زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“ناامنى‌ها در افغانستان، پاکستان را نیز متضرر مى کند”

“ناامنى‌ها در افغانستان، پاکستان را نیز متضرر مى کند”

author avatar
5 Jan 2015 - 16:49
“ناامنى‌ها در افغانستان، پاکستان را نیز متضرر مى کند”
author avatar
5 Jan 2015 - 16:49

کابل (پژواک، ١۵جدى٩٣): برخى آگاهان امور، سفر هیئت احزاب سیاسى پاکستان به افغانستان را نشاندهندۀ تغییر سیاست پاکستان و آغاز حرکت هاى خوب، براى تامین صلح در هردو کشور مى دانند.

 اما برخى دیگر از آنان، به این باور‌اند که هیچگاه سیاست پاکستان در قبال افغانستان تغییر نمى کند و این سفر نیز نتيجۀ مثبت در پى نخواهد داشت.

به اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، قرار است به تاریخ ١٧ جدى، هیئتى از احزاب سیاسی پاکستان، به دعوت رییس جمهور افغانستان وارد کابل مى شود.

قرار است اين هيئت؛ با مقام‌هاى افغان، در مورد روابط میان افغانستان و پاکستان، وضعیت امنیتی دو کشور و مبارزه با دهشت افگنى صحبت نماید.

به اساس گزارش ها؛ اسفندیارولی رهبر حزب عوامى ملى، افراسیاب ختک عضو پارلمان و حزب عوامى ملى، آفتاب احمدخان شیرپاو رهبر حزب قومى وطن، مولانا فضل الرحمن رهبر جماعت علماى اسلام، و محمود خان اچکزی رهبر حزب عوامى ملى پشتونخواه پاکستان، شامل این هیئت می‌باشند.

نظیف الله سالارزی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، سفر این هیئت را تایید کرده است.

عبدالغفور لیوال یک تن از آگاهان امور سیاسى، به آژانس خبرى پژواک گفت که سفر اين هیئت، توقف حملات راکتى به کنر و سفر هیئت طالبان افغان به چین، از حرکت هايى‌ است که نشاندهندۀ تغییرات در سیاست حکومت و احزاب سیاسى پاکستان مى باشد.

حملات راکتى از سوى پاکستان بر ولايت کنر، از چندين سال به اين طرف ادامه داشت؛ اما بعد از سفر رييس جمهور جديد کشور به پاکستان متوقف شده است. همچنان گزارش هاى وجود دارد که یک هیئت بلندپایۀ دفتر قطر طالبان به ریاست قارى دین محمد، در ماه نوامبر به چین سفر نموده و با مقام‌هاى چینى گفتگو کرده است. 

سخنگوى پيشين رياست جمهورى افغانستان گفته است که اين سفر، از سوى استخبارات پاکستان تنظيم شده بود.

به باور ليوال، اکنون پاکستانى‌ها متوجه شده‌اند که موجودیت ناامنى‌ها در افغانستان، پاکستان را نیز متضرر مى کند و بايد در همکارى با افغانستان جلو آن گرفته شود.

موصوف گفت که با آمدن هیئت یادشده به کابل، و صحبت میان نماینده هاى هردو کشور، گرهى از مشکلات باز خواهدشد و راه را براى کوشش هاى منطقوى صلح باز مى کند.

به گفته ليوال، موقع خوب است که جانب افغانستان در نشستى با اين هيئت پاکستان، بهره بیشتر ببرند و تلاش کنند که بدانند خواست جانب پاکستان، چیست و چطور ممکن است که آنان را قناعت دهند تا در راستاى تامین صلح تلاش هاى شان را بیشتر سازند.

مولانا فضل الرحمن درحالى شامل هيئت يادشده می‌باشد که اخيراً به دليل حضور نيروهاى خارجى در افغانستان، از مخالفت مسلحانۀ طالبان حمايت نموده است.

ليوال در مورد حضور فضل الرحمن در هيئت گفت: “بسیار کار خوب است که مخالفین و طرفداران جنگ در مذاکرات شامل باشند، موجودیت همچو افراد در این نشست، نشان دهندۀ یک تحول و یک پیشرفت در راستاى تامین صلح مى باشد.”

وحید مژده، یک تن دیگر از آگاهان امور نیز سفر هيئت يادشده را که به دعوت حکومت افغانستان صورت گرفته، ابتکار خوب دولت افغانستان می‌داند و اميدوار است که نتيجۀ مثبت براى حرکت هاى صلح در پى داشته باشد.

به گفتۀ او، احزاب و افرادى که در ترکیب هیئت ‌اند، خیلى تاثیرگذار بالاى حکومت پاکستان می‌باشند و مى توانند تاثیر مثبت بر سیاست حکومت پاکستان داشته باشند.

مژده افزود که تا حال کدام تغییر خاص در سیاست حکومت پاکستان در قبال افغانستان دیده نمى شود؛ اما در صورت ادامۀ همچو تلاش‌ها ممکن است، سیاست پاکستان در قبال افغانستان تغییر کند.

به گفتۀ وى، مردم و نهادهاى جامعه مدنى به این باور‌اند که باید سیاست پاکستان تغییر کند و باید پاکستان قدم هاى عملى در جهت تامین صلح در هردو کشور بردارد.

موصوف خاطرنشان کرد که به همین دلیل، مردم پاکستان بر احزاب یادشده فشار وارد کرده‌ اند که در این راستا تلاش کنند.

اما عبدالحمید مبارز آگاه ديگر امور سیاسى مى گوید که سیاست پاکستان در قبال افغانستان، تغییر نکرده و سفر نماینده هاى احزاب پاکستان به افغانستان نيز نتیجه اى در پى نخواهد داشت.

او افزود: “تا هنوزهم مولانا فضل الرحمان که بار‌ها جهاد در افغانستان را روا دانسته، در پهلوى چپ محمد نوازشریف نشسته است؛ این نشان مى دهد که این شخص، به قدرت است و تا زمانى که چنین اشخاص به قدرت باشند، ما باور کرده نمى توانیم که در سیاست پاکستان تغییر آمده باشد.”

به گفتۀ او، به دنبال نا‌امنى‌ها در پاکستان، پشتون هاى پاکستان و نهادهاى جامعه مدنى آن کشور، بالاى حکومت و احزاب پاکستان فشار وارد نموده تا در سیاست هاى شان تغییر آورده و در راستاى تامین صلح در افغانستان و پاکستان تلاش نمایند.

اما او گفت که حکومت پاکستان، به خواسته هاى مردم توجه نمى کند.

نورالحق علومى یک تن از آگاهان امور نظامى نیز مى گوید که سفر هیت پاکستان، به افغانستان نتیجه مثبتى در پى نخواهد داشت؛ زیرا به گفتۀ او پاکستان هیچ گاه حاضر نیست که سیاست خود را در قبال افغانستان تغییر دهد.

موصوف علاوه کرد که در ١٣ سال گذشته، چنین سفرهايى صورت گرفته؛ اما هیچ نتیجه اى در پى نداشته است.

 این، اولین سفر رهبران احزاب سیاسى پاکستان به افغانستان پس از ایجاد حکومت وحدت ملى مى باشد، از آغاز کار حکومت وحدت ملى تاکنون، ممنون حسین رییس جمهور پاکستان، سرتاج عزیز مشاور امور بین المللى و امنیت ملى آن کشور، راحیل شریف لوى درستیز و رضوان اختر رییس استخبارات پاکستان، سفرهاى به افغانستان انجام داده‌اند.

بازدیدها: 1

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر