زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نورستانی: حکومت باید پروسۀ انتخابات را سیاسی نسازد

نورستانی: حکومت باید پروسۀ انتخابات را سیاسی نسازد

author avatar
21 Dec 2014 - 15:56
نورستانی: حکومت باید پروسۀ انتخابات را سیاسی نسازد
author avatar
21 Dec 2014 - 15:56

کابل (پژواک،۳۰قوس۹۳): کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که ولسی جرگه نمی تواند مطابق ماده ١٠٩ قانون اساسى، در سال آخر دورۀ تقنینیه؛ قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را تعدیل کند.

اما اعضاى ولسى جرگه تاکيد دارند که به اساس ماده يادشده، مى توانند قانون مذکور را تعديل نمايند؛ زيرا در قانون اساسى تنها از قانون انتخابات نام گرفته شده است.

در ماده يادشده آمده است: “پيشنهاد تعديل قانون انتخابات، در يک سال اخیر دوره تقنينيه، نمی تواند در فهرست کار شوراى ملی قرارگيرد.”

داکتر احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات که امروز در نشست مشترک خبری با اعضای این کمیسیون در کابل صحبت می کرد گفت که به اساس قانون، دوره کاری ولسی جرگه، در اول سرطان سال آینده به پایان می رسد و به همين دليل  نمی تواند قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را تعديل کند.

اين درحالى است که در ماده ١٠٩ قانون، اساسى تنها از قانون انتخابات نام گرفته شده و برخى اعضاى ولسى جرگه نيز تاکيد دارند که به همين دليل در قانون تشکيل، وظايف و صلاحيت هاى کميسيون هاى انتخاباتى تعديل آورده مى توانند.

 نورستانی، در پاسخ به سوال آژانس خبری پژواک در اين مورد، گفت: “قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون هاى انتخابات، جزء قانون انتخابات است و تعدیل آن غیر قانونی می باشد.”

برخی نمایندگان ولسی جرگه، بتاریخ ۲٦ قوس سال جاری پیشنهاد کردند که قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات افغانستان تعدیل شود.

پیش از این؛ برخی نمایندگان مجلس می گفتند که شمارى از ماده های قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات نقص دارد و این سبب شده که مسوولان این کمیسیون، در برابر مردم و ملت پاسخگو نباشند.

مجلس عمومی ولسی جرگه، در ٢٦ قوس فیصله نمود تا کمیسیون عدلی و قضایی، موارد تعدیلی را به مجلس عمومی ارایه کرده و آنرا شامل آجندا نمایند.

نورستانى گفت که برخى اعضاى ولسى جرگه، اين تصميم را به هدف منافع شخصى اتخاذ نموده و نباید بخاطر اهداف شخصی افراد و نهادها، قانون اساسی نقض شود.

به گفتۀ وی، انتخابات ولسى جرگه بايد سى الى شصت روز پيش از تکمیل شدن دوره کاری  پنج ساله  اين جرگه برگزار گردد؛ زیرا ادامه کار اعضای فعلی جرگه، بعد از اول سرطان مشروعیت ندارد.

او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات، تقسیم اوقات زمان بندی انتخابات ولسی جرگه را منتشر کرده و باید به اساس تقسیم اوقات، انتخابات بتاریخ دوم ثور سال آینده برگزار شود.

اما به گفته او، با آنکه چندین بار در این مورد با حکومت صحبت شده؛ اما تا کنون حکومت اعلام آمادگی نکرده است.وى گفت: “جامعه جهانی هم بخاطر تصمیم حکومت منتظر است تا بودجه را برای برگزاری انتخابات اختصاص دهند.”

رییس کمیسیون مستقل انتخابات، از حکومت خواست که پروسه انتخابات را سیاسی نسازد؛ زیرا به گفته او، سیاسی شدن این پروسه  کشور را به سوی دیگر سوق خواهد داد.

وی افزود: “انتخابات از حالت طبیعی خود خارج شده، رنگ و صبغه سیاسی به خود گرفته است.”

نورستانی گفت که هر نوع تغیيرات و اصلاحاتى که در نظام انتخاباتى به میان می آید، باید از مجرای قانونی صورت گیرد؛ در غیر آن مشروعیت نخواهد داشت.

وی خاطرنشان ساخت که در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخابات نیاز به تغیيرات دارد؛ اما باید طرح تعديل آن از سوی کمیسیون پیشنهاد شود.

موصوف علاوه کرد که اعضای کمیسیون هاى انتخاباتى، برای شش سال تعیین شده و نبايد در اين مورد به خاطر خواست يک تعداد افراد، قانون نقض شود.

اما محمد سرور عثمانی عضو کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه به پژواک گفت که ولسی جرگه صلاحیت دارد که قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون هاى انتخاباتى را تعدیل کند؛ چون در سال اخیر دوره تقنینه شورای ملی، نمی تواند تنها قانون انتخابات را تعدیل نماید.

او علاوه کرد که در قانون تشکيل، وظايف و صلاحيت هاى کميسيون هاى انتخاباتى، ده مورد تعدیل از سوی نمایندگان پیشنهاد شده  و به زودى در مجلس عمومی، روى آن بحث صورت خواهد گرفت.

به اساس معلومات او، نمایندگان پیشنهاد کرده اند تا به اساس طرح تعدیل، مدت کاری اعضای کمیسیون های انتخاباتی، از شش سال به چهار سال تقلیل یابد و بعد از تعدیل آن، کمیشنران هردو کمیسیون مکلف می شوند  از ولسی جرگه رای اعتماد به دست بیاورند.

به اساس قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات “کمیته گزینش”، ٢٧ تن را منحیث کمیشنر به  کمیسیون مستقل انتخابات و ١٥ تن را به کمیسیون شکایات انتخاباتی به رییس جمهور پیشنهاد می کند و رییس جمهور، از میان آنها ٩ تن را براى کمیسیون مستقل انتخابات و شش تن را براى کمیسیون شکایات انتخاباتى انتخاب می کند.

کميته گزينش؛ متشکل از رييس ولسى جرگه، رييس مشرانوجرگه، رييس ستره محکمه، نماينده جامعه مدنى، رييس کميسيون نظارت بر تطبيق قانون اساسى و رييس کميسيون حقوق بشر مى باشد.

Views: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر