زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخى مردم و مسوولين غور ایجاد نیروی اربکی را باعث ناامنى ميشمارند

برخى مردم و مسوولين غور ایجاد نیروی اربکی را باعث ناامنى ميشمارند

author avatar
24 Mar 2012 - 15:20
برخى مردم و مسوولين غور ایجاد نیروی اربکی را باعث ناامنى ميشمارند
author avatar
24 Mar 2012 - 15:20

چغچران(پژواک،٥حمل٩١) مسوولین ولایت غور برای تأمین امنیت درپی ایجاد پولیس محلى اند؛ اما شمارى از مردم این ولایت و اعضاى شوراى ولايتى، خواهان نیروهای اردو و پولیس ملی میباشند.

داکتر عبدلله هیواد والی غور، اخیراً به رسانه های محلی غور گفت که در دیدار با رییس جمهور، وضعیت امنیتی غور را گزارش داده و غرض تأمین امنیت، توافق به ایجاد پولیس محلى به کمیت یکهزار نفر در این ولایت صورت گرفته است.

 به گفتۀ هیواد، ایجاد این نیرو از آغازسال ١٣٩١عملی میگردد.

اما شمارى از مردم، اعضاى شورای ولایتی و برخی از مسوولین این ولایت، ایجاد نیروی اربکی را باعث نا آرامی دانسته و میگویند که درعوض، به رقم نیروهای اردو و پولیس ملی این ولایت افزایش به عمل آید.

شاه محمد باشندۀ ولسوالی شهرک، به آژانس خبرى پژواک گفت که معمولاً پوليس محلى از قرا و قصبات جذب ميشوند و در  اکثر مناطق این ولایت، قوماندانان مسلح غیرمسوول حاکمیت دارند.

وی افزود: “هرگاه برای اربکی نفر استخدام شود، به جز از افراد وابسته به قوماندانان غیر مسوول، دیگر افراد شامل شده نمی توانند و قوماندانان یادشده از اینطریق، نفوذ بیشتر وحاکمیت بیشتر بر منطقه حاصل میکنند.”

شاه محمد اظهارداشت که قوماندانان غیر مسول، با هم اختلافات قومی ومنطقوی دارند؛ چنانچه سال گذشته  ٢٠ تن از افراد آنها دراین ولسوالی، در برخوردبا همدیگر کشته شدند و سربازگیری برای پوليس محلى، باعث برخوردها ی بیشتر خواهد شد.

عبدالرؤف دیگر باشندۀ ولایت غور گفت که پولیس محلى، در اخیتار قوماندانان غیرمسوول قرارمیگیرد؛ زیرا آنها در ولسوالیها حاکمیت دارند.

 وی علاوه نمود: “اربکی (پوليس محلى) با اسلحۀ دولتی اشُ برمردم ظلم بیشتر خواهد کرد و دولت توان کنترول آنهارا نخواهد داشت.”

وی افزود که هرگاه پولیس ملی و اردو موجود باشد، به  پوليس محلى چه نیاز است.

شورای ولایتی غور نیز طرفدار ایجاد پولیس اربکی نبوده و ایجاد این نیرو را به نفع غور نمیداند.

مولوی رمضان قاسمی رییس شورای ولایتی غور، به پژواک گفت که در کنارده ها مشکل ناشی از موجودیت گروپهای مسلح، ایجاد پولیس محلی، باعث اختلافات، قومی، منطقوی و ناامنی بیشتر در این ولایت خواهد شد.

قاسمی افزود: “دولت، پولیس محلى را از محلات جذب میکند و چون بیشتر ساحات تحت حاکمیت قوماندانان غیرمسوول قرار دارد، افرادآنها که از کنترول دولت خارج میباشند، درلباس پوليس محلى حضور می یابند و با اخذ حقوق از دولت، بیشتر به نفع قوماندانان خود عمل خواهند کرد.”

وی اظهار داشت که به میان آمدن این نیرو، باعث ناامنی بیشتر خواهد شد و بهتر است به جای اربکی، یک کند ک اردوی ملی و نظم عامه درغور جابجا شود و تشکیل پولیس ملی این ولایت افزایش یابد.

 قاسمی گفت: “پولیس موجود در این ولایت که به ملی مسمی است، بیشتر به شکل پولیس محلی فعالیت دارد؛ زیرابیشتر آنها وابسته به افراد زورمند و قوماندانان غیر مسوول اند.”

در عین حال، مل پاسوال خدایار قدسی قوماندان امنیۀ غوربه پژواک گفت: “پولیس محلى درغور موثر نیست؛ بجای پولیس محلى باید تشکیل پولیس ملی بلند برود.”

 وی علاوه نمود که با نظرداشت وضعیت امنیتی وموقعیت جغرافیای ولایت غور و همچنين موجودیت هزاران فرد مسلح غیرمسوول، تشکیل یکهزار و دوصد نفری پولیس این ولایت بسیاراندک است.

وی علاوه نمود: “گروپ های مسلح، درحال افزایش است و نظرخود را درموردعدم ایجاد پولیس اربکی، در این ولایت، به وزارت داخله ارائه نمودیم و اگر آن وزرات، این نیرو را ایجاد میکند، مقام بلند تر است و ماتحت فرمان هستیم.”

اما عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور، ایجاد پولیس اربکی را یکی از برنامه های دولت در آن ولایت میداند.

وی به پژواک گفت که مقام ولایت تلاش دارد از این طریق، امنیت غور را بهتر سازد.

خطیبی گفت: “از جزئیات بیشتر آن آگاهی ندارم.”

به گفته مسولین امنیتی ولایت غور، ٦هزار فردمسلح غیر مسوول، در ١٣٠ گروپ، در این ولایت موجود است.

بازدیدها: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر