زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حدود ٢٠٠ زندانی از سه زندان کشور آزاد شد

حدود ٢٠٠ زندانی از سه زندان کشور آزاد شد

author avatar
11 May 2014 - 15:12
حدود ٢٠٠ زندانی از سه زندان کشور آزاد شد
author avatar
11 May 2014 - 15:12

هرات، میمنه و میدان شهر(پژواک، ٢٠ ثور٩٣): بر اساس فرمان رئیس جمهور، ١٩٦ تن از زندانيان در ولایات هرات، فاریاب و میدان وردک مورد عفو قرار گرفتند و آزاد شدند.

این افراد روز یک شنبه مطابق با حکم رییس جمهور که به مناسب هشتم ثور،٢٢ مین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان صادر شده است، رها شدند.

سید شریف یلانی، مدیر محابس و توقیف خانه های ولایت هرات به آژانس خبری پژواک گفت که بر پایه این حکم رییس جمهور، ١٠٠ زندانی از جمله دو زن از زندان مرکزی این ولایت آزاد شدند.

نخستین مرحله آزادی زندانیان مطابق با این فرمان، شش روز پیش از کابل آغاز گردید و طی آن ٢٤٤ تن از زندان پل چرخی رها و زندگی عادی خود را شروع کردند.

سید مراد شریفی، رییس عمومی نظارت بر تطبیق احکام قطعی و نهایی ستره محکمه گفته بود که زندانیان واجد شرایط این فرمان که یک تا پنج سال از دوره محکومیت شان باقی مانده باشد، آزاد و محبوسینی که دوره محکویت شان بالاتر از ١٠ سال باشد، یک ماه و ٢٠ روز تخفیف می گیرند.

یک تن از زنان زندانی تازه آزاد شده ازمحبس هرات که خواست نامش فاش نشود به پژواک گفت که به جرم قاچاق مواد مخدر به پنج سال حبس محکوم شده بود اما بعد از سپری کردن سه سال، مورد عفو قرار گرفت.

وی گفت که در این مدت با وی برخورد خوبی صورت گرفته است و حتی در توانسته است خیاطی نیز یاد بگیرد.

بر پایه معلومات مدیر زندان ها و توقیف خانه های هرات، در حال حاضر ٣٤٢٤ تن از جمله ١٧١ زن در زندان های و توقیف خانه های این ولایت دور محکومیت خود را سپری می کنند.

در همین روز، ٧٣ زندانی از محبس شهر میمنه مرکز ولایت فاریات به مناسبت هشتم ثور حکم رهایی دریافت کردند.

حبیب الله وثیق، رییس څارنوالی استیناف فاریاب به پژواک گفت که این تعداد زندانی که شامل سه زن نیز می شود به جرم های مختلف از یک سال تا چهار سال محکوم به حبس شده بودند.

تاج گل باشنده ولسوالی غورماچ فارياب که به ارتباط قاچاق مواد مخدر زندانى شده بود گفت که مدت محکومیت وی چهار سال بود اما پس از سپری کردن دو سال در زندان، مورد عفو قرار گرفت.

وی نیز از آن چه که رویه خوب محافظان زندان خواند ابراز رضایت کرد و تاکید کرد که در جریان حبس با مشکل خاصی بر نخورده است.

اما دین محمد باشنده ولسوالی المار که به جرم سرقت دو سال و دو ماه را در این زندان سپری کرده است و جزو رها شدگان بود به پژواک گفت که در چند ماه اخیر باتبدیل شدن مدیر محبس، قمار رواج یافته بود و مواد مخدر نیز فروخته می شد.

 اما سمونیار امیرکلام پناه مدیر عمومی زندان فاریاب این ادعا را رد کرد و درحضور هیئتی از نهادهای مربوط دولتی از زندانیان خواست تا مشکلات خود را که در محبس با آن مواجه شده اند بیان کنند اما هیچ کدام از زندانیان ابراز نظر نکردند.

به گفته کلام پناه، در حال حاضر بيش از ٧٣٠  زندانی از جمله ١٨٠ تن به جرم وابستگى به مخالفان مسلح دولت و ١٦ زن نگهداری می شوند.

در یک رویداد مشابه، ٢٣ زندانى از محبس ولايت ميدان وردگ نیز آزاد شدند.

غزنى گل ځاځى معاون والى ميدان وردگ گفت از این افراد خواست تا با عبرت گرفتن از حضور در زندان، همانند دیگر مردم زندگی عادی را از سر بگیرند.

 

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر