زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هيئت : در رويداد ولسوالى وته پور افراد ملکى کشته شده اند

هيئت : در رويداد ولسوالى وته پور افراد ملکى کشته شده اند

author avatar
16 May 2012 - 19:01
هيئت : در رويداد ولسوالى وته پور افراد ملکى کشته شده اند
author avatar
16 May 2012 - 19:01

اسعد آباد( پژواک ٢٧ثور ٩١): رئيس هيئت اعزامى از سوى رئيس جمهور حامد کرزى ،به کنر مى گويد که آيساف در ولسوالى وته پور، پنج فرد ملکى را کشته اند.

رويداد متذکره ،سه روز قبل درمنطقه کوهستانى ده وز  ولسوالى وته پور بوقوع پيوست.

اما آيساف مى گويد که آنها مخالفين مسلح را کشته اند، ساکنين محل در ميان کشته شدگان اطفال و زنان را نيز شامل مى دانند.

حاجى محمد امين عضو اين هيئت و نمايندۀ مردم کُنر در مشرانو جرگه به تاريخ ٢٧ ثور به آژانس خبر پژواک گفت، که نه تن شامل اين هئيت بوده  و رياست آن را مولوى شهزاده شاهد عضو ولسى جرگه به عهده دارد، که در يک  هيئت  نه  نفرى  وارد اين ولايت گرديده است.

موصوف افزود که درترکيب اين هئيت ،نمايندگان مردم کُنر در شوراى ملى، نمايندگان وزارتهاى دفاع و امور داخله، ارگانهاى محلى و ارگ شامل اند.

مولوى شهزاده شاهد رئيس اين هئيت و نمايندۀ مردم کنر در ولسى جرگه ،قبل از ظهر امروز ،طى کنفرانس خبرى گفت، که آيساف در ولسوالى وته پور پنج فرد عادى را کشته و دوتن ديگر را مجروح نموده اند.

نامبرده افزود که در ميان کشته شدگان يک خانم، دو دختر، يک پسر خوردسال و يک مردکهن سال شامل اند، يک مرد و يک زن زخمى شده اند.

مولوى شاهد گفت،که بعد از ديدار با باشندگان منطقه، سران قومى، علما و مقامات اين ولايت، به اين نتجه رسيدند که کشته شدگان افراد عادى اند.

نامبرده مى گويد که نتايج تحقيقات وبررسى هاى شان را به زودى در کابل، به رئيس جمهور حامد کرزى تقديم خواهد نمود.

وى علاوه کرد: (( در نتيجۀ عمليات آيساف در ولسوالى وته پور، پنج تن کشته   شده اند، اگر اين عمل قصداً و يا سهواًً صورت گرفته است؛اما باعث قتل افراد ملکى شده است.))

ميا حسن عادل رئيس شوراى ولايتى کنر به آژانس پژواک گفت که امريکا در اين جا به نام دوستى آمده و زير اين نام مردم را مى کشد.

نامبرده افزود: (( اگر ما را مى کشد، پس به دوستى اش نياز نداريم.))

هيئت اعزامى متذکره  وشمار خبرنگاران کنر،  روز گذشته به ولسوالى وته پور سفر کردند وبا ساکنين منطقه متذکره و اعضاى خانواده هاى آسيب رسيده، ديدار به عمل آوردند.

محمد قدير يکتن از موى سفيدان منطقۀ يادشده ،به آژانس پژواک گفت که اطفال آنها در کوه مصروف جمع آورى هيزم بودند که آيساف بر آنها بمبارد نمود.

نامبرده افزود که در اين بمبارد؛ دو نواسه او( دختر بودند) که هشت و ١٢سال داشتند،  وکشته شده اند.

قرارگفته وى، در يک خانوادۀ ديگر، يک خانم، شوهر وى و پسر ده ساله اش هم کشته شده اند.

انجنيرشاه محمود يک باشندۀ ديگر منطقۀ ده وز ؛ به هيئت اعزامى گفت که در حملۀ هوايى آيساف ،همه افراد ملکى کشته شده اند و هيچ مخالف در آن جا حضور نداشت.

نامبرده افزود: ((اگر آيساف کدام ويديو و يا ثبوت دارد که دال برکشتن مخالفين مسلح باشد، ما نه تنها اين قتلها را براى شان عفو مى کنيم، بلکه از ايشان معذرت نيز مى خواهيم.))

حاجى امين عضو هئيت مذکور مى گويد که آنها امروز در مورد با مقامات ولايتى، ملکى و امنيتى  گفتگو مى کنند و سپس گزارش شان را به رئيس جمهور کرزى تقديم خواهد نمود.

دگرمن جيمى کيومنگز  يکتن از سخنگويان  نيروهاى آيساف درکابل، ادعاهاى  يادشده  را رد مى کند که گويا افراد عادى در کنر کشته شده اند.

نامبرده به آژانس  خبرى پژواک گفت که شايعات کشته شدن افراد ملکى درمنطقه، ازسوى مخالفين برپا شده اند.

وى علاوه کرد: (( ارزيابى هاى ما قبل از عمليات و بعد از آن وانمود کرده است که مخالفين مسلح درمنطقه حضور داشتند که منتج به کشته شدن چهار تن آنها گرديد.))

سخنگوى مذکور آيساف گفت که اين عمليات ؛برضد يک قوماندان القاعده درمنطقه راه اندازى شد که در حملات انتحارى وانفجارات دخيل بود.

قابل ياددهانى است که واقعات کشتن افراد عادى از سوى آيساف  در اين آواخر، بار ديگر شدت گرفته است.

حدود ده روز قبل، نيروهاى خارجى، طى دو عمليات جداگانه در ولايات بادغيس و هلمند ،به شمول زنان و اطفال ٢٠ فرد عادى را از پا در آورد.

نيروهاى بين المللى حافظ صلح ( آيساف) و نيروهاى امريکايى در افغانستان ،هردو يکجا در مورد اين رويدادها معذرت خواسته و در اين راستا، تحقيقات را اعلام نموده اند.

در يک خبرنامۀ آيساف آمده بود: ((جنرال آلن به رئيس جمهور حامد کرزى اطمينان مى دهد که آنها حتى الوسع بعد از اين تلاش خواهند کرد، که همچو رويداد يا تکرار نه شود ويا ميزان آن کاهش يابد.))

آيساف گفته است، اگر در تحقيقات عاملين  رويدادهاى متذکره شناسايى شوند، برخورد قانونى با آنها صورت خواهد گرفت.

Views: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر