زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

والى کندز: مظاهره چيان از مخالفان مسلح دستور ميگرفتند

author avatar
26 Feb 2012 - 11:33
author avatar
26 Feb 2012 - 11:33

 شهرکندز (پژواک، ٧حوت۹۰): والى کندز ميگويد که در بين مظاهره کنندگان ديروز، افراد مسلح نفوذ نموده و مظاهره چيان، از سوى مخالفان مسلح دولت دستور ميگرفتند.

آنها با پرتاب سنگ بر دفتر يوناما در شهر کندز، هجوم بردند و در مقابل قوماندانى امنيه، سر چوک و بندر خان آباد، دست به مظاهرات خشونت آميز زدند که طى آن، پنج مظاهره کننده به قتل رسيده و٥٧ تن مجروح گرديدند.

عساکر امريکايى هفتۀ گذشته، چهارنسخۀ قرآن عظيم الشان را در پايگاه نظامى بگرام ولايت پروان، به آتش کشيدند و اين کار، عکس العمل مردم را برانگيخته و منجر به تظاهرات در مناطق مختلف کشور شده است.

محمد انور جگدلک والى کندز، به آژانس خبرى پژواک گفت که در بين مظاهره چيان، افراد مسلح ناشناس نفوذ نموده و مخالفان مسلح دولت، به آنها از طريق تماس هاى تيليفونى دستور ميدادند که بر دفتر يوناما حمله کنند.

جگلدلک افزود که نيروهاى امنيتى، هجوم بر دفتر يوناما را دفع کرده و پلان آنها را خنثى نمودند.

وى علاوه کرد که تا حال کسى دستگير نشده و تحقيقات در زمينه ادامه دارد.

والى کندز علاوه کرد که برخى معترضين، در برابر نيروهاى امنيتى از خشونت کار گرفتند که طى آن، ٢٥ پوليس نيز جراحت برداشته است.

اما نثاراحمد ٣٥ ساله يکتن از مظاهره کنندگان، به پژواک گفت که برخورد پوليس در مقابل آنها، جدى و خشن بود و باعث تلفات و جراحات معترضين گرديد.

وى افزود: “تظاهرات در اعتراض به سوختاندن قرآن کريم، خودجوش و بخاطر دفاع ازدين و ايمان ما بوده و ما خواستيم که احساسات خود را بيان کنيم.”

اين مظاهره کننده، افزود که آنها خواستار محاکمه و مجازات توهين کنندگان به مقدسات اسلام و خروج نيروهاى خارجى از کشور هستند.

ديروز، شمار تلفات ناشى از اين مظاهرات، چهار تن و از مجروحين ٥١ تن خوانده شده بود؛ اما داکتر سعد مختار رييس صحت عامۀ کندز، امروز گفت که شمار تلفات به پنج تن و از مجروحين به ٥٧ تن رسيده است.

گفتنى است در تظاهرات پنج روز گذشته، که در اعتراض به سوختاندن قرآنکريم در سراسر کشور صورت گرفت، بيش از ٣٠ تن به شمول دو سرباز امريکايى کشته شده و دست کم ٢٦٠ تن ديگر جراحت برداشته اند.  

درحاليکه دولت هيئتى را بخاطر تحقيقات در مورد حريق نمودن کلام الله مجيد تعيين نموده، بارک اوباما رييس جمهور امريکا طی نامه ای به رئیس جمهور حامد کرزی، از بی حرمتی به قرآنکریم و سایر اوراق و کتاب های مذهبی در مرکز نظامی بگرام، از حکومت و مردم افغانستان معذرت خواسته است. 

اوباما گفته است که حادثۀ بگرام، غیرعمدی بوده و از تحقیقات در این زمینه به رئیس جمهور کرزى اطمینان داده است.

Views: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر