زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ترکيه شفاخانۀ على آباد را بازسازى مى کند

author avatar
27 Jan 2013 - 16:44
author avatar
27 Jan 2013 - 16:44

کابل (پژواک، ٨ دلو٩١): ترکيه، دربازسازى تعمير فعلى شفاخانه علی آباد کابل، اعمار تعمير جديد براى اين شفاخانه و آموزش داکتران افغانستان کمک مى کند.

وعدۀ اين همکارى را، باسات اوزترک(Basat Ozturk) سفیر ترکیه امروز درنشستى که به مناسبت اعزام ٤٩ تن از پرسونل طبى به ترکيه در کابل داير شد، بيان داشت. 

وى گفت که ترکيه، علاوه بر بازسازى تعمير فعلى شفاخانۀ على آباد، درقسمت اعمار تعمير جديد اين شفاخانه  نيز کمک مى کند؛ اما در مورد هزينۀ آن چيزى نگفت.

اوزتُرک افزود که شفاخانۀ کدرى علی آباد بعد از ترمیم، به یک شفاخانۀ کدری معالجوی و تعلیمی  معيارى مبدل خواهد شد؛ زيرا داکتران تُرکى در اين شفاخانه براى تداوى و آموزش داکتران به افغانستان خواهند آمد.

داکتر محمد معصوم عزیزی رییس شفاخانه علی آباد، از اين کمک ترکيه استقبال نموده به آژانس خبری پژواک گفت که قبلاً ترکيه درقسمت اعمار تعمير جديد ٢٠٠ بستر براى اين شفاخانه، وعدۀ همکارى نموده بود و اکنون جاى براى اعمار تعمير جديد تعيين شده و در آيندۀ نزديک (ممکن تا دو ماه آينده)، کار ساخت آن آغاز گردد.

به گفتۀ وى، پس از تکميل کار تعمير جديد در شش ماه اول، داکتران تُرکی و بعد از آن، داکتران تُرک و افغان، براى شش سال مشترک کار خواهند کرد و  پس از شش سال، اين شفاخانه به طور مطلق در اختيار حکومت افغانستان قرار داده خواهد شد.   

منبع خاطرنشان کرد که بخش داخلۀ شفاخانه علی آباد، که حدود ٨٠ سال قبل از سوی تُرک ها ساخته شده بود، دوباره از سوی ترک ها ترمیم خواهد شد.

اين درحالى است که قبلاً مسوولان اين شفاخانه ٣٥٠ بستر که درسال ١٣١١ اعمار گرديده و دربخش هاى داخله، عقلى – عصبى و اورتوپيدى فعاليت دارد، از کمبود جاى، وسايل مجهز و کمبود ادويه شکايت داشتند.

سفير ترکيه درنشست امروز گفت که بيشتر کمک هاى کشورش، دربخش صحت و تعليم تربيه مى باشد.

وى افزود: “کمک های ما محدود نمی باشد، در هر شرایط ادامه خواهد داشت، هرقدر که سرمایه گذاری روی صحت و تعلیم وتربیه ادامه پیدا کند، باعث ترقی و پیشرفت یک کشور مى شود.”

سفير ترکيه علاوه کرد که در حال حاضر، فعالیت های صحی اين کشور در ولایات فاریاب، تخار، بلخ، میدان وردگ و کابل ادامه دارد و در این شفاخانه ها به قابله ها، آموزش مسلکی داده میشود.

به گفتۀ موصوف، همچنان ٤٩ داکتر (نرس و قابله وانستيزى لوگ) نيز در شفاخانه اينونوى ترکيه، از سه الى ٦ ماه تحت آموزش قرار مى گيرند.

داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه، در کنفرانس خبری ضمن قدردانی از همکاری های ترکیه گفت که طبق قرار داد ميان دو کشور، امروز در مرحله اول ٩ تن ودر مراحل بعدى متباقى داکتران، نرس و قابله ها به ترکيه مى روند.  

به گفتۀ وى، این ٤٩ تن در رشته هاى هستوماتولوژى، انستيزى، نفرولوژى، هميودياليز، انوکرونولوژى، نورولوژى، صدرى، جراحى صدرى، جراحى عمومى، لاپرسکوپى، انجوگرافى، ايکوکارديوگرافى، رايولوژى، جراحى پلاستيکى، ميکروجراحى، چشم، ريکورى، ارتروسکوپى، ارتوپيدى، ولادى -نسايى، عقلى- عصبى ونکولوژى آموزش خواهند ديد.

خانم دليل، بدون ارائه جزئيات بيشتر گفت که هزینۀ آموزش و سفر اين تعداد را، هردو جانب مى پردازند؛ اما سهم ترکیه بیشتر میباشد.

وزير صحت عامه افزود که انکشاف ظرفیت، یکی از برنامه های اساسی وزارت صحت عامه مى باشد؛ از اینرو این وزارت جهت ارتقاى ظرفیت و آموزش های مسلکی، تعداد زیادی از داکتران را به خارج از کشور اعزام مى کند.

 داکتر کنشکا ترکستانى سخنگوى وزارت صحت عامه، درحاليکه آمار دقيق ازاعزام داکتران به خارج از کشور را نداشت؛ اما گفت که امسال ٣٥٠ پرسونل صحى اين وزارت، جهت آموزش بيشتر مسلکى به خارج اعزام گرديده اند.

گفتنى است که ترکيه، بيش از ١٧٠٠ سرباز در چوکات آيساف در افغانستان دارد، که بيشتر آنها در ولايات ميدان وردگ و جوزجان مستقر ميباشند.

اگرچه عساکر ترکى در رويدادهاى جنگى تلفات نديده؛ اما بر اثر سقوط هليکوپتر اين کشور در زمستان سال ١٣٨٩ در منطقۀ بگرامى شهر کابل، ١٢سرباز آن کشور کشته شد و در سالهاى قبل، دو تن ديگر از آنان در حوادث ترافيکى جان باخت.  

بازدیدها: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر