زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

محفل مشترک ياد بود اسحاق ننگيال و رزاق فانى برگزار شد

محفل مشترک ياد بود اسحاق ننگيال و رزاق فانى برگزار شد

author avatar
25 Apr 2018 - 12:04
محفل مشترک ياد بود اسحاق ننگيال و رزاق فانى برگزار شد
author avatar
25 Apr 2018 - 12:04

کابل (پژواک، ٥ ثور٩٧): محفل يادبود اسحاق ننگيال و رزاق فانى دو شاعر پيشتاز شعر معاصر پشتو و درى، از سوى بخش برنامه هاى تعليمى راديوآزادى برگزار شد.

اين نشست، به تاريخ(٤ثور) در تالار نشست هاى وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل برگزار گرديده بود که شمار زيادى از نويسندگان، شاعران، استادان پوهنتون و علاقمندان هر دو شاعر، در آن اشتراک داشتند.

محبوب شاه محبوب استاد پوهنتون کابل و ايديتر برنامه هاى تعليمى راديوآزادى، در سخنرانى افتتاحيه گفت که راديوآزادى از روز تاسيس خود همچو برنامه ها را تهيه کرده است؛ اما اين بار تصميم گرفت که اين بار سرويس هاى درى و پشتوى راديو، مشترکا محفل يادبود دو شاعر مطرح را برگزار نمايند.

محبوب گفت که ننگيال و فانى، از شعراى مطرح شعر معاصر پشتو و درى است و هدف از برگزارى همچو برنامه ها اين است که شعراى هر دو زبان، مشترکا براى شعر و ادبيات خود تشويق شود.

سيد آقا فاضل سانچارکى معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، در سخنرانى خود گفت که فانى و ننگيال، شعرايى اند که در روز هاى سخت و دشوار براى زبان و ادبيات کار کرده و نياز است که شعراى زبان پشتو و درى، در فعاليت ها و تلاش هاى ادبى خود با هماهنگى کار نمايند.

سخنرانان محفل، در مورد دستاوردهای دو شاعر در شعر معاصر پشتو و درى صحبت نموده و ضمن بيان ويژگى هاى شعرى آنها، از مبارزات هر دو تن براى اصلاحات سياست هاى فرهنگى کشور و فرهنگ افغانستان نيز بحث کرده اند.

استاد بريالى باجورى يکى از دوستان و همکارن نزديک ننگيال و فانى گفت که هر دو شاعر، علاوه بر کار مسلکى، در شرايط بسيار دشوار و تلخ، شعر اصيل را از سايۀ شعارها نگهدارى کرده اند.

احمد ضياء رفعت استاد پوهنتون کابل در سخنرانى خود، روى جنبه هاى فنى شعر فانى صحبت نموده و موصوف را يک شاعر پيشتاز شعر معاصر درى خواند که اشعارش پُر از عاطفۀ انسانى و وطندوستى است.

رفعت افزود که شعرا و نويسندگان زمان ننگيال و فانى، با هم بدون تبعيض زبانى مشترکا تلاش ها و کارهاى عملى انجام مى داده اند؛ اما به گفتۀ وى که متاسفانه اکنون شمارى از سياستمداران که از زبان معلومات ندارند، از زبان سوء استفاده مى کنند.

موصوف همچنان پيشنهاد نمود که وزارت اطلاعات و فرهنگ و يا وزارت معارف، يک مکتب يا يک جاده و چهار راه را به نام هر دو شاعر مسمى کنند.

عبدالغفور ليوال مشاور رييس جمهور در سخنرانى خود گفت که تا هنوز هم طورى که لازم است، تحقيق در مورد زيبايى هاى شعر ننگيال صورت نگرفته و لازم است که ديپارتمنت هاى پشتوى پوهنځى هاى زبان و ادبيات، به محصلين خود موضوعاتىى را در اين مورد مشخص سازند، تا در مورد آن مونوگراف ها بنويسند.

ليوال افزود: “اولين استاد من در شعر ننگيال است، سرمقاله نويسى را نيز از او ياد گرفتم، شمارى زياد از نوشته ها و مقالات ژورناليستک و سرمقاله ها در مطبوعات آن زمان از مرحوم ننگيال به نشر رسيده که به نام هاى مستعار است و يا هيچ نام ندارد، تحقيق در مورد اين نوشته ها نيز يک ضرورت است.”

 به محفل مذکور، گل رحمن رحمن، محمد انور وفا سمندر، مجيب مهرداد، منقاد الرحمن رودوال و حفيظ الله گردش نيز سخنرانى، مقالات و سخنرانى هاى خود را ارايه کرده و در مورد جنبه هاى مختلف اشعار هر دو شاعر صحبت نمودند.

فيض الله قرداش يکى از مسئولين برنامه هاى تعليمى راديو ازادى، ضمن سپاس از نويسنده ها و فرهنگيان از آنها خواست که با برنامه هاى اجتماعى به ويژه برنامه هاى ادبى همکار باشند.

قابل ذکر است که مرحوم اسحاق ننگيال، در سال ١٣٣٥ خورشيدى در ولايت لغمان چشم به جهان گشوده و در سال ١٣٧٧ خورشيدى درپشاور در اثر حملۀ قلبى فوت کرد. ډالۍ، څاڅکى څاڅکى، هغه شېبې هغه کلونه و سيندونه هم مري، از مشهورترين مجموعه هاى شعرى او است که مجموعۀ سيندونه هم مرى، پس از مرگ موصوف به چاپ رسيده است.

همچنان رزاق فانى در ١٣٢٢ خورشيدى در کابل متولد شده و در سال ١٣٨٧ خورشيدى در امريکا فوت کرده است. ارمغان جوانى، پيامبر باران، ابرو آفتاب و شکست شب، از مشهور ترين مجموعه هاى شعرى او است که مجموعۀ  پرتو خورشيد بر ديوار) بعد از مرگ او چاپ شده است.

 

بازدیدها: 34

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر