زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

يک جګړن معلول ننگرهار علاقمند وظيفۀ رسمى است

يک جګړن معلول ننگرهار علاقمند وظيفۀ رسمى است

author avatar
8 May 2016 - 17:04
يک جګړن معلول ننگرهار علاقمند وظيفۀ رسمى است
author avatar
8 May 2016 - 17:04

جلال آباد (پژواک، ١٩ ثور٩٥): رعايت الله افسر اردوى ملى، بعد از معلوليت، در يک گوشۀ شهرجلال آباد کچالو ميفروشد؛ اما افتخار دارد که بجاى خيرات خواهى کار ميکند.

جګړن رعايت الله، در کشور اروپايى چک تا سطح ماسترى در بخش نظامى تحصيل کرده و پاهاى خود را در زمان حاکميت مجاهدين در يک انفجار از دست داده است.

موصوف از ١٧ سال گذشته بدينسو، بر سرک “ډنډغاړه” شهر جلال آباد کچالو فروشى دارد و اميدوار است که از اين کار، روزى حلال پيدا کند.

رعايت الله به آژانس خبرى پژواک گفت: “خوشم که از زحمت کار خود، به خانوادۀ خود رزق حلال تهيه ميکنم، برايم افتخار است که بجاى خيرات خواستن، توانايى کار کردن دارم.”

رعایت الله در زمان حاکميت داکتر نجيب الله، به حيث آمر کشف يک قطعۀ نظامى کار کرده و در زمان حکومت برهان الدين ربانى، در ادارۀ تخنيک مخابره وظيفه داشته است.

او گفت: “در سال هاى حکمرانى ربانى، در جريان وظيفه بالاى موتر ما انفجار صورت گرفت و هر دو پايم قطع شد، بعد از آن تا کنون در شهر کچالو و پياز ميفروشم.”

او امیدواراست که اگر حکومت، وى را به حيث کارمند تخنيک مخابره و يا کارمند ادارى در کدام اداره نظامى توظيف نمايد، ميتواند کارهاى خود را پيش ببرد.

جګړن رعايت الله افزود: “اين خاک بالایم مصرف کرده و تحصیل نمودم، حالا آماده استم که در صفوف اردو وظيفه انجام دهم و خدمت نمايم.”

موصوف به شمول سه پسر؛ ده اولاد دارد و يگانه نان آور خانه است؛ اما شکايت دارد که از مدرک فروش کچالو، تمامى نيازهاى خانه و اولادهايش را تامين کرده نمى تواند.

موصوف در پاسخ به اين پرسش که آيا ميخواهد پسرانش به صفوف اردو داخل شوند؟ گفت: “پسر بزرگم در صنف ١٢ است، شايد در اين مورد خود او تصميم بگيرد؛ اما اگر با اردوى ملى يکجا شود، بالاى او افتخار خواهم کرد.”

رعایت الله افزود: “اگر اولادهاى من و افغانهاى ديگر به اين خاک خدمت نکنند، پس کى خدمت خواهد کرد؟”

رعایت الله گفت: “از زندگى شکايت ندارم، در بين دوستان و نزديکان خود به نام نيک ياد ميشوم، از همين رو تا کنون به کسى محتاج نشدم، به خود و کاروبارم افتخار دارم.”

او از زندگى کارى خود نيز شکايت دارد که درآمدش نسبت به قبل کم شده و در خانۀ کرايى زندگى ميکند.

 

او گفت: “اخيراً بازار کچالو خراب شده، حدود صد هزار کلدار تاوانى شدم، بعداً قرض گرفتم؛ اما اميداست که قروض خود را دوباره تاديه کنم.”

رعایت الله از تمامى معيوبين و افراد خيرخواه، خواست که بالاى خود اعتماد داشته باشند و بجاى خيرات خواستن، کار کنند.

 محمد حيدر دکاندار  يکى از همسايه هاى جگرن رعايت الله، به پژواک گفت: “رعايت الله، هر دو پايش را از دست داده؛ اما يک انسان با همت است، هر چند کار  خود را با مشکل انجام ميدهد؛ اما با صداقت و همت انجام ميدهد.”

حيدر افزود که زندگى رعايت الله، بسيار مشکل و مشقت بار است و حدود دوصد کلدار عايد دارد که نمى تواند آيندۀ فرزندان خود را تضمين نمايد.

موصوف از حکومت خواست که به اين افسر نظامى پيشين، در کدام اداره زمينۀ کار را مساعد سازد و يا هم او را کمک کند.

Views: 3

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر