زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بازار فروش پوست قره قل در کندز رونق یافته است

بازار فروش پوست قره قل در کندز رونق یافته است

author avatar
31 May 2012 - 13:48
بازار فروش پوست قره قل در کندز رونق یافته است
author avatar
31 May 2012 - 13:48

شهرکندز (پژواک،١١جوزا ٩١):  از سالجارى تاکنون، ٣٠ هزار جلد پوست قره قل در ولايت کندز به دست آمده و قيمت آن  به علت کاهش توليد، نسبت به سال گذشته بلند رفته است.

اتحادیۀ توليد پوست قره قُل در ولایت کندز میگوید که امسال، تولید اين پوست به علت تلف شدن زیاد مواشى، به تناسب سال گذشته کاهش یافته است و مالداران صدمه دیده اند .

خیرمحمد یکتن از اعضای اتحادیۀ پوست قره قل در کندز، به آژانس خبری پژواک گفت که نظر به ارقام رسمی که دراين اتحادیه ثبت شده است، امسال ٣٠ هزار جلد پوست قره قل به دست آمده؛ اما سال گذشته بیش از ۵۰ هزار پوست قره قل به دست آمده بود .

وی افزود که چون زمستان سال گذشته بسیار سرد و علوفه هم کم بود، مواشی زیادى از جمله گوسفندان قره قل یا تلف شدند و یاهمبره هاى شانرا سقط کردند؛ به همین دلیل امسال رقم تولید پوست قره قل، نسبت به سال گذشته کاهش را نشان ميدهد.

به گفتۀ خيرمحمد، فعلاً بازار فروش قره قُل خوب است. سال گذشته یک جلد پوست قره قل  از ۱۳۰۰ الی ۱۵۰۰ افغانى فروخته ميشد؛ اما امسال از ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ افغانی به فروش ميرسد.

موسم ذبح و توليد پوست قره قل، همه ساله فصل بهار ميباشد.

صنعت پوست قره قُل، بيشتر بين اقوام ترکمن و ازبک در ولايات شمال مانند کندز، تخار، فارياب، جوزجان و بلخ، از گذشته هاى دور مروج است؛ اين پوست، از برۀ نژاد خاصى از گوسفند (قره قل)، به دست مى آيد و براى زيبايى و نرم شدن آن، مراحل زيادى را طى مى کند تا آمادۀ ساخت اجناس گردد.

از اين پوست، کلاه قره قُلى، کلاه خاص ترکمن، پا پوش، کورتی، بالاپوش، پوستين وغيره ساخته ميشود و از ارزش خوب دربازار برخوردار است؛ به ويژه کلاه قره قلى نظر به نوعيت پوست آن، به قيمت خوبتر فروخته ميشود.

مالداران کندز ادعا ميکنند که سال گذشته، به اثر سرمای شدید و نبود علوفه، بیش از پنجهزار مواشی شان به شمول بيست درصد گوسفند قره قل تلف گرديد؛ اما مسوولان زراعت تعداد تلفات مواشى را، صرف يکهزار راس ميخواندند.

عبدالواحد یکتن از مالداران ولسوالی چهاردرۀ  کندز گفت که  در زمستان گذشته، بیش از ٦٠ راس گوسفند وی تلف گردید که ٢٠ راس آن قره قل بود.

وی افزود که پنج گوسفند ديگر قره قل، به اثر سردی هوابرۀ شان را سقط کردند.

اين مالدار گفت: “امسال ما از پوست قره قل، چندان مفاد به دست نیاوردیم؛ بخاطرى که گوسفندا  تلف شدند و چوچه ها هم در شکم مادران شان مُردند، سال گذشته خوب بود؛ اما امسال چندان واره نداره.”

عبدالواحد افزود که سال گذشته ۱۵ پوست قره قل را فروخته بود؛ اما امسال تنها پنج پوست را فروخته است.

از سوى ديگر، ریاست زراعت کندز، علت اصلی کاهش پوست قره قُل را بلندرفتن قیمت مواشی در بازار ميداند.

داکتر عزیزاحمد مدیر مالداری ریاست زراعت کندز گفت که امسال، سال خوب برای مالداران بوده و علف و سبزه، هنوزهم در دشت ها وافر وجود دارد؛ مالداران نمی خواهند بره های قره قل را بفروشند.

به گفتۀ وى، اکنون یک پوست قره قل تا دوهزار افغانی فروخته ميشود؛ اما بره اى که کمى کلان شود، در بازار تا پنجهزار افغانی به فروش ميرسد؛ از همين جهت، مالداران ترجيح ميدهند که بره را براى به دست آوردن پوست آن، ذبح نکنند.

منبع علاوه کرد که سال گذشته علوفه وسبزه  کم  بود؛ به همین خاطر مالداران بیشتر بره های تازه متولد شده را ذبح کردند و پوست آنرا در بازار فروختند تا از گرسنگى و سردى تلف نشوند.

مالداران، بره (چوچۀ گوسفند) را که جنسيت و پوست اعلى داشته باشد، ذبح ميکنند و پوست آنرا به بازارعرضه مينمايند.

جمعه گل يکتن از مالداران کندز گفت که بعد از کندن پوست از بره، آن را به روی زمين انداخته و بالايش نمک زياد ميپاشند و برای چند روزدر آفتاب ميگذارند تا خشک شود و براى فروش آماده گردد.

اين مالدار افزود: اگر پوست به مجردى که چوچۀ گوسفند تولد شود، از آن جدا گردد، به بالاترين قيمت فروخته ميشود و اگر ديرتر پوست به دست آيد، قيمت آن کاهش مى يابد.

مسوولان زراعت کندز ميگويند که بيش از دو ميليون مواشی، در اين ولايت وجود دارد که اضافه از يک ميليون آنرا بُز و گوسفند و ٢٠ درصد آنرا قره قُل تشکيل ميدهند.

کندز، از ولايات شمالشرقى کشور بوده و اکثر مردم آن، زراعت پيشه و مالداراند و اقتصاد شان برهمين دو پيشه متکى است.

پوست قره قل، از کندز و ساير ولايات شمال و شمالشرق، به مزار شريف ولايت بلخ انتقال داده ميشود.

سيد محمد رييس شرکت رحمن حبيب که پوست قره قُل را از ولايات شمال در مزار شريف جمع ميکند، گفت که توليد پوست قره قُل، نسبت به سالهاى گذشته کاهش يافته است.

وى به پژواک گفت: “در زمستان گذشته، برف زياد باريد و راه ها مسدود گرديد و علوفۀ کافى به مواشى نرسيد، که درست تغذيه شوند و باردار گردند؛ به همين علت توليد پوست قره قل سى درصد کم شده است.”

منبع علاوه کرد که آنها هر سال، حدود٦٠٠ هزار پوست قره قُل را از ولايات شمال جمع نموده و به خارج مخصوصاً دنمارک و فنلند صادر مى نمايند.

اين درحالى است که وزارت زراعت و مالدارى ميگويد که از صادرات ٣٢٠هزار پوست قره قُل در سال١٣٩٠، بيش از سه ميليون و دوصد هزار دالر؛ و از ٢٤هزارپوست در سال ١٣٨٩، حدود ٢٤٠ هزار دالر به دست آمد که بيشتر به فنلند، بلجيم و آلمان صادر گرديد.

قرار معلومات منبع، اکنون در حدود هشت عشاريه ٧ ميليون گوسفند در کشور وجود دارد، که يک و نيم ميليون راس آن، از نسل  قره قل مى باشد.

Views: 42

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر