زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اربکى ها از دهاقين کندز مکرراً عُشر ميگيرند

اربکى ها از دهاقين کندز مکرراً عُشر ميگيرند

author avatar
13 Jun 2012 - 13:40
اربکى ها از دهاقين کندز مکرراً عُشر ميگيرند
author avatar
13 Jun 2012 - 13:40

شهرکندز (پژواک، ٢٤جوزا ٩١): شمارى از دهاقين ولايت کندز، ادعا ميکنند که اربکى ها چندبار از آنها به زورعشر گرفته اند و اگر عشر ندهند، لت وکوب و حتى  تهديد به مرگ ميشوند؛ اما مسوولان امنيتى ميگويند که هيچ گروهى به نام اربکى وجود ندارد.

اربکىؤ به نيروى قومى گفته ميشود که بدون اخذ معاش درامنيت منطقۀ خود سهم ميگيرد؛ اما اين نام فعلاً به نيرويى اطلاق ميگردد که در چوکات دولت رسميت ندارد و از سوى دولت بر ضد مخالفان تسليح، تجهيز و تمويل ميشوند.

عشر یا ده یک حاصلات زمین، یکی از مکلفیت های دینی است که هرکس باید از محصولات خود، ده یک آنرا به رضای خود به افراد مستحق جامعه بدهد؛ اما دهاقين ميگويند که اربکى ها به زور از آنها عشر ميگيرند.

شمارى از دهاقين  ولسوالى خان آباد ولايت کندز ميگويند که در گذشته، اربکى ها از آنها يکبار عشر اخذ ميکردند؛ اما امسال دو تا سه بار اخذ ميکنند.

به گفتۀ آنها، اربکى ها به شکل گروهى مى آيند و مردم را مجبور ميکنند که عشر بدهند؛ در غيرآن مورد لت و کوب قرار ميگيرند.

يکى از دهاقين منطقۀ آقتاش خان آباد  که خود را عصمت الله معرفى نمود، گفت که  اربکى ها از او سه بار عشر گرفته اند.

وى افزود که اربکى ها يکبارازسرخرمن از اوعشر گرفتند. بارديگر وقتى که گندم را بخانه ميبُرد، سه جوال را از سرمرکب وى پايين کردند و بار سوم  گروه ديگر اربکى، به خانۀ وى آمده و چند جوال ديگر گندم را با خود بُردند.

اين دهقان، به پژواک گفت: “ما از دست اربکى ها به تنگ آمديم، اربکى ها تمام زحمت يکسالۀ ما ره که همى زميندارى اس، ميگيرن و اگر عشر نتيم، ماره تهديد به مرگ ميکنن؛ کسانى که عشر ندهند، لت و کوب ميشن.”

يک دهقان ديگر از منطقۀ کابلی های خان آباد که نخواست اسمش ذکر شود، گفت که  او ۱۱ جریب زمین زراعتی دارد و اربکی ها از حاصلات گندم وی دوبارعشرگرفته اند.

وی علاوه کرد: “برادر چه بگویم! اربکی نیس بلای خدا اس؛ آفت اس آفت! یک گروه نیس، چند گروه استن؛ یک گرویش آمد، برم گفت که پنجصد سیر گندم حاصل گرفتی، برای ما پنجاه سیر عشر بتی! مجبور از ترس میل تفنگ برشان دادم؛ دیدم سبا دیگه گرويش آمد و بریم گفت که عشر بتی؟ گفتم: اوبرادر! عشر خو دادم. برایم گفت: دلت به رضایت خود پنجاه سیرمیتی یا به زورازت ببریم! مجبور شدم بری ای گروپ هم عشر دادم.”

وى افزود: با وجودى که آنها بار بار به مسوولان امنيتى درین مورد اطلاع داده اند؛ اما دولت توان ندارد تا جلو اعمال چنین افراد مسلح غیرقانونی را بگیرد.

میرزا علی یکتن از موسفیدان منطقۀ کنم شهر کندز نیز گفت که دولت تاهنوز نتوانسته است جلو افراد خودسر تحت نام اربکی را بگیرد.

وی افزود: “دولت به مردم میگوید که به اربکی عشر ندهید؛ اما خود دولت اقدام نمی کند، مردم خو نمی توانند که با فرد مسلح جنایتکار جنگ کنن، مجبوراند بخاطر آبرو وعزت خود عشر بتن؛ اما اى وظیفۀ دولت اس که جلو افراد خود سره بگیره.”

اما برخی از قوماندانان اربکی میگویند که مجبوراند ازمردم عشر بگیرند ؛ چون دولت آنان را حمایت مالى نمی کند.

یکتن از قوماندانان اربکی در ولسوالی خان آباد که نخواست نامش گرفته شود، به پژواک گفت: “دوسال پیش زمانیکه خان آباد ناامن بود وطالبان فعاليت داشتند، دولت از ماخواست در برابر طالبان سلاح بگیریم وجنگ کنیم وما هم چنین کدیم و طالبا ره از منطقه گُم کدیم؛ اما حالا طالبان دشمن ماشده در ساحه کم کم فعالیت دارن؛ ما مجبور استیم که نفر وسلاح داشته باشیم تا از خود و از ساحه خود دفاع کنیم.”

وى افزود که آنها به پول و امکانات ضرورت دارند که دولت نمی دهد؛ اما مردم به آنها کمک ميکنند،  یاعشر ميدهند و يا هم زکات؛ و آنها از اين طريق، سلاح ميخرند و يا معاش و خرچ افراد خود را ميدهند.

این قوماندان علاوه کرد که اکثر مردم، به رضایت خود به قوماندانان اربکی عشر میدهند؛ اما برخی افراد مسلح خودسر که اصلاً اربکی نیستند، از مردم به زور عشر میگیرند.

اربکی ها، گاهى هم بخاطر گرفتن عشر بین خود درگیر میشوند و متحمل تلفات ميگردند.

نظام الدین ناشر ولسوال خان آباد ميگويد که يک قوماندان اربکى به نام  B-52 چندى قبل از قريۀ کدوگان، با عبور از دريا  به قريۀ بوين اين ولسوالى رفت و ميخواست از خرمن مردم عشر بگيرد، که قوماندان ديگر اربکى که در ساحه فعاليت داشت، آمد و مانع او شد.

به گفتۀ وى، اين ممانعت منجر به درگيرى شد و طى آن B-52 کشته شد و دونفرش مجروح گرديد.

B-52 نوع طيارۀ امريکايى بود که درروزهاى اخير سقوط  حکومت طالبان، مراکز نظامى آنها را در مناطق مختلف کشور با پرتاب بمب هاى متواتر هدف قرار ميداد و اين بمباردمان بسيار موثر واقع ميشد.

اما ولسوال خان آباد  ميگويد که برخی افراد مسلح غیرقانونی، تحت نام اربکی باعث آزار و اذیت مردم میشوند و از آنان عشر میگیرند.

پاسوال سمیع الله قطره قوماندان امنیه کندز نيز میگوید که هیچ اربکى، درین ولایت وجود ندارد و هرکسى که با خود سلاح غیرقانونی حمل میکند و از مردم عشر ميگيرد، مرتکب جُرم ميشود.

وى به پژواک گفت که آنها تابه حال کدام شکایت رسمی مبنی بر گرفتن عشر از سوی افراد مسلح غیرقانونی از کسی دریافت نکرده اند؛ اما هرگاه پولیس چنین شکایتى را دریافت کند، عاجل اقدام مینمايد و مجرمین را به پنجۀ قانون مۍ سپارد.

قوماندان امنیه علاوه کرد: “ما هیچ اربکی نداریم، حال ما پولیس محلی داریم و فضل خدا سایر نیروهای امنیتی هم موجود اند؛ از مال وناموس مردم و خاک خود همیشه دفاع میکنند.”

به گفتۀ منبع، سه روزقبل یک عملیات مشترک نیروهای اردو، پولیس و امنیت ملی درساحۀ آقتاش به راه انداخته شد که طى آن، تعدادى ازافراد مسلح غیرقانونی مسلح، بازداشت شدند.

همچنان قبل از اين، پوليس و اردو چند نفر مسلح غيرقانونى به نام اربکى را در منطقۀ آقتاش دستگير نمود و آنها را در موتر از بين مردم عبور داد و براى شان ميگفتند که بگويند: “هر کى مردم را آزار بدهد، جزايش چنين است.”

اين درحالى است که ماه گذشته صدها تن به شمول موسفیدان، متنفذین و علماى کندز، طى سک گردهمایی از دولت خواستند تا جلو کسانی را که به عنوان اربکی باعث آزار و اذیت مردم میشوند، بگیرد و آنان را طبق قانون مجازات نماید.

اين اعتراض، بعد از آن انعکاس يافت که اربکى ها پولها و موبايل هاى مردم را ميگرفتند و کسانى که مقاومت ميکردند، لت و کوب ميشدند.

سال گذشته نيز مردم  کندز از عملکرد اربکى ها شکايت داشته   گفته بودند که آنها به زور از مردم پول ميگيرند و مردم را آزار و اذيت ميکنند؛ تا حدى که در تابستان همان سال، حدود پنجاه خانواده به همين علت از منطقۀ آقتاش ولسوالى خان آباد بيجا شده بودند.

گفتنى است که دولت، با همکاری نیروهای خاص امریکایی حدود دونیم سال قبل، زمانیکه ولایت کندز شاهد فعالیت بیش از حد طالبان مسلح  بود، گروهى را تحت نام اربکی ایجاد کرد.

مسوولان محلى گفته بودند که بعد از گذشت یک زمان، تعداد اربکی ها در کندز به بیش از شش هزار تن رسید که تنها اضافه از چهار هزار آنها در ولسوالی خان آباد فعاليت مينمودند.

اما سال گذشته، زمانیکه بسم الله محمدی وزیر امور دخله به کندز سفر کرد، همه گروه های اربکی را منحل کرد و از آغاز ایجاد برنامه پولیس محلی خبرداد.

قرار است که در تمام کندز ١٢٠٠ پولیس محلی توظیف شوند که تا به حال بیش از ٦٠٠ تن آنان رسماً از آموزش فارغ گرديده ودر ولسوالی های امام صاحب، چهاردره و ساحات مربوط به شهر کندزایفای وظیفه مینمایند.

پوليس محلى در چوکات وزارت امور داخله تنظيم بوده و از سوى دولت اعاشه و اباطه ميشوند و اجازۀ فعاليت در خارج از محل خود را ندارند.

ایجاد اين پوليس، بر اساس پلانى توسط جنرال دیوید پیتريوس قوماندان سابق نیروهای ناتو در افغانستان، در سال٢٠١٠ ميلادى، پیشنهاد شده بود. فعلاً تعداد آنها به حدود ١١ هزار تن در افغانستان ميرسد و قراراست تعداد این نیروها، درآينده به ٣٠ هزار تن افزايش یابد.  

اما پوليس محلى نيز در برخى موارد، باعث آزار و اذيت مردم و حتى مرتکب تجاوز جنسى ميشود.

يکى از اين افراد، محمد اسحق نظامی قوماندان پوليس محلى است که از يکسال بدينسو، در منطقه تلوکۀ مرکز کندز فعاليت دارد. وى متهم به دست داشتن در قضيۀ تجاوزجنسى بر يک دختر به نام لعل بى بى ۱۸ ساله است.

اين دختر ادعا نموده که در اوايل ماه جارى، تعدادى از افراد وابسته به نظامی، داخل خانۀ آنها شده و وى را به زور تفنگ باخود بردند و سپس يکى از آنها بر او تجاوز کرد.

به ادعاى وى اين افراد مسلح،  پنج روز وی را زندانی کرده بودند؛ اما تابه حال عاملین آن آزادانه  گشت و گذار میکنند و هیچ کسی به داد وى نمى رسد و اگر دولت اقدام به دستگيرى آنها نکند، او خودکشى خواهد کرد.

مسوولان امنيتى بعداً دو تن به شمول فردى را که متهم به تجاوز بود، دستگير نمودند؛ اما هفتۀ گذشته څارنوالى نظامى کندز اعلام کرد که قرار تحقيقات آنها، قوماندان نظامی در قضيۀ تجاوز دست دارد و امر گرفتاری وى را صادر نمود.

خانوادۀ دختر ميگويند که هنوزهم اين قوماندان نه تنها دستگير نشده، بلکه آنها را تهديد نيز مينمايد.

اما مسوولان امنيتى ميگويند که پولیس در حال بازداشت قوماندان نظامی است و وى را به زدوی گرفتار خواهند کرد.

قابل ذکر است که کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان، در اوايل ماه جارى با نشر گزارش تحقيقى، ابراز نگرانى کرده و گفته بود که استخدام و حمایت پولیس محلی به واسطۀ زورمندان وعدم کنترول و نظارت برعملکرد آنان از جانب حکومت؛ سبب شده تا پوليس محلى دربرخی مناطق، مرتکب اعمال جرمی وتخطی های حقوق بشر گردند.

اما وزارت امور داخله، اين اتهامات کميسيون حقوق بشر را رد کرده، ميگويد که آنها بر عملکرد پوليس محلى، نظارت جدى دارند.

Views: 10

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر