زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

كميسيون ساحوى حقوق بشر غور از قتل افراد ملکى ابراز نگرانى کرد

كميسيون ساحوى حقوق بشر غور از قتل افراد ملکى ابراز نگرانى کرد

author avatar
24 May 2014 - 16:25
كميسيون ساحوى حقوق بشر غور از قتل افراد ملکى ابراز نگرانى کرد
author avatar
24 May 2014 - 16:25

فيروزکوه‎(پژواک،٣جوزا٩٣): كميسيون ساحوى حقوق بشر، نهادهاى جامعه مدنى و اتحاديه ملى ژورناليستان غور، قتل هشت تن دراين ولايت را به شدت تقبيح کرده و خواستار دستگيرى و مجازات عاملان آن گرديدند.

آمار دفتر ولايتى کميسيون مستقل حقوق بشرغور، نشان ميدهد که اين هشت تن  در سه روز اخير بر اثر انفجار ماين و حملات مخالفان و افراد مسلح ناشناس کشته شده اند.

کميسيون ميگويد که مخالفان مسلح، سه کارگرى را که جهت کار از فيروزکوه مرکز غور به ولسوالى چهارسده ميرفتند همراه با يک ملکى ديگر و يک سرباز اردوى ملى، در راه از موتر پايين نموده و تيرباران کردند.

يک مُلکى و يک پوليس محلى، درانفجار ماين در ولسوالى دولينه و يک مُلکى هنگام كار درمزرعه، درقريه سياه تخت مركز غور، توسط افراد مسلح ناشناس نيز به قتل رسيده است.

جواد رضايی رئیس کميسیون حقوق بشر ولایت غور، در نشست خبرى امروز گفت که کشتن افراد مُلکی، بیطرف وبی دفاع، خلاف قوانين شرعی وجهانی است؛ این عمل یک عمل خیلی خشن وغیرانسانی بوده و دولت باید عاملان این جنایات را به پنجۀ قانون بسپارد.

وى افزود: “ما از تمام طرف های درگیر می خواهیم که از کشتن افراد ملکی، کودکان وزنان دست بردارند و به قوانین اسلامی وجهانی احترام نمایند.”

رضايى انتقاد کرد که نیروهای دولتی درمرکزغور تمرکز دارند و فقط اطراف خود را محکم نموده  و براى  خود تامین امنیت می کنند و هیچ توجهى به امنيت مردم ندارند.

نقیب الله امینی یکتن از فعالان مدنى غور گفت: “مخالفان مسلح، باکشتن افراد بیگناه که بخاطرپیدا کردن لقمه نانى سرگردان هستند، ثابت نمودند که به هیچکس رحم ندارند و به هیچ قانونی پابند نيستند و مردم را با اعمال وحشیانه شان، به وحشت وترس مى اندازند.”

امينى افزود که مردم، هرروز وبه جرم زندگی کردن درساحه دولت و کار کشته میشوند و مردم حتی درشهر هم مصوون نيستند.

به گفتۀ وى، کشته شدن افراد ملکی براى دولت، يک چیز بی تفاوت است؛ لازم است که دولت درجلوگيرى از تلفات ملکى عمل نمايد؛ درغیر آن اعتبار خود را درنزد مردم از دست خواهد داد.

كميسيون ساحوى حقوق بشر، نهادهاى جامعه مدنى واتحاديه ملى ژورناليستان غور با نشر اعلاميه اى، ازطرفين درگير خواسته اند كه افراد ملكى را هدف قرارندهند.

در اعلاميه ازنيروهاى امنيتى، عدلى وقضايى خواسته شده است که عاملان اين کشتارها دستگير و به پنجه قانون سپرده شوند.

 

اما محمد امين توخى معاون والى غور، به آژ پژواک گفت که مخالفان مسلح، چريکى و دزدانه موترها را توقف داده و افراد ملکى را بعد از ربودن مى کشند.

وى علاوه نمود که آنها در اجلاس اضطرارى ولايت، روى اينکه چگونه امنيت مسير فيروزکوه- چهارسده تامين شود، بحث ميکنند.

توخى، مخالفان مسلح را مسوول اين قتل ها عنوان کرد؛ اما مخالفان مسلح تا حال دراين مورد چيزى نگفته اند.

مسوولان محلى ميگويند که بیش از٦٥٠٠ نفر مسلح غیرقانونى، در قالب بيش از يکصدگروپ  و ٣٥٠٠ تن از طالبان، در مناطق مختلف این ولایت فعالیت دارند که مانع تامین امنیت و اجرای قانون می شوند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر