زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“کنفرانس های ویدیویی رییس جمهور باعث حکومتداری خوب شده میتواند”

“کنفرانس های ویدیویی رییس جمهور باعث حکومتداری خوب شده میتواند”

author avatar
18 Oct 2014 - 00:00
“کنفرانس های ویدیویی رییس جمهور باعث حکومتداری خوب شده میتواند”
author avatar
18 Oct 2014 - 00:00

کابل(پژواک،٢٦ ميزان ٩٣): شمارى از مشترکين رسانه هاى اجتماعى و آگاهان تکنالوجى معلوماتى، کنفرانس هاى ويديويى رييس جمهور با مسوولان را براى حکومتدارى خوب مفيد ميدانند؛ اما از سوى يکتعداد افراد ديگر نمايشى خوانده ميشود.

رييس جمهور احمدزى به تاريخ ( ٦ ميزان) طى مراسم تحليف، از حکومتدارى خوب تعهد سپرد و از نخستين روزهاى کارى خود، کنفرانس هاى ويديويى با مقامات و مردم شمارى از ولايات کشور را آغاز کرد.

خوست، کندز، کندهار و هرات ولاياتى است که رييس جمهور با مردم و سران آن، از طريق هچو کنفرانس هاى ويديويى روى مشکلات و مسائل مختلف صحبت کرده است.

اين اقدام رييس جمهور، با استقبال شمارى از دست اندرکاران رسانه هاى اجتماعى و آگاهان تکنالوجى معلوماتى مواجه شده؛ اما شمار ديگر آن را بسيار موثر نمى دانند.

شاه احمد احمدی يکى از استمعال کنندگان صفحۀ اجتماعى فيسبوک در صفحۀ خود نوشته است: “اعضاى شوراهاى محلى ميتوانند خواست هاى خود را به کمک همچو کنفرانس ها با رييس جمهور و وزراء شريک سازند.”

احمدی افزوده است که سفر رييس جمهور به ولايات، علاوه بر ضايع کردن  وقت با چالش هاى امنيتى نيز مواجه مى شد؛ اما اين کنفرانس ها راه خوب براى شنيدن مشکلات و تنظيم امور ميباشد.

فرید اسحاقزى باشندۀ ولايت کندهار گفته است که او نيز يکى از فعالان کمپاين انتخاباتى رييس جمهور احمدزى بود؛ اما بعد از پيروزى احمدزى به حيث رييس جمهور، نااميد بود که او را از نزديک نخواهد ديد.

اسحاقزى افزوده است: “هفتۀ گذشته همرا با يکتعداد سران محلى از طريق کنفرانس ويديويى از کندهار با رييس جمهور صحبت کرديم، طورى احساس کردیم که با وى از نزديک صحبت ميکنيم.”

نصرت رحيمى سخنگوى وزارت مخابرات و ټکنالوجى معلوماتى مى گويد که وسايل کنونى سابق نيز در ارگ وجود داشت؛ اما رييس جمهور، اخيراً از طريق کنفرانس هاى ويديويى از آن استفاده کرد.

وى مى افزايد: “مخابرات در افغانستان پيشرفت کرده، با کشورهاى منطقه رقابت کرده ميتوانيم، تکنالوجى معلومات بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد؛ ما کوشش ميکنيم که توجه بيشتر به تکنالوجى معلوماتى به ويژه در بخش حکومتدارى الکترونيکى در کشور داشته باشيم.”

انجنيرفواد حکيمى آگاه امور تکنالوجى معلومات و مسوول بخش  (I.T) يکى از دفاتر خارجى در کابل مى گويد که تکنالوجى معلوماتى کنونى، علاوه بر ايجاد سهولت هاى کارى، نقش مهم در بخش حکومتدارى به سطح جهان ايفا کرده؛ اما در افغانستان به علت نبود سهولت ها بسيار موثر نخواهد بود.

وی در مورد به آژانس پژواک گفت: “در آنجا که برق نباشد، تکنالوجى معلوماتى چه نقش خواهد داشت؟”

اما ولی الله شاهين، تحليلگر و خبرنگار تلويزيون الجزيره در افغانستان مى گويد که شکل اصلاحات بايد با تکنالوجى معلوماتى  جديد نيز تغيير کند.

موصوف در مورد کنفرانس هاى ويديويى رييس جمهور احمدزى به پژواک گفت: “اين کنفرانس از يکسو باعث کوتاهى فاصله ها و از سوى ديگر، از مصرف بيجاى وقت و ديگر مصارف نيز جلوگيرى مى کند؛ علاوه بر آن استفاده از تکنالوجى معلوماتى، راه ساده براى ارتباط  با مردم است و مردم عام نيز از فوايد تکنالوجى آگاه ميشوند.”

اما بصیرستانکزی باشندۀ ولايت لوگر به پژواک گفت: “مشکلات با شعارها حل نمى شود، رييس جمهور بايد بايد از ارگ بيرون شود و به ولايات سفر کند.”

سيف الرحمن باشندۀ ولايت ميدان وردک نيز کنفرانس هاى ويديويى رييس جمهور را بسيار مفيد نمى خواند و مى گويد که همچو نشست ها شکل نمايشى دارد.

وى مى افزايد: “رييس جمهور در کنفرانس هاى گذشتۀ خود فقط با والى ها، هواداران آنها و افراد فرمايشى صحبت کرده، والى کى به کسى اجازه ميدهد که موافق مقامات ولايتى سخن بگوید.”

رييس جمهور احمدزى در کتاب خود “راه نظام عادلانه”ْ بر نقش تکنالوجى معلومات در بخش اصلاحات و حکومتدارى بهتر تاکيد کرده و آنرا شکل آسان حکومتدارى معاصر عنوان نموده است.

رييس جمهور همچنان هفتۀ گذشته طى ملاقات با مسوولان شرکت هاى مخابراتى در ارگ، از آنها خواست که از طريق تکنالوجى معلوماتى خود، با حکومت جديد در بخش حکومتدارى کمک بيشتر نمايند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر