زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اعتراض مدنی در چغچران وارد سومین روز خود شد

author avatar
11 Apr 2014 - 15:45
author avatar
11 Apr 2014 - 15:45

چغچران(پژواک،٢٢ حمل ٩٣): اعتراض مدنی شماری از باشندگان شهر چغچران مرکز ولایت غور که سه روز پیش بعد از اقدام شاروالی در توزیع امتیاز یک قطعه زمین آغاز شده بود، وارد سومین روز خود شد.

معترضان با سردادن شعارهایی، محمد اسحق همراز، شاروال چغچران را به معامله گری با زورمندان، برخی از ادارات دولتی و شماری از وکلای مردم این ولایت در پارلمان متهم نموده و خواستار رسیدگی دولت مرکزی به اعتراض های شان شده اند.

محمدحنیف، فعال مدنی و از جمله معترضان گفت که پولیس و اداره محلی غور به این حرکت مدنی شان پاسخ نداده اند و حتی علیه معترضان مرتکب خشونت نیز شده اند .

وی گفت که کسانی که با خشونت با مردم و خبرنگاران برخورد کرده اند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

به گفته محمد حنیف، برخورد قانونی با کسانی که مرتکب خشونت علیه حرکت مدنی مردم شده اند نشان دهنده احترام به مردم، حرکت های صلح آمیز و دموکراسی است.

این معترض خواستار برکناری شاروال وقوماندان نظم عامه ولایت غور در رابطه به اقدامات خشونت آمیز آنان علیه معترضان شد.

روز گذشته سه خبرنگار محلی از جمله خبرنگار پژواک مدعی شدند که هنگام پوشش خبری این حرکت اعتراضی و لت و کوب مردم از سوی پولیس نظم عامه، مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

این حرکت مدنی بعد از آن که شماری از مردم به توزیع امتیاز یک قطعه زمین که ساختمان تلويزيون محلى در آن قرار دارد، اعتراض کردند به خشونت کشیده شد.

مل پاسوال دلاور شاه دلاور قوماندان امنيۀ غور گفته بود که از برخورد خشن پوليس به طور رسمی معذرت می خواهد و تلاش ميکنند عاملان آن را شناسايى و تحت پیگرد قرار دهد.

اما محمد گل یکی دیگر از معترضان گفت که افزون بر برخورد خشونت آمیز پولیس نظم عامه با معترضان، اداره محلی ولایت نیز به آنان هشدار داده است که به این اعتراض خود پایان دهند.

وی گفت:" ما پس از این واکنش ولایت، دهان های خود را به نشانه اعتراض به آنان و این که حق دسترسی به اطلاعات و حرکت های مدنی از ما گرفته شده است، بستیم."

اما محمد اسحق همراز شاروال چغچران به پژواک گفت که برخى از عناصر منفعت جو شمارى از مردم را بدون موجب  و اسناد جمع نموده و ادعاى بی اساسی را در مورد این زمین مطرح کرده اند.

به گفته وی، موضوع زورمندان مطرح نيست؛ این زمین زمين مربوط به شاروالی است و قرار است در آن مارکت ساخته شود و شماری از افرادی که شاروالی به درخواست شان مبنی بر دادن چند دوکان در این مارکت موافقت نکرده است، دست به اعتراض زده اند.

در همین راستا، علاوالدین محمدی آمر تلویزيون دولتى غور  نیز گفت که ساختمانی که در داخل این زمین قرار دارد بر مبنای هدایت شوراى وزيران به این رسانه تعلق دارد، اما شاروالی می خواهد زمین آن را به زورمندان بدهد.

محمدى ميگويد که قرار بود منازعۀ زمين از سوى لوى څارنوالى در کابل دنبال شود، اما حالا شاروالى زمين را خط اندازى نموده و اگر کار عمرانى در این جا آغاز گردد، مانعی برای فعالیت رادیو و تلویزیون غور خواهد بود.

اما شاروال چغچران می گوید که این تعمیر از اداره رادیو و تلویزیون نیست و والى هدايت داده است تا شاروالى برای این رسانه یک خانه کرایه بگیرد تا نشرات خود را از آن جا ادامه دهد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر