زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخى ها بر شفافيت در امتحان کانکور شک دارند

author avatar
30 Mar 2015 - 18:02
author avatar
30 Mar 2015 - 18:02

کابل (پژواک، ١٠ حمل ٩٤): نتایج امتحان کانکور، نشان می‌دهد که بيش از ٧٩ درصد يک هزار اشتراک کننده که بلند تر از ٣٣٩ نمره گرفته اند، مربوط به ولايت بلخ می‌باشند.

به اساس اين نتايج که در ٢٦ حوت سال گذشته اعلام شد، از جمع يک هزار تن يادشده ٧٩٢ تن از بلخ، ١٣٣ تن از کابل، ٢٧ تن از هرات، ٩ تن از تخار، ٩ تن از فارياب، ٧ تن از سرپل، ٦ تن از غزنى، ٦ تن از فراه، ٣ تن از جوزجان، دو تن از ننگرهار، ٢ تن از دايکندى و يک، يک تن از ارزگان، بغلان، پروان و ميدان وردک می‌باشند.

به اساس جدول نتايج، در امتحان کانکور سال ١٣٩٣ براى ١٣٩٤ (٢٢٦٩٨٨ ) تن شرکت کرده بودند که ١٨٨٠٨ تن آنها، فارغان مکاتب بلخ می‌باشند. قابل ذکر است که اشتراک کنندگان بلخ، بيش از هشت درصد تمام اشتراک کننده ها را تشکيل می‌دهند.

برخى ها به شفافيت در امتحان و به فيصدى بلند اشتراک کنندگان کانکور از بلخ در بين يک هزار تن يادشده که بلند تر از ٣٣٩ نمره گرفته اند، به ديدۀ شک می‌نگرند.

انجنير فريدون الکوزى استاد پوهنځى انجنيرى پوهنتون کابل، به آژانس خبرى پژواک گفت مواردى  را دريافته است که نشان دهندۀ تقلب در امتحان کانکور مى باشد.

موصوف افزود: “خودم نتيجه، از اول الى سه هزار را که بلند ترين نمرات را اخذ کرده اند، بررسى کردم و دريافتم که هشتاد در صد آن را از ولايت بلخ و متباقى از ديگر ولايات مى باشد.”

همچنان به گفتۀ وى، در جدول نتايج ديده مى شود که در بين اشتراک کنندگان اين امتحان، از بلخ که نمرات بلند را گرفته اند، چندين تن تقريباً نمرۀ يک سان را گرفته و تنها در عشاریۀ آن تفاوت وجود دارد. 

او علاوه کرد: “از ديدگاه مه که يک استاد هستم، تا کليد سوالات به دست شاگرد نرسد، اين طور فاصله بين نمرات نزديک نمى باشد؛ هيچ امکان ندارد.”

الکوزى گفت: “استادانى را که عضو کميته کانکور بودند و در ولايت بلخ امتحان اخذ مى نمودند، از سوى برخى افراد و اشخاص زورگو توهين، تحقير و تهديد شده و حتى براى شان گفته شده که اينجا بلخ است؛ مى فامين که در کجا امتحان مى گيرين؟ بلخ است بلخ.”

به گفته وى، استادان يادشده به دليلى که تهديد شده اند، از ارائه معلومات در مورد تقلب در امتحان کانکور در آن ولايت، به رسانه ها خود دارى مى کنند.

خليل احمد شهيدزاده معاون کميسيون دينى و فرهنگى ولسى جرگه گفت در مورد اينکه بيش از ٧٩ درصد يک هزار تن که نمرات بلند دارند، از بلخ می‌باشند، معلومات ندارد؛ اما افزود: “اينکه در کانکور تقلب صورت گرفته واضح است، هر سال تقلب مى شود، يک سال يک ولايت نمرات بلند را مى گيرد و سال ديگر، ديگر ولايت؛ حتما چنين کارى شده است.”

وى بدون ارايه جزئيات گفت که يک سلسله شکايات مبنى بر انجام جعل و تقلب در امتحان کانکور در برخى ولايات به کميسيون دينى و فرهنگى ولسى جرگه مواصلت نموده است.

به گفتۀ او مسوولان وزارت تحصيلات عالى نيز موجوديت تقلب در امتحان کانکور را رد نمى کنند و چنانچه مسوولان آن وزارت گفته اند شمارى از اشتراک کنندگان کانکور را به نقل در امتحان شناسايى کرده اند.

مقام‌ها در وزارت تحصيلات عالى گفته اند که نزديک به هشت هزار تن را به نقل در امتحان شناسايى و ناکام کرده اند.

 همچنان محمد صديق پتمن معين پيشين وزارت معارف گفت که بدون شک در امتحان کانکور تقلب و جعل مى شود.

به گفتۀ وى، از اينکه بيش از ٧٩ در صد يک هزار تن که نمرات بلند را گرفته اند، مربوط به ولايت بلخ می‌باشند، بيانگر تقلب در امتحان ميباشد؛ زيرا سويه تعليمى نسبت به تمام ولايات کشور در کابل بلند است و بايد اکثريت کسانى که نمرۀ بلند مى گيرند، از کابل مى بودند.

او علاوه کرد: “کابل در راس ولايات قرار دارد، اگر تقلب نشود، چطور امکان دارد که تعداد شاگردان کابل در جمع شاگرانى که بلندترين نمره را گرفته اند، کم باشد.” 

موصوف افزود که در کابل، در پهلوى بهترين ليسه ها چون اتاترک، امانى، حبيبيه، غازى، ملالى، عايشه درانى، زرغونه و غيره، معلمين مسلکى و بهترين کورس هاى آمادگى کانکور وجود دارد و سويه تعليمى شاگردان کابل به مراتب نسبت به ولايات، عالى و بلند تراست.

وى به تقلب در امتحان کانکور که سال هاى قبل صورت گرفته بود اشاره نموده افزود: “دو سال پيش، شاگردان دايکندى بيشترين نمره هاى بلند کانکور را گرفته بودند؛ درحالىکه در آن ولايت معلم ليسانس نداريم و کورس هاى آمادگى کانکور هم وجود ندارد.” 

نتايج امتحان کانکور سال ١٣٩١ نشان مى داد که فيصدى شاگردان کامياب شدۀ فارياب، ارزگان، هلمند و دايکندى در امتحان کانکور، درحالى بالاتر از ٧٥ درصد بود که اين رقم در پايتخت کشور، به حدود ١٦ درصد مى رسيد.

 موصوف در مورد چگونگى تقلب گفت که اکثراً زورمندان، کليد سوالات را بيرون مى کنند و يا هم   برخى اوقات، نمرات بلند را به پول خريدارى مى کنند.

پتمن افزود که سيستم کانکور، يک سيستم کهنه بوده که ٥٠ سال قبل روى کار شده و در آن زمان صرف ٢٠٠٠ تن در امتحان شرکت مى نمودند؛ اما اکنون اين رقم چندين برابر افزايش يافته است.

به باور او تا زمانى که در اين سيستم اصلاحات آورده نشود، جلو تقلب و جعل کارى در کانکور گرفته نخواهد شد.

اما پوهاند لطف الله حق پرست عضو کميته امتحانات کانکور و رييس تقررى و ترفيع وزارت تحصيلات عالى، به آژانس خبرى پژواک گفت که در نتايج کانکور، از شفافيت کار گرفته شده است.

وى در مورد اينکه چطور بيش از ٧٩ درصد يک هزار تنى که نمرات بلند را گرفته اند، از ولايت بلخ می‌باشند؟ گفت: “شايد نتيجه زحمت کشى آنان بوده است.” 

همچنان موصوف افزود که در سال هاى گذشته کليد سوالات بيرون مى شد؛ اما امسال وزارت تحصيلات عالى به آخرين وجه تلاش نموده که جلو تقلب را در امتحان بگيرد و کليد سوالات نيز امسال محفوظ نگهداشته شده است.

موصوف گفت که در کميته امتحانات، استادان يک ولايت در ولايت ديگر موظف شده بودند و شاهد هيچ نوع مداخله زورمندان در امتحان درهيچ ولايتى نبودند.

پژواک تلاش نمود تا در مورد، با مقام‌هاى ديگر اين وزارت نيز گفتگو نمايد، ولى تماس با آنها برقرار نشد؛ اما محمدعثمان بابرى سرپرست اين وزارت ديروز در مشرانوجرگه گفت که در امتحان کانکور مسوولان برخى ولايات همکارى لازم نکرده و برخى از زورمندان در کنار خراب کردن نظم، شمارى از استادان را لت و کوب نيز نموده اند.

همچنان موصوف افزود که تيليفون هاى همراه نيز در جريان امتحان، مشکلات خلق کرده بود که از اثر آن در چند ولايت امتحان لغو شد و در کابل اخذ گرديد.

اما وى گفت که در کل از امتحان راضى می‌باشد.

وى افزود که براى رسيدگى به مشکلات کانکور، کميسيون ايجاد شده و کسى که شکايت داشته باشد، مى تواند به اين کميسيون مراجعه کند.

بازدیدها: 2

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر