زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اکثر فارغان صنوف دوازدهم مکاتب از ظرفيت ذهنى پايين و سواد ناکافى برخورداراند

اکثر فارغان صنوف دوازدهم مکاتب از ظرفيت ذهنى پايين و سواد ناکافى برخورداراند

author avatar
21 May 2016 - 15:29
اکثر فارغان صنوف دوازدهم مکاتب از ظرفيت ذهنى پايين و سواد ناکافى برخورداراند
author avatar
21 May 2016 - 15:29

کابل) پژواک، اول جوزا ٩٥): آگاهان امور تعلیمی؛ کم علاقه گى شاگردان به مطالعه، عدم دسترسى به کتب و کمرنگ بودن نقش والدین را دليل پايين بودن ظرفيت ذهنى و سطح سواد اکثر فارغان صنوف دوازدهم ميدانند.

افزون بر آن، کمبود استادان مسلکی و امکانات درسی، بی توجهی شاگردان به امور تعلیمی و در برخی موارد، شرایط بد امنیتی نيز از مواردى گفته شده که بر رشد ظرفيت­ها تاثير منفى داشته است.

 به باور اين کارشناسان، استفادۀ غيرمعيارى و نامنظم از امکانات در جریان سال­هاى گذشته، سبب شده است تا کیفیت در معارف بلند نرود و باعث همچو مشکلات گردد؛ اما وزارت معارف می­گويد که به دليل کمبود استادان مسلکى، نبود محيط مناسب و شمار روزافزون شاگردان نتوانسته اند روى کيفيت تدریس در معارف کار بهتر انجام دهند.

نسرین نورزایی مدیره لیسه عالی زرغونۀ شهر کابل، در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که به صورت عموم چنین چیزی نیست؛ اما برخی شاگردان به دلایل کم علاقه گی به درس و تعلیم وفقدان آگاهی، ازسواد لازم برخوردارنمى باشند،  که آن هم ناشی از عدم توجه اعضای خانواده و والدین می­باشد.

او افزود: "برخى فامیل­ها و والدین در بیشتر موارد، از فرزندان شان احوال ندارند و کم توجهی می­کنند؛ ما باید به والدین آگاهی بدهیم که از کارکردهای فرزندان شان نظارت دقيق داشته باشند."

در همین حال، شماری از استادان شهر کابل نیز از پایین بودن سطح آگاهی و دانش فارغان صنوف دوازدهم، ابراز نگرانی می­کنند.

مریم تاج زاده استاد مکتب عمراخان در واصل آباد شهرکابل تاييد کرد که يکتعداد شاگردان صنوف دوازدهم، ازسواد لازم برخوردار نيستند .

موصوف افزود: "همه روزه با چنین شاگردان روبرو می­شویم و حتی به مواردی بر می­خوریم که يکتعداد شاگردان که شهادتنامه به دست دارند؛ اما متاسفانه املا و انشاى آنان به حدی ضعیف است که نمی­توان با شاگردان صنف­های متوسطه مقایسه کرد."

 درعين حال، شکریه مجیدیارسرمعلم لیسه متوسطه بی بی مهروى شهرکابل گفت: ( زياد ترفارغان صنف دوازده به دليل سواد ناکافى، حتی نميتوانند يک رقعه مريضی عريضه بنويسند.)

اين خانم که بیشتر از ده سال عمرش رابعنوان معلم و سرمعلم درمعارف کشورسپرى کرده گفت که نبود استادان مسلکى وعدم همکارى والدين با معارف وتشويق فرزندان شان به مطالعه،  ازموارد مهم پایین بودن سطح سواد شاگردان بوده ميتواند .

او افزود: "وقتی استاد خودش دانش کافی نداشته باشد، چگونه می­تواند یک شاگرد را به وجه احسن تدریس نماید."

خانم مجیدیار با بیان این­که در حال حاضر، تفکيک درست ميان شاگردان با استعداد و تنبل دراکثرمکاتب موجود نبوده، برخى استادان بدون توجه به اينکه دادن نمره کاميابى به شاگردان تنبل، چه مشکلى را درپى خواهد داشت، به اصطلاح "لک بخشى" ميکنند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر