زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: تلاش های سیاسی در مورد انتخابات به بُن بست رسیده است

عبدالله: تلاش های سیاسی در مورد انتخابات به بُن بست رسیده است

author avatar
8 Sep 2014 - 19:04
عبدالله: تلاش های سیاسی در مورد انتخابات به بُن بست رسیده است
author avatar
8 Sep 2014 - 19:04

کابل (پژواک،١٧ سنبله ٩٣): عبدالله عبدالله با اعلام اینکه تلاشهای سیاسی در مورد انتخابات به بُن بست رسیده، خودرا برندۀ واقعی انتخابات دانسته، گفت که به هیچ وجه حکومت برخاسته از “تقلب” را نمی پذیرد.

رهبر تیم اصلاحات و همگرایی که درنشست خبرى عصر امروز صحبت ميکرد، گزارشی از امور تخنیکی از جمله بازرسی و شمارش آرا و مذاکرات سیاسی با تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی در راستای تشکیل “دولت وحدت ملی” را ارایه کرد و افزود که تمام این تلاشها به شکست انجامیده است.

وى علاوه کرد: “بخاطر خیانت کمیسیون انتخابات و بخاطر تقلب گسترده ای که صورت گرفت و مقام های حکومت نیز در آن دخیل بودند، این حرکت پاک (انتخابات) به مصیبت تبدیل شد.”

داکتر عبدالله گفت که از نخستین دور انتخابات تا کنون شش ماه سپری شده؛ اما هنوز نتیجۀ آن برای مردم نا معلوم است.

رهبر تیم اصلاحات و همگرایی، از بازرسی تمام آراء و شفافیت آن زیر نظارت نمایندگان جامعه بین المللی به عنوان مسئله اصلی این تیم نام بُرد؛ اما تاکید کرد که چگونگی پیشبُرد این روند یکطرفه بوده است.

وى افزود: “ما تاکید می کردیم که در ابتدا باید بر روی لایحه ابطال آراء و طرز العمل آن موافقت صورت بگیرد و بعد از آن کار تفتیش زیر نظارت بین المللی آغاز شود؛ اما متاسفانه این کار نشد و دقیق همانطوری شد که ما پیشبینی کرده بودیم.”

داکتر عبدالله تیم تحول و تداوم را متهم کرد که با این کار خود، خواستند تا آرای تقلبی آنان افشا نشود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد که تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، شکایت خود را چند بار با اعتراض به این قضیه و حتی بیرون شدن از روند نشان داد؛ اما به گفتۀ وی به صداها، مشکلات و تشویش های آنان رسیدگی صورت نگرفت.

وى در عین حال با اشاره به اظهارات رییس کمیسیون انتخابات در مورد تعداد آراء گفت: “یکبار رییس کمیسیون گفته بود که تعداد آراء هفت میلیون است و بار دیگر گفت که هشت میلیون؛ – در این مورد- وعده سپرده شد که قبل از ختم تفتیش از طرف کمیسیون توضیح داده شود و این(موضوع) در موافقتنامه تخنیکی آمده است؛ اما هنوز خبری در مورد این آراء نداریم.”

داکترعبدالله به برخی دیگر موارد نیز اشاره کرد که به گفتۀ وی نشاندهنده تقلب گسترده و آشکار می باشد و با وجود اینکه اسناد آن در اختیار کمیسیون انتخابات و سازمان ملل متحد قرار داده شده؛ اما هنوز تصمیم نهایی در این موارد گرفته نشده است.

وى در مورد مذاکرات سیاسی  روند انتخابات گفت که با توجه به شرایط افغانستان، تشکیل دولت وحدت ملی را ضرور می داند؛ اما خاطرنشان کرد که این موضوع به معنای این نیست که تیم وی مقام دوم را در انتخابات پذیرفته است.

رهبر تیم اصلاحات و همگرایی تاکید کرد که موافقتنامه اخیر در مورد بازرسی تمام آراء و ایجاد دولت وحدت ملی، بخاطر مردم و منافع افغانستان بوده؛ اما این تلاش ها همچنان بی نتیجه بوده است.

داکتر عبدالله گفت: “ما بر اجرای این موافقتنامه تاکید می کردیم؛ اما سخنگویان تیم مقابل می گفتند که این ها دنبال چوکی و مقام هستند و بُرد ما را قبول کرده اند.”

وى افزود که بعد از سفر دوم جان کری وزیر امور خارجه امریکا و ایجاد کمیسیون مشترک، مسائل مورد اختلاف حل نشد و اکنون تلاش های سیاسی به بُن بست رسیده است.

اما رهبر تیم اصلاحات و همگرایی تاکید کرد که به تعهد خود به وعده هایی که به مردم در مورد تفکیک آرای پاک از ناپاک داده بود، پابند است آنرا عملی خواهد ساخت.

داکتر عبدالله گفت: “ما برنده انتخابات بودیم، برنده انتخابات بر اساس رای پاک و واقعی مردم افغانستان هستیم و این را به عنوان یک واقعیت می گویم و ما انتخابات عادلانه و شفاف را تهداب پیروزی مردم می دانیم و این تهداب، امروز صدمۀ جبران ناپذیر دیده است.”

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد: “تقلب، نتایج تقلب و اعلام آن را نخواهيم پذیرفت و حکومت تقلبی را حتی برای یک روز نخواهیم پذیرفت.”

اما عبدالله در عین حال بر پیگیری صلحجویانه خواسته های شان تاکید کرد و از هواداران خود خواست که هفته شهید را که از فردا آغاز می شود، به درستی تجلیل کنند و آن را با استفاده از موضوع انتخابات سیاسی نسازند.

وى با وجود تاکید مبنی بر بن بست تلاش های سیاسی در مورد روند انتخابات، تصریح کرد که تصميم نهايی خود را در این زمینه “مطابق با مشورت و منافع مردم افغانستان” خواهد گرفت.

اين درحالى است که صبح امروز، هر دو نامزد انتخاباتى در کابل مذاکرات مختصر انجام دادند؛ اما مذاکرات شان به نتيجه نرسيد.

 فاضل سانچارکی سخنگوی ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی گفت: “این ملاقات نتیجه‌ يى نداشت.  “

اما ستاد انتخاباتی تحول و تداوم ميگويد که هردو نامزد، یک ساعت “در فضای صمیمی و تفاهم”، ملاقات داشتند و این گفتگوها سازنده بوده است.

طاهر زُهیر عضو ستاد انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی گفت که درین نشست، تصمیم نهایی گرفته نشد و نتیجه اى  در بر نداشت و قرار است که این سلسله نشست‌ها ادامه داشته باشد.

Views: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر