زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فرهنگ ميله و تفريح در ولايات جنوب رونق يافته است

فرهنگ ميله و تفريح در ولايات جنوب رونق يافته است

author avatar
16 Oct 2013 - 10:58
فرهنگ ميله و تفريح در ولايات جنوب رونق يافته است
author avatar
16 Oct 2013 - 10:58

کابل (پژواک، ٢٤ ميزان٩٢): درکنار آنکه مردم با رفتن به محلات تفريحى از روز هاى عيد تجليل ميکنند، فرهنگ ميله و تفريح دربرخى ولايات جنوب کشور نسبت به گذشته رونق يافته است.

باغ بابر، بند قرغۀ پغمان، بوستان کابل و باغ وحش از ساحات تفريحى است که مردم بخصوص جوانان روز هاى عيد را در آنجا با سرور و نشاط سپرى مى کنند.

خانواده ها نيز به ويژه در روزهاى دوم و سوم عيد به اين محلات تفريحى رفته، ميله ميکنند وموسيقى مى شنوند.

از همه بيشتر باغ وحش کابل شاهد ازدحام زياد بوده و مردم از حيوانات و پرندگان ديدن مى کنند و روز هاى عيد را با خوشى ميگذرانند.

احمد شکيب که با سه دوستش از منطقۀ قلعۀ زمانخان کابل به باغ وحش رفته بود، به آژانس خبرى پژواک گفت: (( ما در هر عيد به اينجا مى آييم و از ديدن پرندگان و حيوانات لذت مى بريم.))

وى افزود که بيشتر علاقمند به ديدن ماهى هاى رنگارنگ بوده و از آن در موبايل خود تصوير نيز مى بردارد.

اما اين جوان که متعلم صنف دوازدهم است، مى افزايد: (( نظافت در باغ وحش بخصوص در تابستان مراعات نمى شود و بوى و تعفن در محل نگهدارى حيوانات به خصوص حوض شادى ها و خانۀ گرگ  و روباه بيننده را اذيت ميکند.))

باغ وحش کابل، در سال ١٣٤٦هجرى شمسى تاسيس شده، در سال ١٣٨٥ عضويت باغ وحش جنوب آسيا و در سال ١٣٩٠، عضويت باغ وحش هاى جهان را کسب کرده است.

در این باغ؛ انواع حيوانات پستان دار، پرنده ها، ماهى و خزنده ها وجود دارد و روزانه  صدها تن از آن ديدن مى کنند.

اما تجليل از روز هاى عيد و رفتن به محلات تفريحى در ولايات جنوب به شمول پکتيا نسبت به  سالهاى گذشته رونق يافته و شکل ديگرى را به خود گرفته است.

جوانان به کوهاى مملو از جنگل در اطراف شهر گرديز مرکز پکتيا رفته و ميله ميکنند. اما جوانان از همه بيشتر به منطقۀ مندير در ولسوالى ځاځى آريوب در سرحد پاکستان ميروند و ميله مىکنند.

جوانان در آنجا هنرمندان را با خود برده و اتن مينمايند، گوسفند مى کُشند و گوشت آنرا کباب مى کنند.

امين گل که در روز دوم عيد از شهر گرديز راهى ځاځى آريوب بود، گفت: (( در سالهاى قبل، سرکها خراب بود و موترهم کم بود، اما حالا راه ها خوب شده و مردم موتر دار وعصرى شده و فرهنگ ميله هم رشد نموده است.))

وى ميگويد که او با چند دوستش قصد دارد که شب را نيز درمحل تفريحى ځاځى آريوب که در فاصله هفتاد کيلو مترى شهر گرديز  واقع است، سپرى کند.

اين جوان علاوه ميکند که اين منطقۀ بسيار سرسبز و ديدنى است، او هم با دوستانش ، يک گوسفند را کباب نموده و ايام عيد را با خوشى و سرور سپرى مى کنند.

در ولايت ننگرهار نيز محلات تفريحى و ديدنى مانند پارک درونته، باغ امير شهيد، ستديوم شيرزى و پارک غازى امان الله خان وجود دارد که صد ها جوان و خانواده ها بخاطر تفريح و ميله به آنجا ميروند.

در اين محلات بازى هاى مختلف به شمول تخم جنگى صورت ميگيرد.

جوانان موترسايکل ها را به کرايه گرفته و در پارک ها موترسايکل رانى ميکنند. وسايل بازى براى اطفال به شمول گاز نيز در برخى ازين ساحات تفريحى وجود دارد.

سحر گل اميرزى که امروز( روز دوم عيد) به پارک غازى امان الله خان رفته بود، گفت: (( امنيت بسيار خوب است و ما در فضاى آرام روز هاى عيد را ميگذرانيم.))

وى افزود که در عيد رمضان گذشته مردم نسبتاً کمتر به اين پارک آمده بودند و علت آن وقوع بعضى رويداد هاى امنيتى بود، اما در عيد قربان تعداد مردم بيشتر است که اين خود ، امنيت را نشان ميدهد.

 در ولايت هرات مى توان از تخت سفر، باغ ملت، پل پشتون، شيدايى، پل مالان و پارک ترقى نام برد که اطفال و جوانان به آنجا رفته و اوقات خود را به خوشى ميگذرانند.

در روز هاى عيد هزاران تن به شمول خانواده ها به اين محلات تفريحى ميروند اطفال در اين محلات گودى پران بازى ميکنند و جوانان با موتر سايکل ها عبور مينمايند.

در تخت سفر وسايل بازى مانند چرخک بزرگ و لخشک نيز وجود دارد که اطفال از آن استفاده ميکنند.

مردم  سال گذشته به علت رويداد هاى امنيتى به شمول انفجار ها کمتر به اين محلات تفريحى مى رفتند، اما امسال تعداد مردم  به شمول باشندگان ولايات ديگر نسبت به سال گذشته بيشتر شده است.

سيد احمد که همراه با چهار دوستش از ولايت هلمند به تخت سفر آمده بود، گفت: (( من بار اول اس که به اى جاى سرسبز و تفريحى آمده ام و از آن خيلى لذت مى برم.))

وى که مقدارى کلچه، نخود و شيرينى هاى هراتى را با خود آورده بود، افزود که در هلمند جاى بخصوص تفريح وجود ندارد و اگر باشد هم، مشکلات امنيتى باعث ميشود که مردم به آنجا نروند. به همين علت وى با دوستانش در موتر کرولا به تخت سفر آمده و ميخواهد که ايام عيد را با خوشى سپرى کند.

اما با وجود هشدار مسوولان امنيتى، انفجار پتاقى و فير تفنگچه هاى پلاستيکى توسط اطفال و نوجوانان در شهر هرات در ايام عيد  باعث نگرانى مردم بخصوص خانم ها شده است.

يک خانم که طفلکش را در آغوش داشت، در حالى که در کنارش يک پتاقى را انفجار داده بودند وعصبانى بود، گفت: (( خانواده ها بايد متوجه باشند و اطفال خود را چنين تربيه بد نکنند تا باعث آزار و اذيت مردم شوند.))

اين خانم علاوه کرد که چنين کارهاى خلاف بيانگر تجليل از عيد نه ، بلکه فرهنگ پايين برخى خانواده ها را نشان ميدهد که به اطفال خود  توصيه نمى کنند .

مسوولان امنيتى ميگويند که آنها به دکانداران هشدار داده بودند که چنين اشيا را نفروشند، اما اين اشيا به شکل مخفى فروخته ميشود.

جوانان و اطفال در شهر کندهار و پارک غازى و عينو مينه رفته و عيد را تجليل ميکنند.

پارک زيارت باباى ولى در ولسوالى ارغنداب در جوار شهر کندهار و بند دهله در ولسوالى خاکريز نيز محلات تفريحى است که صد ها تن به آنجا رفته و ايام را با سرور و نشاط مى گذرانند.

اطفال در چوک هاى داخل شهر اشياى بازى ميخرند و جوانان تخم جنگى مى نمايند

مردم روز هاى عيد را در شهر مزار شريف مرکز ولايت بلخ نيز با خوشى تجليل ميکنند.به  باغ روضۀ  شهر مزار شريف ميروند و در کنار آن در پارک ها و پهلوى سرکها و پارکنگ ها تجمع مى کنند.

ازدحام مردم در روز سوم عيد در باغ روضه بيشتر بوده و فاميل ها در آنجا ميله ميکنند .

ويژگى که درسرکهاى قير اين شهر ديده ميشود، بازى سکيت توسط جوانان و نوجوانان است . آنها از کنار مردم با بوت هاى تاير دار خود با سرعت رد ميشوند و هنرمندى خود را به نمايش ميگذارند.

اين بازى که بيشتر در کشورهاى صنعتى و پيشرفته رواج دارد، دراين اواخر در برخى ولايات به شمول بلخ و کابل نيز رايج شده است.

محمد الله يکى از جوانان گفت: (( امروز سرکها خالى است و موتر ها کم است، دو رفيق من در سرک سکيت ميکنند و من در کنار سرک تخم جنگى مى کنم و بدينگونه روز هاى عيد را با شادمانى سپرى ميکنيم.))

از همه بيشتر مردم به ساحۀ تاريخى بالاحصار ولسوالى بلخ ولايت بلخ ميروند ، جوانان جوقه جوقه به آنجا رفته ، موسيقى مى شنوند و تخم جنگى مى نمايند.

مردم عيد را در ولايت کندز نسبت به سالهای گذشته پر رنگ تر تجلیل ميکنند.

مهمترين منطقۀ تفريحى بنام سردوره در مرکز کندز است که در آنجا يک ستديوم ورزشى نيز ايجاد گرديده است.

معمولاً در روز هاى سوم و چهارم عيد درآنجا بازى عنعنوى بزکشى صورت ميگيرد و حتى مردم از ولايات ديگر نيز به آنجا ميروند.

عطاالله یکتن از دکانداران شهر کندز گفت، مردم نسبت به سالهای قبل خوش به نظر میرسند و در فضای امنیت عید را تجلیل میکنند.

وی علاوه کرد: ((ما نیز مانند سایر هموطنان خود، همه ساله عید را تجلیل میکنیم زندگی مردم کندز نسبت به سابق زیاد تغییر کرده و امنیت نیز بهتر شده است.))

اما اين دکاندار از کمبود ساحات تفريحى شکايت نموده، ميگويد که دولت بايد مانند ساير ولايات در کندز نيز محلات تفريحى مناسب ايجاد کند تا مردم اوقات خود را با سپرى کردن در اين تفريحگاه ها به خوشى سپرى کنند.

 

 

 

 

 

بازدیدها: 23

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر