زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قيرريزى شاهراه کابل- بامیان نواقص  دارد

قيرريزى شاهراه کابل- بامیان نواقص دارد

author avatar
5 Oct 2014 - 09:22
قيرريزى شاهراه کابل- بامیان نواقص  دارد
author avatar
5 Oct 2014 - 09:22

باميان(پژواک،۱۳ ميزان ٩٣): قيرريزى سرک کابل-باميان يکى از پروژه هاى مهم مواصلاتى در مناطق مرکزى بوده، اما قیر ریزی بخش دوم  اين شاهراه با نواقص زیادی مواجه است.

وزارت فوايد عامه ميگويد که قيرريزى ٥٤ کيلومتر سرک، از ميدان شهر ولايت ميدان وردک تا کوتل اونى باميان از کمک ايتاليا شش سال قبل تکميل گرديده است.

قسمت دوم آن که ٨٢ کيلومتر را دربرميگيرد و ازکوتل اونى بطرف کوتل حاجيگک امتداد يافته و از آنجا به شهر باميان وصل ميشود، تحت کار است و کار آن ازسوى يک شرکت افغانى و ايرانى به پيش برده ميشود.

اما شماری از انجنيران ميگويند که قرار داد این سرک قسمی صورت گرفته که بصورت یک لایه شش سانتی ضخامت میباشد وحد اقل باید در دولایه پنج سانتی قیر میگردید .

انجنير محمد عظیم ایوب، یکی از انجینران بخش خصوصی سرکسازی به آژانس خبرى پژواک گفت که اين سرک ،بیش از دوسال دوام نخواهد کرد، زیرا یک لایه قیر میگردد وحد استندرد را ندارد .

وی افزود که شاهراه کابل- باميان از طريق کوتل اونى پر رفت و آمد است و از سوى ديگرهوای این مناطق به شدت سرد وبرفگیر است که بازهم تاثیرات خود را بالای سرک داشته وعمر سرک را کم خواهد ساخت.

انجینر محمد انوری، ریيس فواید عامه بامیان نيز ميگويد که یک لایه قیر در این سرک حد استندرد نیست وبودجه  بیشتر از این را ایتالیا اختصاص نداده، ولی وزارت فواید عامه در صدد آن است که برای لایه دوم آن بودجه پیدا نماید.

وی گفت که پروژه ساخت این سرک نظر به نقشه هوايی سال ١٩٧٠ میلادی  در نظر گرفته شده بود که بعد از شروع کار ، حجم کاری زیاد بوده واز طرف شرکت پیشنهاد گردید که اگر با این استندرد کار را انجام دهند این پروژه تکمیل نخواهد شد به همین علت بوده که هم از عرض سرک وهم از کیفیت آن کاسته شده است.

انورى علاوه کرد که مشکلى که فعلاًدارند و آن کارزیربنايی ميباشد، دیوارهای گبیونی است که یک کیلومتردیوار گبیونی ساخته میشود واین باید بصورت پخته واساسی ساخته شود تا زیربنا دچار نقص نباشد.

 

رييس فوايد عامۀ باميان گفت که ٨٢ کیلومترسرک هشت مترعرض قیر ریزی با شانه های از یک ونیم تا دو مترسرک از منطقه کوتل اونی ولایت میدان وردک  تا ابتدای بازار بامیان با بودجه ٧٤ میلیون یورو از کمک ایتالیا وتوسط شرکت های آباد راهان پارس  ايران وشرکت داخلى غلغله گروپ ،  ساخته میشود که ٤٧ کیلومتر آن در قسمت بامیان قرار دارد .

وی افزود که ٦٧ درصد کار بخش بامیان تکمیل شده وامید واری این است که تا موعود مقرر که در ١٥ می سال ٢٠١٥  میباشد تکمیل گردد .

ریيس فوایدعامه  گفت که  دربخش ولایت میدان وردک که ٣٥ کیلومتر آن در ولسوالی بهسود قرار دارد، در حال حاضر آماده قیر بوده وحدود١٠  کیلومتر آن  قیر شده است .

انجینرسهراب علی جدیر، مسوول اعمار شاهراه بامیان- کابل ویکی از انجینران غلغله گروپ ميگويد که در میدان وردک که ٢٠ کیلومتر مربوط به شرکت غلغله گروپ وبقیه  آن مربوط شرکت عمران میشود ٩٩ درصد کار زیر بنايی آن تکمیل شدت است.

وى گفت که هفت کیلومتر توسط غلغله گروپ و پنج کیلومتر توسط عمران قیر ریزی گرديده است.سرکى که توسط این دو شرکت داخلی ساخته شده در حد استندرد بین المللی میباشد، اما دولت باید لایه دوم قیر را در نظر بگیرد تا لایه اول تخریب نشود.

جدير علاوه کرد: ((قرار داد ما همین یک لایه به ضخامت شش سانتی متروعرض قیر ریزی هم هفت متر  است واگر بودجه موجود می بود،ما لایه دوم را نیز قرارداد میکردیم. ))

موصوف افزود  که دربخش ولایت میدان وردک قبل ازموعود  قرار داد سرک آماده  تحویلدهی مى شود و قسمت بامیان را که شرکت آباد راهان کار میکند نمیداند در چه حد کارهایش به پیش رفته است .

اما محمد رضا خطیبی مدیر اجرايى شرکت آبادراهان پارس ايران به پژواک گفت که این پروژه را در همان موعود مشخص وبا معیار قرار داد شده تحویل خواهند داد واگر یکی دو ماهی هم به تاخیر بیفتد بخاطر معلق ماندن کارهایش بوده که مشاور ایتالیا در مدت ده ماه بر سر کار نبوده واز آن نظارت نکرده است .

وی ميگويد که نیامدن نماینده دونر،سکتگی در کارهای اقتصادی ومدیریتی ایجاد کرد،اما درقسمت کارهای اجرايى مشکلى پیش نیامده است.

به گفته خطيبى،در قسمت بامیان نزدیک به ٣٠ کیلومتر آماده قیر شده که بزود ترین فرصت کار قیر آن آغاز خواهد شد.

اين سرک، از پروژه هاى اساسى و عمدۀ مواصلاتى در مناطق مرکزى محسوب ميگردد.

یقین علی يکى از دکانداران باميان ميگويد که سرک از طریق میدان شهر به کابل نزدیک تر است وکرایه نیز طبق کیلومتر یک سوم کم میشود.

 
وی افزود که فعلاً کرایه هر نفر در موتر کرولا ٧٠٠ افغانی میباشد، اگر این سرک به بهره برداری برسد کرایه به ٤٠٠ افغانی خواهد رسید .

اين دکاندار ميگويد که همچنین کرایه فی سیربار تا کابل ١٠ افغانی است واگر راه میدانشهر تکمیل گردد کرایه به ٦ افغانی ميرسد.

گفتنى است که باميان از طريق کوتل شيبر و عبور از درۀ غوربند ولايت پروان نيز به کابل منتهى ميشود؛ اما نسبت به کوتل حاجيگک مسافت بیشتر دارد.

باميان به کابل، ازطريق کوتل حاجيگک ١٧٥ کيلومتر؛ اما از طريق کوتل شيبر ٢٣٥ کيلومتر فاصله دارد.

بازدیدها: 13

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر