زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ساکنین گل تپۀ کندز از خرابی راه مواصلاتی شان شکایت دارند

ساکنین گل تپۀ کندز از خرابی راه مواصلاتی شان شکایت دارند

author avatar
24 Mar 2012 - 11:21
ساکنین گل تپۀ کندز از خرابی راه مواصلاتی شان شکایت دارند
author avatar
24 Mar 2012 - 11:21

کندز (پژواک،٥ حمل٩١): باشندگان منطقۀ گل تپه مرکز کندز که بيشتر آنها زراعت پيشه و مالداراند، ميگويند که يکمقدار محصولات شان به علت خرابى سرک، فاسد ميگردد و از حيث اقتصاد متضرر ميشوند.

نفوس تخمينى اين منطقه که درجنوبغرب شهر کندز واقع است، به بیش از شصت هزار تن ميرسد.

مسوولان محلى ميگويند که گل تپه، تا بيش از يکسال قبل مرکز اصلی طالبان و افراد مسلح القاعده به سطح کندز بود که بیشتر فعالیت های تخريبى  خود را از همین منطقه سازماندهی میکردند؛ اما منطقه بر اثر عمليات نيروهاى افغان و همکارى آيساف از وجود آنها پاک گرديده است.

آنان میگفتند که با تصفیۀ این منطقه، کار بازسازی بخصوص ساخت و قیرریزی سرک کندز – گل تپه که سى کيلومتر طول دارد، از همه اولتر آغاز خواهد شد؛ اما تا هنوز هیچ اثرى از بازسازی سرک ديده نمى شود.

باشنده گان گل تپه ميگويند که با قیرریزی این سرک، فاصله راه تا شهر کندز که فعلاً حدود دوساعت در موتر است، به نیم ساعت کاهش مى يابد. همچنان کرایۀ یک نفر که فعلاً ٦٠ افغانی است، به ٢٠ افغانی و کرایۀ یک سیر محصولات زراعتی، از پنج افغانى به دو افغانى خواهد رسيد.

موترها از اين مسير که خندق های پُر از گل ولای ديده ميشود، با مشکل عبور میکنند و حتى در برخی موارد برای چند ساعت گیر میمانند.

باشندگان محل که ٩٥ درصد آنان مصروف زراعت و مالداری هستند، میگویند که با نظرداشت حضور نظامی نیروهای آيساف درین منطقه و مشکلات مردم، سرک تا به حال باید قیر میشد و براى مردم تسهيلات فراهم ميگرديد.

حاجی امیر جان باشنده منطقه لرخابی منطقه گل تپه، به پژواک گفت: در تابستان زمانى که محصولات زراعتى شان را غرض فروش به شهر انتقال میدهند، یکمقدار آن در مسیر راه، بخاطر  خرابى سرک، از بین میرود و این باعث زیان دهاقین میشود.

این دهقان افزود: “ما دیگه کدام عاید نداریم، فقط عاید ما همى کشت وزراعت اس، وختى که خربوزه و تربوز خود را به شهر مى بريم، چیزیش در راه خراب میشه و کرایه راه هم قیمت اس، وختى که به شهر میرسیم، چيزى برى ما فايده نمى مانه.”

وى علاوه کرد که دولت بايد در فکر بهبود وضعيت مردم بخصوص دهاقين باشد؛ حالا که در منطقه جنگ نيست و طالبان هم وجود ندارند، بايد امور بازسازى را به سرعت آغاز نمايد.

یارمحمد باشنده دیگر محل که در زمينش سبزيجات ميکارد نيز گفت که از يکسو کرايه راه قيمت است، از سوى ديگر يکمقدار سبزيجات در راه خراب ميشود و از جانبى هم براى سراى دار در شهر کندز بخاطر نگهدارى سبزيجات، پول ميدهند.

وى علاوه کرد که اگر سرک قير شود، نه تنها محصولات زراعتى شان خراب نمى شود، بلکه کرايه نيز کاهش يافته و از فروش محصولات خود، مفاد خوب به دست مى آورند.

رانندگان، علت بلند بودن کرايه را در خرابى سرک و قيمت بودن تيل ميدانند.

نادر شاه باشنده قریه شینواری گل تپه که موتر سراچه دارد و در مسیر کندز- گل تپه رانند گی میکند  گفت: “سرک بسیار خراب اس، وختى یکبار در سرک رفت و آمد میکنیم، یا تایر خراب ميشه یاهم ماشین عوارض ميکنه؛ گاهى هم اى سرکه از دو ساعت زياد هم طى ميکنيم، تیل هم قیمت اس، مجبوراستیم که از سوارى کرايه زياد بگيريم.”

این راننده افزود که اگر سرک قير شود، کرايه که فعلاً ٥٠ الى ٦٠ افغانى است، سه برابر کم خواهد شد.

مردم محل ميگويند که حین انتقال مریضان شان به شفاخانه شهر کندز، به علت خرابی راه با مشکلات جدى مواجه میشوند و حتى باعث مرگ مريض ميگردد.

آنان مى افزايند که موسفیدان محل، بارها بخاطر قیرریزی سرک نزد والی وسایر مسوولان رفته و مشکل خود را مطرح نموده اند؛ اما تاهنوز هیچ اقدامى صورت نگرفته است.

 

محمد انور جگدلک والی کندز، با آنکه ميگويد کدام پلان مشخص براى قيرريزى اين سرک ندارند؛ اما در سال روان بخاطر قیرریزی سرک، تلاش جدی خواهند کرد.

 

وى به پژواک گفت که چند بار از نیروهای امریکایی و تيم بازسازى ولايتى PRT آلمان در  کندز خواسته اند که در قيرريزى اين سرک کمک نمايند. آنها وعده داده اند؛ اما تاهنوز اقدام نکرده اند.

 

والى کندز علاوه کرد که ریاست های مربوطه از جمله فوايدعامه، بودجۀ کافی برای ساخت این سرک ندارند، ولى در سال جاری یک منبع تمویل براى قير سرک پيدا خواهند کرد.

 

از جانب ديگر انجنير فريدون “جوانشير” رييس فوايدعامۀ کندز گفت که آنان بودجه اى براى قيرريزى اين سرک ندارند؛ اما نيروهاى خاص امريکايى در کندز وعده سپرده اند که کار سرک را به زودى آغاز خواهند کرد.

 

وى خاطرنشان کرد که نيروهاى امريکايى در مورد هزينه و اينکه سرک در چه مدت قير خواهد شد؟ چيزى نگفته اند.

 

Views: 50

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر