زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بازار فروش لباس خاص بلوچى در نيمروز رونق يافته است

بازار فروش لباس خاص بلوچى در نيمروز رونق يافته است

author avatar
15 Jun 2018 - 10:30
بازار فروش لباس خاص بلوچى در نيمروز رونق يافته است
author avatar
15 Jun 2018 - 10:30

زرنج (پژواک،٢٥جوزا ٩٧): مسئولان محلی در ولایت نیمروز می گویند که حدود ٩٠ درصد زنان در اين ولايت، لباس بلوچى به تن می کنند و تعداد زيادى  از زنان نیمروز، مصروف دوخت آن هستند.

شیما محمدی یکی از مسئولان در رياست امور زنان ولايت نيمروز، به آژانس خبرى پژواک گفت که دراين ولايت ٨٠ تا ٩٠ درصد زنان بلوچ و غيربلوچ از لباس هاى که به نام"زى آستين گپتان" یاد می شود، استفاده مى کنند و بین  ٥٠  تا ٦٠ درصد زنان نيمروز، خصوصا در ولسوالى و قريه جات، مصروف خامک دوزى اين لباس هستند.

وی افزودکه هر زن نيمروزى، در حد توان خود مشغول این هنر سوزن دوزی است؛ اما متاسفانه تاکنون هيچ نهادى حاضرنشده تا در قسمت تقويت و بازاريابى اين صنايع دستى زنان نيمروز همکارى کند.

حاجی ملنگ رسولی یک تن از بزرگان قوم بلوچ در ولایت نیمروز، به آژانس خبرى پژواک گفت که زی استین گپتان، لباس محلی زنان بلوچ بوده که در قسمت های بلوچ نشین افعانستان، ایران و پاکستان پوشیده می شود؛ اما اکنون پوشیدن این لباس گسترش یافته است.

اما موصوف علاوه کردکه در مجموع، باشنده های نیمروز از هر قوم و ملیت، همین لباس بلوچی را می پوشند؛ چون با این لباس از نظر حجاب کاملا بدن  پوشیده می شود و دوم از نظر زیبایی چون خامک دوزی زیاد دارد، خیلی مقبول است و لباس خیلی باکيفيت و دوام زیاد دارد.

هرچند صنعت بافت فرش و قالین که یک وقت یکی از منابع مهم در آم زنان در ولايت نيمروز بود، متاسفانه درحال حاضر کاهش  یافته و اکنون اکثر  زنان در نیمروز، به دوخت لباس بلوچی رو آورده اند.

بر علاوه نیمروز در تعدادی دیگر از ولایات نیز لباس"زی استین گپتان" توسط  زنان دوخته مى شود و ازاین طریق امرار معیشت می نمایند.

زهرا يکتن از زنان در ولسوالی چخانسور ولايت نیمروز که به هنر سوزن دوزی زی استین گپتان دسترسی دارد گفت که پنج اولاد دارد و شوهرش هم مريض است و کارکرده نمی تواند؛ به همين دليل او با دوخت لباس هاى زى استين گپتان، نفقه خانه را به دست مى آورد.

او افزود که يک جوره لباس زى استين گپتان را در مدت ٢٠ روز مى دوزد  و از آنجایى که پول خرید نخ و تکه را ندارد، برای کسان دیگری اين لباس را در بدل يکهزار افغانى مى دوزد، که يک پول بخور و نمير به دست مى آورد .

موصوف علاوه کردکه هیچ نهاد خیریه کدام کاری که بتواند زنان را مشغول کند و  یا کمک برای هنر دست دوزی باشد، نکرده است.

ولى جان که در شهر زرنج دکان فروش لباس زى استين گپتان دارد گفت که بازار فروش اينگونه لباس ها نسبت به گذشته خوب شده است و روزانه، گاهى چهارجوره و گاهى هم بيشتر از آن را به فروش مى رساند.

موصوف علاوه کرد که قیمت لباس "زی اسین گپتان"، از سه هزار گرفته تا ٢٠ و بیشتر از آن است، گرچه دوخت ماشینی یا کمپیوتری اين لباس نيز در بازار وجود دارد؛ اما مردم دراين اواخر بيشتر به دوخت دستى آن علاقه دارند و بيشتر دست دوزى را مى پسندند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر