زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“هیچ فردی در دور دوم انتخابات از حق رای دادن محروم نخواهد شد”

author avatar
29 May 2014 - 17:34
author avatar
29 May 2014 - 17:34

کابل(پژواک،٨ جوزا ٩٣): رییس کمیسیون انتخابات، با اشاره به مشکلات دور نخست انتخابات می گوید که برگه های رای دهی به اندازۀ کافی برای دور دوم چاپ شده و هیچ فرد(واجد شرایط) از حق رای دادن محروم نخواهد شد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در خبرنامه ای که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار داده، گفته است که محمد یوسف نورستانی، این موضوع را در نشستی که روز پنجشنبه به ریاست حامد کرزی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، بیان کرد.

در این نشست که به منظور بحث روی ترتیبات و آمادگی های امنیتی برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، معاونان رییس جمهور، مسوولان نهادهای امنیتی و انتخاباتی حضور داشتند.

 رییس کمیسیون مستقل انتخابات، در این نشست از آنچه که حمایت و توجه رییس جمهور در برگزاری موفقانه دور اول انتخابات خواند، ابراز امتنان نمود و گفت که دور اول عاری از مشکلات نبود؛ اما این کمیسیون در هماهنگی با نهادهای مربوطه، از بروز مشکلات مشابه در دور دوم جلوگیری خواهد کرد.

وی همکاری کمیسیون انتخابات با نهادهای امنیتی را بی سابقه خواند و درعین حال، از نیروهای امنیتی کشور خواست تا تدابیر امنیتی را در جریان انتخابات دور دوم افزایش دهند.

نورستانی گفت: “برای دور دوم انتخابات، به اندازه کافی ورق رای دهی چاپ شده است و مشکلاتی که از ناحیه کمبود ورق رای دهی در دور اول وجود داشت، در این دور رفع گردیده و هیچ کس از حق رای خویش محروم نخواهد شد.”

این مقام کمیسیون مستقل انتخابات، از نامزدان ریاست جمهوری نیز خواست تا در جریان مبارزات انتخاباتی شان وحدت ملی را حفظ کرده و از برانگیختن حساسیت های قومی، زبانی و سمتی اجتناب ورزند.

در این نشست، عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز با بیان اینکه کار این کمیسیون، به صورت علنی در یک فضای شفاف انجام شده است، تامین امنیت را در شفافیت انتخابات مهم خواند.

وی در عین حال، حضور گستردۀ مردم را در روز رای دهی مهم خواند و هشدار دارد که به هر اندازه که اشتراک مردم در انتخابات کمتر باشد، به همان اندازه زمینۀ تقلب بیشتر می گردد.

سعادت در ادامه از “مداخله” بعضی مقامات محلی، در روند کار کمیشنران ولایتی این کمیسیون، شکایت کرد و خواهان رسیدگی به این مشکل شد.

 در بخش دیگر این این نشست، مسوولان نهادهای امنیتی کشور، گزارش های خود را در مورد تامین امنیت دور دوم انتخابات ارائه کردند.

جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی گفت که وزارت دفاع، با سایر نهادها در هماهنگی کامل کار می کند و هدایات لازم را در این زمینه به قُل اردوها در سراسر کشور صادر کرده است.

به گفتۀ وی، با توجه به تجربه های دور اول انتخابات، اردوی ملی برای تامین امنیت دور دوم انتخابات آمادگی های لازم را اتخاذ کرده است.

محمد ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله نیز گفت که این وزارت، ارزیابی های مجدد امنیتی را در سراسر کشور روی دست گرفته است و در هماهنگی با سایر نهادها و تفاهم با کمیسیون های انتخاباتی، بر روی برنامه امنیتی به طور جدی کار می شود.

رحمت الله نبیل سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی کشور نیز از ارزیابی های این نهاد، با توجه به خلاها و نواقص دور اول صحبت کرد و گفت که برنامه امنیت ملی در این زمینه آماده شده است.

حامد کرزی رییس جمهور نیز پس از دریافت گزارش های نهادهای انتخاباتی و امنیتی، بر هماهنگی میان آنان تاکید کرد و گفت که باید تلاش شود تا اشتراک مردم در این دور نیز گسترده باشد و زمینه برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عاری از مداخله، مساعد گردد.

حامد کرزی افزود که بخاطر جلوگیری از تقلب و حفظ بیطرفی مقامات دولتی در انتخابات، به زودی فرمانی را صادر خواهد کرد.

محمد یونس قانونی معاون اول رییس جمهور نیز همکاری نزدیک میان تمامی نهادهای دولتی و کمیسیون های انتخاباتی را مهم خوانده و گفت که این کمیسیون ها در یک هماهنگی کامل، باید برای رفع نگرانی های نامزدان ریاست جمهوری با هم کار کنند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر