى که گذشت، معلمين در صنف همیشه هم وظیفه خانگی پرسان میکردند، هم مارا شریک درس میساختند وهم کار گروپی در صنف داشتيم ))

کندز يکى از ولايات سرد سير بوده و فعلاً شاگردان در رخصتى زمستانى بسر ميبرند.

اين متعلم ميگويد که برخى استادان ، شاگردان را بخاطر بعضى اشتباهات کوچک شان، با سيلى ميزدند و يا توهين و تحقير مينمودند که باعث دلسرى شاگردان ميشد و به همين علت، شمارى از شاگردان چند روز به صنف نمى آمدند.

اما عتيق الله مى افزايد ، حالا که استادان شيوه هاى جديد تدريس را آموخته اند، روش شان با شاگردان تغيير کرده و علاقمندى شاگردان به درس بيشتر شده است.

قرار معلومات ریاست معارف کندز ،حدود ٤٤٠ مکتب در سطح اين ولايت وجود دارد که در آن بیش از ٣٠٠ هزار شاگرد پسر و دختر تدريس ميشوند.

Views: 418

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر