زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“ساحات سبز و پیاده روهای شهرپل علم فروخته شده اند”

“ساحات سبز و پیاده روهای شهرپل علم فروخته شده اند”

author avatar
15 Mar 2014 - 19:13
“ساحات سبز و پیاده روهای شهرپل علم فروخته شده اند”
author avatar
15 Mar 2014 - 19:13

پل علم (پژواک، ٢٤ حوت٩٢): مسوولین دولتی لوگر میگویند که شاروالی این ولایت، ساحات سبز و پیاده روهای شهر پل علم را به شکل غیرقانونی فروخته است.

درپهلوی تایید این کار ازسوی مقامات لوگر، اسناد به دست آمده نیز نشان میدهد که احمد خان الفت شاروال این ولایت، این زمین ها را خودسرانه و غیرقانونی فروخته است.

محمد هاشم فیضی معاون والی لوگر، به آژانس خبری پژواک گفت که شاروالی، خلاف ماسترپلان شهر، این ساحات سبز و پیاده روها را که در حدود ٥٠٠ متر میشود، بدون اینکه مقام ولایت را درجریان بگذارد، به ساحات تجارتی مبدل کرده وبعداً در بازار سیاه به فروش رسانده است.

وی قیمت این ساحه را ٣٥ میلیون افغانی خواند.

فیضی افزود: “هنگامیکه از این کار خبر شدم، درابتدا جلو ساخت بلند منزل ها را گرفتم وبعداً به شکل رسمی وکتبی وزارت امور شهرسازی را درجریان گذاشتیم؛ اما شاروال حال هم تلاش میکند که برای این زمین در وزارت شهرسازی اسناد آماده کند؛ بخاطریکه از مردم پول گرفته است.”

سندهايی که درمورد این زمین به دست آمده نشان میدهد که شاروال لوگر، ساحات سبز وپیاده روها را خودسرانه و غیرقانونى فروخته است.

آژانس خبری پژواک، مکتوب وزارت امور شهرسازی را در رابطه به این زمین در یافت کرده، که نتایج بررسی های هیئت  درآن اعلان شده است.

این گزارش که بر اساس مکتوب شماره ١٥١٦/٣٧٠٥، مورخ ١٦/٧/١٣٩٢ نهايى شده،  درآن آمده است که یک ساحه به طول ٢٣ متر، عرض ١٩ متر، با عمق سه متر؛ و یک ساحۀ دیگر با ٢٠ متر طول، ١٥ متر عرض در ساحات سبز شاروالی، به شکل غیرقانونی منظور شده است.

درپایان این گزارش، از تیم هیئت موظف انجنیر احمد خالد یوسفزی آمر پلان شهر ولایت لوگر، انجنیر محمدیاسین رییس مطالعات وسروی، وانجنیر احمدشاه همت رییس شهرسازی امضا کرده اند.

دریک سند دیگر نیز یادآوری شده، که این ساحات کندنکاری شده، ساحۀ سبز شاروالی است و به شکل غیرقانونی توزیع شده است.

درمکتوب شماره ٤٢٧/٤٩٩ که از سوی ولایت لوگر، به ریاست امور شهرسازی وزارت شهرسازی، در جواب مکتوب ٤٦٣٥/ ١٧٩٢ به تاريخ ١٣٩٢/١٠/٢ نوشته شده، یادآوری گرديده است: “ساحۀ یاد شده، خلاف فیصلۀ شورای وزیران درمورد ساحات سبز به فرمایش شاروالی لوگر، بدون نهایی شدن سلسله مراتب منظور شده است.”

یک سند دیگر که به دست آمده و در آن امضاى داکتر حسن عبداللهی وزیرامور شهرسازی موجود است و به تاریخ٢٩/١١/٩٢ بر اساس مکتوب شماره  ٥٤٢٨/٢٢٨٣ به ولایت لوگر فرستاده شده؛ در آن آمده است: “با وجود گزارشات به دست آمده، بازهم دراین مورد بررسی صورت گیرد.”

درجواب این مکتوب، هیئتى که ازسوی ولایت لوگر تعيین شده بود نوشته است: “پس از بررسی های دوباره، واضح گردید که این زمین، ساحۀ سبز وپیاده رو است.”

این مکتوب جوابی، به تاریخ ١٩/١٢/٩٢ به وزارت یادشده فرستاده شده و درآن، امضاهای دیپلوم انجنیر محمد جمال فیضی، دیپلوم انجنیر محمد رقیب کاکر و مهندس سید عتیق الله سادات نیز وجود دارد.

درپهلوی ساحات سبز؛ نوراجان گداخیل یکتن از مالکین مارکیت تجارتی  نیز شاروال لوگر را متهم میسازد، که ساحۀ سبز و پیاده رو وی و مارکیت دولتی را به شکل غیرقانونی فروخته است.

موصوف به پژواک گفت: “من نقشۀ پلانی این ساحه را دارم ودر آن به شکل واضح معلوم است، که این زمین  برای ساحۀ سبز زیبایی شهر و پیاده روهاى چهارگرد مارکیت ها، باقی گذاشته شده است.

موصوف افزود که از این کار غیرقانونی شاروالی، به مقام ولایت و وزارت شهرسازی شکایت کرده است.

ازسوی دیگر انجنیر احمدشاه همت رییس عمومی انکشاف شهرسازی وزارت امور شهرسازی، به پژواک قبول کرد که ازسوی مقام ولایت لوگر، درمورد این عمل شاروالی به آنها خبر داده شده است.

همت افزود: “چندى قبل، برای بررسی این موضوع، یک هیئت سه نفری را به ولایت لوگر فرستاده بودیم، هنگامیکه آنها محل را از نزدیک دیدند، معلوم گردید که در آنجا درساحات سبز و پیاده روها، برای اعمار مارکیت ها کندن کاری صورت گرفته است.”

موصوف گفت: “هر کارى که از سوی شاروالان ولایات بدون مشوره آنها و ماسترپلان شهرى انجام میشود، غیر قانونی و براى آنها قابل قبول نیست.”

دریک سند دیگر به دست آمده، که در آن امضاى محمد هاشم فیضی معاون والی لوگر است، و از سوی ریاست خدمات تخنیکی وسکتوری این ولایت به ادارۀ ارگان های محلی فرستاده شده؛ زمین مذکور ساحۀ سبزقلمداد شده است.

درمکتوب شماره ٣٠٤/٤٥٧ يادآورى گرديده که بعد از اسناد و بررسی ها معلوم شده که زمین فروخته شده، ساحۀ سبز است و توزیع آن عمل خلاف تفصیل پلان وزارت شهرسازی است.

دراین مکتوب، یادآوری شده که بر اسناد زمین یادشده، خفیه کارى صورت گرفته، که خلاف اصول است و ادارۀ مستقل ارگان های محلی، در این مورد همکاری کند.

تواب غورځنگ سخنگوى ادارۀ مستقل ارگان های محل گفت که ادارۀ ولایتی، درمورد چگونگی این مسئله، خواهان تحقیق از آنها شده است.

غورځنگ به پژواک گفت: “ادارۀ مستقل ارگان هاى محل، مشترکاً با وزارت امور شهرسازی، بررسی های خود را از یک هفته به اینطرف دراین مورد آغاز کرده و نتایج آن، به بسیار زودی اعلان خواهد شد.

موصوف افزود که هیچ کس حق ندارد ساحات سبز شهر را به فروش برساند و یا ساحات یادشده را به مارکیت های تجارتی مبدل گرداند.

پژواک، ازیک هفته به اینطرف تلاش کردتا در این مورد نظر احمد خان الفت شاروال لوگر را بگیرد؛ اما موصوف با بهانه های زیاد، آماده نشد که در این مورد چیزی بگوید.

شاروال با تاکید بیشتر به پژواک تعهد کرده بود که به تاریخ ٢٢حوت، به دفتر مرکزی پژواک میرود و در این مورد نظر خود را میگوید؛ اما موصوف به این تعهد خود عمل نکرد.

بازدیدها: 8

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر