زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مالداران کندز از سردى هوا و نبود علوفۀ حيوانى شکايت دارند

مالداران کندز از سردى هوا و نبود علوفۀ حيوانى شکايت دارند

author avatar
7 Feb 2012 - 14:52
مالداران کندز از سردى هوا و نبود علوفۀ حيوانى شکايت دارند
author avatar
7 Feb 2012 - 14:52

شهر کندز (پژواک ١٨دلو٩٠): مالداران ولايت کندز ادعا ميکنند که بيش از سه هزار راس مواشى خود را از اثر سردى و نبود علوفه از دست داده اند؛ اما رياست زراعت اين رقم را مبالغه آميز خواند.

مالداران، سردى و برفبارى سنگين اخير را بى سابقه خوانده، شکايت دارند که رياست زراعت و مالدارى، براى آنها کمک نکرده است و اگر وضعیت به همینگونه ادامه یابد، مواشی بيشتر از بين خواهند رفت.

به گفتۀ آنها، اين سه هزار راس مواشى که بيشتر آن گوسفند بودند، ظرف چهار روز گذشته در ولسوالی های  چهاردره، دشت ارچی، امام صاحب، قلعه ذال، خان آباد، علی آباد و ساحات مربوط مرکز کندز تلف شده است.

نصرالله مندوخیل یکتن از مالداران و نماینده مردم کوچی ولسوالی دشت ارچی، به آژانس خبری پژواک گفت: مالداران، مواشی خود را به چراگاهها در دشت و کوه برده بودند، که یکبار برف باريد و هواسرد شد و قرار ارقامى که به دست او رسيده، بیش از ٧٠٠ راس مواشی از اثر سردى و عدم علوفه از بين رفته است.

ارباب عبدالوحيد یکتن از مالداران ولسوالی چهاردره نیز گفت که بیش از ٦٠٠ راس مواشی (بز وگوسفند) در جریان چند روزگذشته، به همين علت تلف گرديده است.

وی علاوه کرد: “شخصاً از خودم بيست گوسفند مُردن، من دوصد گوسفند دارم، دیگه کدام پیشه وغریبی هم ندارم، همى مالداری اس که روزگار ما پیش میره، آنهم اگه  تلف شون، هيچ چيزى برى ما نخواد ماند و پيشۀ خوده هم از دست ميتيم.”

اين مالدار افزود که زمستان، در حال ختم شدن بوده و بقيۀ مواشى آنها در حال از بين رفتن است؛ اما رياست زراعت و مالدارى، در فکر کمک به مالداران نيست.

عبدالله نماینده مالداران ولسوالی علی آباد نیز گفت که درین ولسوالی، اضافه از ٥٠٠ راس مواشی تلف گردیده، آنان قبل از رسیدن سرمای زمستان، به ریاست زراعت درخواست کمک کرده بودند؛ اما برای مالداران به موقع علوفه نرسید و به همین خاطر، مواشی آنها از بين رفت.

در عين حال، شیخ صدرالدين ولسوال دشت ارچی، از تلف شدن بیش از ٧٠٠ راس مواشی خبر داده علاوه کرد که بیش از پنجاه هزار مواشی در اين ولسوالی وجود دارد؛ اما ریاست زراعت تنها ١٠ تُن مواد خوراکی حيوانى را توزيع نموده که به هيچصورتى کفایت نمی کند.

همچنان عبدالواحد عمرخیل ولسوال چهاردره، از تلف شدن بیش از ششصد راس مواشی خبر داده، گفت که کمک های ریاست زراعت کافی نبوده و مالداران به کمکهای بیشتر نیاز دارند.

اين درحالى است که دو شب قبل، چهار چوپان و حدود ٥٠٠ راس گوسفند، از شدت سردى در منطقۀ دشت آبدان چهاردره نيز  تلف شدند.

اما عزیزالله ایماق ریيس زراعت ومالداری کندز گفت که نظر به اطلاعات آنها، اضافه از ششصد راس مواشی درسراسر اين ولايت تلف شده است.

وى به پژواک گفت که  آنان، دیروز حدود ٧٤ تن علوفۀ حیوانی را برای مالداران ولسوالى هاى ششگانه و مرکز کندز کمک نمودند. در هر ولسوالی برای ٦٠ مالدار مستحق، جمعاً ١٠  تن علوفه توزيع گرديده است.

مالداران شکايت ميکنند که اين کمکها از يکسو به وقت مناسب نرسيده و از سوى ديگر کافى نيست؛ اما ايماق ميگويد که وزارت زراعت و مالدارى گفته است که عنقریب کمکهای عاجل ديگر را، براى مالداران کندز انتقال ميدهند تا مشکلات آنها از حيث علوفۀ حيوانى حل گردد.

کندز، ولايتى است که اقتصاد اکثر مردم آن، به زراعت و مالدارى متکى بوده و درحال حاضر، حدود یک ميليون مواشی شامل بز، گوسفند، گاو، اسپ و شتر دراين ولايت وجود دارد.

Views: 10

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر