زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

راه مواصلاتی هزاران فامیل از یک هفته بدینسو مسدود می باشد

author avatar
2 May 2012 - 17:26
author avatar
2 May 2012 - 17:26

سرپل (پژواک، ۱۳ثور۹۱): به دلیل آبخیزی رود بلخاب، پنجاه درصد مردم این ولسوالی بیش از یک هفته در محاصره آب مانده و راه مواصلاتی شان با مرکز این ولسوالی مسدود ميباشد.

 رود بلخاب که از بند امير سرچشمه ميگيرد و به ولایت بلخ منتهی میگردد؛ با ریزش آب چشمه سارهای قریه جات آب آن چند برابر افزایش یافته و راه های مواصلاتی را تخریب کرده است.

 حاجی عبدالله یکتن از بزرگان قریه کلک آبه ولسوالی بلخاب به پژواک گفت :«یک هفته می شود که راه مواصلاتی ما بند شده؛ اما تا حالی کدام اقدام نشده.»

 به گفتۀ وی، اگر مشکلات آنها حل نگردد؛ برای باشنده گان این قریه ها، مشکلات زیاد بوجود خواهد آمد.

 رضا بای از قریه پروشان به پژواک گفت :«دولت باید خیلی زود این مشکل را حل کنه، تا خدای نکرده برای اطفال و زنان مشکلات صحی پیدا نشود.»

 وی اظهار داشت که مردم با کمبود مواد غذایی و صحی مواجه می باشند و راه مواصلاتی شان با ولایات بلخ و بامیان نیز مسدود شده است.

 عبدالغنی ابراهیمی ولسوال بلخاب به آژانس خبری پژواک گفت که در سال جاری به دلیل افزایش برف زمستانی و بارانهای موسمی، به صورت بی سابقه ای آب رودخانه زیاد شده است.

 به گفتۀ وی، راه های مواصلاتی که در مسیر آن قرار دارد ؛تخریب و یا کاملاً از بین رفته است و همچنان سرازیرشدن سیلابها نیز در این ولسوالی تخریبات زیادی را بالای مزارع مردم این ولسوالی ببارآورده است.

 ابراهیمی افزود که بخاطر همین سیلاب و آبخیزی رودخانه، پنجاه درصد مردم ولسوالی بلخاب که در حدود دَه هزار فامیل هستند، راه مواصلاتی شان با مرکز ولسوالی و ولایات بلخ و بامیان مسدود میباشد.

 وی همچنان میگوید که مردم برخی مایحتاج خود را از ولایات بلخ و بامیان تهیه میکردند؛ اما اکنون این راه نیز بروی آنها بسته شده است.

 منبع اظهار داشت که با مسدود شدن راه های مواصلاتی، مشکلات مردم زیاد شده و سی هزار تن ارتباطشان با مرکز و ولایات متذکره قطع گردیده است.

 بر اساس معلومات ابراهیمی، در مسیر رودخانه بیش از ۵۰ پل، پلچک، سربند آب، سربند برق های آبی و آسیاب نیز کاملاً تخریب گردیده است.

 سید فیض الله سادات رئیس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت سرپل نیز، ضمن تایید گفته های ولسوال بلخاب به پژواک گفت که دو هفته قبل، یک هیئت را جهت بررسی تخریبات که از اثر خیزیش آب و سیلاب ها در این ولسوالی رخ داده، ارسال کرده  بود.

 به گفتۀ وی، راه مواصلاتی ۵۰ درصد از قریه های ولسوالی بلخاب مسدود شده؛ اما حل این مشکل به عهده ریاست احیا و انکشاف دهات می باشد.

 انجنير احمد جاوید جاوید رئیس احیا و انکشاف دهات ولایت سرپل نیز به پژواک گفت که به دلیل سیلابهای اخیر راه مواصلاتی بلخاب مسدود میباشد.

 وی اظهار داشت که تیم های آنها در حال آماده سازی می باشند و به محض کاهش آبخیزی به منطقه اعزام می شوند.

 به گفتۀ منبع، دامنۀ تخریبات از اثر سیلابهای اخیر و آبخیزی رودخانه بلخاب  در ولسوالی بلخاب زیاد بوده و با همکاری ریاست سره میاشت به دنبال راه حل ، برای اعزام کمکهای اضطراری می باشند.

 این در حالیست که به گفتۀ مقامات محلی ولایت سرپل، طی دوهفتۀ اخیر براثر سرازیر شدن سیلاب، نُه تن کشته شده، بیش از ۲۰ هزار جریب زمین زراعتی و باغها ، صدها سربند آب، برق آبی، آسیاب ، صدها کیلومتر سرک تخریب و صدها راس مواشی تلف گردیده است.

 

Views: 11

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر