زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بسته بودن راه ها درغور، قیمت موادغذایی را افزایش داده است

بسته بودن راه ها درغور، قیمت موادغذایی را افزایش داده است

author avatar
28 Feb 2012 - 14:33
بسته بودن راه ها درغور، قیمت موادغذایی را افزایش داده است
author avatar
28 Feb 2012 - 14:33

چغچران(پژواک،٩حوت٩٠) : با مسدود شدن راه ها در ولایت غور، قیمت موادخوراکی و استهلاکی افزایش یافته و مرد م از این ناحیه با مشکل مواجه اند.

محمد موسی سرپرست ولسوالی چهارسده، به آژانس خبرى پژواک گفت که راه این ولسوالی، از یکماه به اینطرف از اثر برفباری مسدود است.

وی علاوه نمود که با مسدود شدن راه ها، قیمت یک بوری گندم؛ از١٢٠٠ افغانی به ٢٢٠٠ افغانی، یک قطی روغن ١٦کیلویی از١٥٠٠ به ٢٠٠٠ افغانی، یک کیلوگاز از٨٠ به ١١٠افغانی، و یک لیترتیل از ٧٠ به ١٢٠ افغانی صعود نموده است.

محمد موسی افزود که برخی اقلام یادشده، با مشکل پیدا می شود و اکثرمردم این ولسوالی که توان خرید آنرا ندارند، با مشکل جدی مواجه هستند.

سرپرست ولسوالی چهارسده اظهار داشت که قراردادیها، تا کنون موفق به پاک کاری و بازگشایی راه این ولسوالی نشده اند.

 به گفتۀ موصوف، مردم این ولسوالی همچون سایر مناطق ولایت غور، از عرضۀ خدمات صحی نیز محروم اند؛ زیرا کلینیک های این ولسوالی به دلیل نبود داکتر و نرس، مسدود و یا نیمه فعال است و دواخانه، کلینیک و معاینه خانۀ شخصی، دراین ولسوالی اصلاً وجود ندارد.

عبدالرحیم یکتن از باشنده گان ولسوالی چهارسده، به پژواک گفت که در زمستان، باز بودن راه و کلینیک از همه مهمتر است؛ اما راه ها و کلینیک های این ولسوالی مسدود است.

وی علاوه نمود: “موادغذایی به دلیل مسدود بودن راه، روز به روز قیمت میشود و مردم چاره ندارند به جز از صبر وحوصله؛ زیرا فریاد شانرا کسی نمی شنود.”

مسدود بودن راه ها در ولایت غور، به ولسوالی چهارسده خلاصه نمی شود، بلکه اکثر راه هایی که ولسواليها را باهم و يا با مرکز این ولایت وصل ميکند، مسدود می باشند.

گل محمد باشنده ولسوالی تولک ولایت غور گفت که مسدود بودن راه این ولسوالی از  ٢٠ روز به اینطرف، بالای قیمت موادخوارکی تاثیر منفی گذاشته است.

وی افزود که یک بوری آرد، از ١١٠٠افغانی به ١٥٠٠افغانی، یک کیلوگاز از ٧٠ به ١١٠افغانی و یک لیتر تیل از ٦٥ به ١٠٠ افغانی بلند رفته است.

گل محمد علاوه کرد که دولت، دربازگشای راه ها توجه ندارد وهمچنان کلینیک مرکز این ولسوالی نیز به دلیل نبود داکتربسته است.

موصوف اظهار داشت که مردم به دلیل مسدود بودن راه، مریضان خود را به مرکز ولایت انتقال نمی داده توانند و اگر وضعیت همچنان ادامه یابد، تلفات جانی به بار خواهد آمد.

باشنده گان شهر چغچران، مرکز ولایت غور نیز از بلندرفتن قیمت موادغذایی و محرو قاتی شاکی اند.

نسیمه، زن بیوه ای است که همراه با ٣ طفلش در یک تعمیر مخروبۀ دولتی، در شهرچغچران زنده گی میکند.

وی به پژواک گفت که شوهرش ١٠ سال پیش فوت نموده و وی نان آور خانۀ خود است.

نسیمه افزود که از طریق لباسشویی و پاک کاری منازل مردم، روزانه ١٠٠ الی ١٢٠ افغانی پیدا میکند؛ اما با در نظرداشت قیمت بودن موادغذایی و محروقاتی، عایدش اکتفا نمی کند و با مشکل جدی مواجه است.

وی علاوه نمود: “یک سیر چوب در چغچران، به ١٥٠افغانی فروخته میشود؛ اگراز عاید روزانۀ خود یک سیر چوب بخرم، متباقی ضروریات خانه را چطور کنم؟”

نسیمه افزود که صدها فامیل مثل وی، درهوای سرد غور، با مشکل زنده گی میکنند؛ زیرا چاره ای ندارند، راه ها مسدود است و دولت به فکر آنها نیست.

در عین حال، محمد صادق یوسفی عضو شورای ولایتی غور، به پژواک گفت که ١١شب را در مسیر راه لعل سرجنگل، در برف گیر مانده بود و اگر مردم با وی کمک نمی کردند، حیاتش به خطر مرگ مواجه بود.

وی گفت که به منظور بررسی وضعیت مردم این ولسوالی، از طریق شورای ولایتی توظیف شده بود.

یوسفی علاوه نمود که قیمت مواد خوراکی، در این ولسوالی بلندرفته و مردم از مسدود بودن راه و کمبود علوفۀ حیوانی، با مشکل جدی مواجه اند.

موصوف اظهار داشت که اکثر مردم، توان خرید مواد مورد نیاز خودرا ندارند و اگرموادغذایی وعلوفۀ حیوانی، به مالداران این ولسوالی صورت نگیرد، تلفات جانی و خسارۀ مالی به بار خواهد آمد.

حمیدالله دادفر ریس مبارزه با حوادث غور، بلندرفتن قيمت مواد خوراکی؛ محروقاتی و مسدود بودن راه ها را تایید نموده گفت: بازگشایی راه ها در برخی مناطق آغاز شده و تلاش دارند، هرچه زودتر این مشکل رفع گردد.

وی با تأکید گفت که کمیته حالات اضطرار و ریاست حوادث، هیچ گونه کمک در اختیار ندارند و واضح است که وقتی راه مسدود باشد، قیم صعود میکند.

درعین حال، مسوولین ریاست صحت عامۀ ولایت غور و موسسه مرکز تربیوی انکشافی برای افغانستان، که مسولیت تطبیق برنامۀ صحت را در ولسوالیهای این ولایت به دوش دارد، کمبود دوا و داکتر را در کلینیک های ولسوالیهای این ولایت تأیید میکنند.

داکتروکیل مسوول بخش صحی موسسۀ مذکور، دلیل کمبود داکتر و نرس را در کلینیک های ولسوالیهای این ولایت، کوهستانی بودن و خراب بودن راه ها دانسته علاوه نمود که داکتران و نرسان، حاضر نیستند در فواصل دور، رفته و ایفای وظیفه نمایند.

محمد اقبال مدیر فوایدعامۀ غور، با تأیید مسدود بودن راه ٧ ولسوالی گفت: “تلاش نمودیم در قد م اول، راه هرات -غور را باز نماییم؛ تا مواد از هرات به غور انتقال یابد و قیم موادغذایی و مصرفی، دو باره پایین آید.”

وی افزود که راه مواصلاتی ولسوالی دولتیار با مرکز ولایت، کاملاً و از لعل و سرجنگل، قسماً پاک کاری شده و در سایر مسیرها نیز کار از طریق قراردادیها جریان دارد.

اقبال، افزود که در صورت مساعد بودن هوا، راه های برخی مناطق این ولایت در روزهای نزدیک، باز خواهد شد.

بازدیدها: 9

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر