زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم سيغان از پروژه هاى عام المنفعه مستفيد شدند

مردم سيغان از پروژه هاى عام المنفعه مستفيد شدند

author avatar
19 Oct 2014 - 16:47
مردم سيغان از پروژه هاى عام المنفعه مستفيد شدند
author avatar
19 Oct 2014 - 16:47

باميان (پژواک،٢٧ ميزان٩٣): بیش از ١٧٠٠ خانواده در ولسوالى سيغان ولايت باميان، از مزاياى پروژه های مواصلاتى و آبرسانى مستفید گردیدند.

این پروژه ها شامل احداث بيش از شش کیلومتر سرک، ساخت دوکيلو متر کانال آب و دو کيلومتر دیوار استنادی بوده که بیش از ١٩ ميلیون افغانی  از طرف وزارت انکشاف دهات، با ده درصد سهم مردم هزینه بر داشته است.

سلمان علی صادقی ریيس احيا و انکشاف دهات بامیان، به آژانس خبرى پژواک که پروژه ها در ١٠ قريه عملى گرديده و بخش دوم پروژه های همبستگی ملی را احتوا ميکند.

محمد جلیل هدایت مدیر قریه هاى ولسوالی سیغان گفت که این پروژه ها نظر به ارزیابی مردم در اولویت قرار داده شده وبخصوص مشکلات مردم را از حيث سرک و آب زراعتى حل نموده است.

وی افزود به علتى که سیغان با کمبود آب زراعتی مواجه است، مردم  اکثراً پروژه هايی را انتخاب میکنند که جلوگیری از ضایعات آب باشد.

محمد عوض يکتن از باشندگان قريه قرونۀ عليا گفت که قبلاً از زمين هاى زراعتى قريه، تا سرک عمومى نيم ساعت پياده ميرفتند و مريضان و اموال و اشيا را در پُشت و يا توسط مرکب انتقال ميدادند.

اما وى افزود: “حالى سرک در يک راه کوهستانى جور شده و مستقيم به قريۀ ما ميرسه و برى ما بسيار سهولت شده.”

محمد علم یکی از ساکنین ديگر سيغان گفت که اکثر پروژه هايی که در سالهای اخیر از طریق همبستگی ملی دراين ولسوالى اجرا شده بدون نواقص بوده؛ اما در سالهای اول پروژه ها با نواقصات زیادی مواجه بود.

وی افزود که قبلاً مردم در قالب پروژه های همبستگی ملی، برق ديزل جنراتور را پيشنهاد ميکردند؛ اما انکشاف دهات صرف جنراتور نصب ميکرد و مردم پول تيل آنرا به دوش داشتند و زمانى که مردم پول نمى دادند، برق نيز وجود نمى داشت.

به گفتۀ وى، همچنان تشناب و حمامى را که در نظر میگرفتند، کار آن با کيفيت پايين بود و مردم به حفظ الصحۀ آن توجه نمى کردند و از همين سبب اين نوع پروژه ها ناکام بود.

اما محمد علم گفت که حالا مردم پروژه هاى اساسى را پيشنهاد ميکنند و از پروژه ها نظارت مينمايند وهم ریاست  انکشاف دهات، پروژه هايی را  مى پذيرد که بیشتر عام المنفعه باشد.

پروژه های همبستگی ملی، يک دهه قبل در بامیان آغاز شده که در بعضی ولسوالی ها به مرحله سوم وچهارم رسیده ودر بعضی ولسوالیها در مراحل دوم آن  قرار دارد.

رياست انکشاف دهات بامیان ميگويد که پروژه های همبستگی ملی، توسط موسسۀ اسکان بشر ملل  متحد(هبيتات) و شبکه انکشافی آغاخان(ايکيدن) به پیش برده میشود که در تمامی ولسوالی های بامیان به شمول مرکز عملى شده است.

قابل ذکر است که هفتۀ گذشته، سفير فرانسه در سفرى به باميان کمک١٠ ميلیون یورو را در بخشهای زراعت، مالداری، حفاظت از محیط طبیعی و مسلکى سازى ادارات محلى بامیان و دو ولسوالى ولايت میدان وردک نيز اعلام نمود.

بازدیدها: 5

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر