زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بیش از١٠ تُن ادویه و موادخوراکۀ تاریخ گذشته حریق شد

بیش از١٠ تُن ادویه و موادخوراکۀ تاریخ گذشته حریق شد

author avatar
25 Mar 2012 - 15:43
بیش از١٠ تُن ادویه و موادخوراکۀ تاریخ گذشته حریق شد
author avatar
25 Mar 2012 - 15:43

کندز (پژواک،٦حمل٩١):  بیش از١٠ تُن ادویه و مواد خوراکۀ تاریخ گذشته، در ولايت کندز درحالى حريق شد که برخى از مردم ميگويند به علت استفادۀ چنين ادويه و مواد خوراکه، مريض شده اند.

اين مقدار ادويه که از سوی ریاست صحت عامه در سه ماه گذشته، از دواخانه ها و دکاکین جمع شده بود، در دشت ابدان شهر کندز، امروز(٦حمل) به آتش کشيده شد.

داکتر سعد” مختار” ریيس صحت عامۀ کندز، به آژانس خبری پژواک گفت که  ادويه و مواد خوراکۀ حريق شده را ٣٠٠ قلم و تابلیت، شربت، سیرم  و نوشابه های غیرالکولی، بسکیت، میوه  و جوس تشکيل ميداد.

هشت تن آن، ادويه و دو تن ديگر مواد خوراکی تاریخ گذشته و بى کيفيت بود.

ریيس صحت عامه علاوه کرد که اين مواد و ادويه، از دواخانه ها و دکاکین شهر کندز که از سوی مالکان آن قبلا جمع شده بود، به تيم هاى سيار صحت عامه تسلیم داده شده بود .

داکتر مختار افزود که تيم هاى نظارتى آنها در جريان جمع آورى، با موردى بر نخورده اند که دوا و موادخوراکى تاريخ گذشته و بى کيفيت را به دست آورده باشند.

محمد دين دکاندار در مارکيت حيدرى شهر کندز ميگويد که وى اخيراً چند بسته نوشابه، بسکيت و شير تاريخ گذشته را که از پاکستان وارد شده بود،  به تيم سيار رياست صحت عامه تحويل نموده است.

او مى افزايد: (( ما مواد خوراکۀ تاريخ تير شده و بى کيفيت را نمى فروشيم، بايد همۀ دکانداران و دوا خانه ها احساس مسووليت کنند و دوا و خوارکۀ بى کيفيت را به مردم نفروشند.))

از سوی دیگر، باشندگان شهر کندز از موجودیت مواد خوراکی تاریخ گذشته و ادویۀ بی کیفیت در برخی دواخانه ها شاکی اند و ميگويند که بيشتر ادويۀ ساخت پاکستان، هند و ايران وارد کندز ميشود.

نعمت الله  که در ناحیۀ دوم شهر کندز پیشۀ نجاری دارد، گفت که چندبار ادویۀ بى کيفيت را خریداری نموده که نه تنها هیچ تاثیری نداشته، بلکه باعث شدت مريضى طفلش شده است.

وى افزود : “هفتۀ گذشته طفلکم سرفه ميکرد، داکتر بريم نسخه داد؛ وختى نسخه ره خريدم هیچ تاثیر نکد، پسان فهميدم که دوا بی تاثیر و بی کیفیت بود و مريضى طفلم بيشتر شد.”

نعمت الله علاوه کرد که ریاست صحت عامه، باید در جلوگیری از ورود و فروش ادویۀ بی کیفیت، تلاش جدی نماید.

همچنان نوروز ۳۰ ساله که در مسیر کندز – چهاردره رانندگی میکند، گفت که وی چند بار مواد خوراکی و نوشابه را از برخی دکانها خریداری کرده که تاریخ آن گذشته بود .

وى گفت: ((من بی سواد استم، تاریخ را درست نمی فهمم، يکبار از بازار  بسکیت و کوک و فانتا خریدم؛ وختى که خانه بردم، بچیم که در مکتب اس، برم گفت که پدر جان! تاریخ ای خو تیر شده.))

نوروز علاوه کرد که وقتى آنرا به دکاندار بُرد، دکاندار از فروش آن منکر شد.

اين راننده افزود که ریاست صحت عامه، باید نظارت دقیق از دکانها داشته باشد تا مواد خوراکی تاریخ گذشته را به مردم نفروشند .

اما ریيس صحت عامۀ کندز علاوه کرد که فروش ادویه و مواد خوراکۀ تاريخ گذشته و بى کيفيت جُرم است، هرگاه ریاست صحت عامه چنین مدرکى را پیداکند، متخلفين را طبق قانون مجازات ميکند.

گفتنى است که سال گذشته، ١٠دواخانه در شهر کندز که ادويۀ بى کيفيت مى فروختند، از سوى هيئت صحت عامه مسدود گرديدند.

Views: 6

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر