زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مسوولين محلى باميان خواهان بازسازى بت ها گرديدند

مسوولين محلى باميان خواهان بازسازى بت ها گرديدند

author avatar
10 Mar 2012 - 15:03
مسوولين محلى باميان خواهان بازسازى بت ها گرديدند
author avatar
10 Mar 2012 - 15:03

باميان( پژواک ٢٠حوت ٩٠): مسوولان محلى ولايت باميان، تخريب مجسمه هاى بودا را به شدت تقبيح کرده و آنرا يک خيانت ملى خواندند و خواهان بازسازى اين دو پيکرۀ تاريخى گرديدند.

اين دو مجسمه که قدامت١٦٠٠ ساله داشته و يکى از شاهکار هاى زمان بوديزم بود؛ يازده سال قبل ، در زمان حاکميت طالبان (١٠مارچ ٢٠٠١ ميلادى )، تحت اين نام که موجوديت بُت به معناى شرک است ، در پی حملات متواتر و آتشباری سنگين طالبان، منهدم گرديدند.

مجسمۀ بزرگ صلصال با ارتفاع ٥٥ متر و مجسمۀ کوچک بنام شامامه با ارتفاع ٣٣ متر در مسير جاده قديمی ابريشم در حدود سه کيلومترى شمال شهر باميان  در دل کوه تراشيده شده بود.

محمدآصف مُبلغ معاون والى بامیان درمحفلى که امروز(٢٠ حوت) به مناسبت  یازدهمین سالگرد تخریب مجسمه هاى بودا برگزار شد،گفت که هرچند طی ده سال گذشته؛ کارهای روی تحکیم بندى وحفاظت این میراث تاریخی صورت گرفته،اما در جهت ترمیم دوباره واحیاى آن تلاش بیشتری باید صورت بگیرد.

در اين محفل که شمارى از مسوولان محلى، فرهنگيان و استادان پوهنتون شرکت داشتند، تخريب دو مجسمه را به شدت تقبيح کرده و آنرا يک خيانت ملى به حق افغانستان خواندند.

معاون والى باميان به نقل از فردى که درزمان طالبان عضواستخبارات طالبان بود ، افزود که دوبار تصمیم ازطرف پاکستان برای تخریب بودا گرفته شد؛ اما طالبان افغان با آن مخالف کردند.

مُبلغ از این عضو استخبارات نام نبرده، ميگويد:(( بار سوم که ملا عمر فرمان برای تخریب بودا صادر کرد، ما درمسیر راه بامیان بودیم  که این دستور را شنیدیم وحتی باور هم نمی کردیم  که ملا عمر چنین تصمیمى را گرفته باشد.))

وى در اين محفل که از سوى رياست اطلاعات و فرهنگ در مقابل مجسمه هاى مخروبۀ بودا داير شد، از سازمانهای جهانی خواست که در ترمیم واحیاى مجدد این میراث تاریخی همکاری نمایند.

محمد عزیز شفق ریيس شوراى ولایتی بامیان گفت که علاقمندی برای بازسازی مجسمه های بودا؛ از طرف آلمان وجاپان وجود دارد، اما تا هنوز تصمیم مشخص در این مورد گرفته نشده است.

وى، یونسکو( سازمان فرهنگى ملل متحد) ووزارت اطلاعات وفرهنگ را به سهل انگارى در مورد ترمیم مجسمه هاى بودا متهم نموده، افزود که آنها در این مورد تبعیض آگاهانه روا میدارند ودر مورد باز سازی مجسمه ها اقدام صورت نمیگیرد.

شفق علاوه کرد: ((شنیده ایم که جاپان برای بازسازی مجسمه های بامیان اقدام میکند وما ازاین کشور میخواهیم دراین مورد جدیت به خرچ داده ودر مورد ترمیم وباز سازی آن اقدام نماید.))

آنها، خواهان اقدام عاجل وزارت اطلاعات وفرهنگ  ویونسکو در مورد بازسازی این مجسمه ها گرديدند.

اما عمرسلطان معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ ميگويد که آنها مخالف نوسازی مجسمه های بودا هستند، زیرا نوسازی بودا کار درست نبوده و  قدامت تاریخی آنرا خدشه دار ميسازد واز نگاه هنری نیز قابل پسند نمی باشد.

وى به  آژانس خبرى پژواک گفت  که وزارت اطلاعات وفرهنگ؛ از کشورهايی که علاقمند بازسازی مجسمه ها می باشند رسما خواسته است تا طرح شانرا به وزارت آورده ومشخص کنند که کدام مجسمه قابل ترمیم است و آیا قابل ترمیم میباشد ویا خیر !

عمر سلطان، اين کشور ها را مشخص نکرد و افزود که در صورتى طرح اين کشور ها قابل قبول خواهد بود که به قدامت تاريخى مجسمه ها آسيب نرسد و از لحاظ علمى به آن نوساز گفته نشود و تا حدى بيانگر قدامت آن باشد.

گفتنى است که تيم باستانشناسی (ايکوموس) آلمان، چهار سال قبل تحکيم بندى محل مجسمه هاى بودا را به هزينۀ سه ميليون دالر آغاز کرد و کار آن سال گذشته تکميل و زمينه براى امکان بازسازى مجسمه ها فراهم گرديده است. اما مسوولان محلى باميان ميگويند که بازسازى مجسمه ها حد اقل ده سال را در بر خواهد گرفت.

ايکوموس توانسته هزاران قطعه از پارچه های تخريب شده بودا را شناسايی و بعد از نمره بندى، در محل مخصوص حفاظت نمايد.برخى قطعات جدا شده از پيکره هاى بودا از ٩٠ تا ١٠٠ تن وزن دارد.

معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ ميگويد که  قراراست اين وزارت درسال جديد، پارچه هاى بودا را که قبلاً نمره گذارى و دسته بندى شده به شکل يک موزيم درآورند و معلوماتى هم درمورد بودا نوشته ميشود که سياحان، تاريخ بودا را مطالعه کنند و در مورد آن، معلومات بدست بياورند.

قابل ذکراست که در کنفرانس سال ١٣٨٦ که در شهر برلين  آلمان با شرکت يونسکوى جاپان ، فرانسه و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان داير شد تصميم گرفته شد که بايد پيکره هاى بودا در صورتى که پنجاه درصد پارچه ها و مواد فرو افتيدۀ آن تکميل شده باشد، دوباره به شکل سابق بازسازى شود.

محمد کريم خليلی معاون دوم رياست جمهوری دو سال قبل در افتتاح اولين پارک ملی افغانستان ( بند امير باميان) گفته بود که جاپان وعدۀ بيش از يکصد ميليون دالر را برای بازسازی پيکره هاى بودا داده است.

 در ابتدا پلان طورى بود که پيکره هاى بودا با پرتاب شعاع لايزر دو باره مجسم شوند؛ اما شاملين کنفرانس به اين نتيجه رسيدند که شعاع لايزر عوارض جانبى در پى خواهد داشت و کشتزار هاى که در مسير شعاع لايزرقرارميگيرند؛ از بين خواهند رفت. کوهى که دو بودا در آنجا قرار دارند فرسوده شده و به پرنده گان و حيوانات نيز ضررخواهد رسيد.

چهار سال قبل ياماگاتا هنرمند جاپانى، براى بازسازى پيكره هاى بودا از جاپانى ها پول جمع آورى ميكرد و تصميم داشت كه تصاوير دوبودا را با پرتاب اشعه لايزر در همان جاى که قرار دارند؛ انعکاس بدهد.

ياماگاتا گفته بود که تا سى ميليون دالر بودجه را براى پرتاب اشعه لايزر به عهده گرفته است و مردم تا دو سال آينده؛ تصاوير آنرا را در همان مکان قبلى مشاهده خواهند کرد.

اين هنرمند ميخواست سلسله اى ازتصاوير راروى صخره هاى تپه باميان با چهارده سيستم لايزر بتاباند كه علاوه بر مجسم شدن تصويرى دو پيکره، انرژى برق براى مردم محل نيز توليد ميشد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر