زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مسئولان: ١٤درصد جمعيت باميان معتاد به مواد مخدر مى باشند

مسئولان: ١٤درصد جمعيت باميان معتاد به مواد مخدر مى باشند

author avatar
22 Jul 2018 - 13:44
مسئولان: ١٤درصد جمعيت باميان معتاد به مواد مخدر مى باشند
author avatar
22 Jul 2018 - 13:44

باميان(پژواک،٣١سرطان٩٧): مسئولان در اداره مبارزه با مواد مخدر ولايت باميان، با ابراز نگرانى از افزايش معتادان مواد مخدر مى گويند که حداقل ١٤ درصد از جمعيت اين ولايت، معتاد به مواد مخدر مى باشند.

حسین آقا نظری رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان گفت باوجوديکه اين ولايت عارى از کشت کوکناراست؛ اما در مسیر رفت و برگشت مواد مخدر قرار دارد و راه امنی برای ترانزیت مواد مخدر میباشد، که این موضوع تاثیر مستقیم بالای افزایش معتادین دارد.

موصوف علاوه کردکه متاسفانه بیشترین استفاده کننده گان مواد مخدر در ولایت بامیان، در ورس اين ولايت میباشند که حتى زنان و اطفال بيشتر دامنگير مواد مخدر شده اند.

وی افزود: "در منطقه شیوقل ولسوالی ورس اکثریت خانواده ها مبتلا به اعتیاد شده اند؛ به قسمی که زنان و اطفال آنان نیز متاثر از مواد مخدر شده اند وبسیاری از آنان به صف معتادان پیوسته اند."

نظرى گفت که براساس گزارش هاى رسيده، در منطقه شیوقل ولسوالى ورس در برخى موارد معلمين مکاتب در حضور دانش آموزان، از مواد مخدر استفاده کرده اند و حتى برخى عالمان دين دراين منطقه به مواد مخدر معتاد شده اند.

رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان گفت که در منطقه شیو قل، بیش از هفتصد طفل معتاد شده و  روز به روز اعتیاد در رقم اطفال معتاد به مواد مخدر دراين ولسوالى بيشتر مى شود.

وی افزودکه محموله های مواد مخدر، از بازار پلاس ولسوالی میرامور ولايت دايکندى، از طریق ولسوالی هاى ورس، پنجاب و یکاولنگ به طرف سمنگان ترانزیت میشود، که منطقه شیوقل ورس در نزدیکی بازار پلاس قرار گرفته و دراين بازار و منطقه شيوقل، مواد مخدر بصورت آزاد خرید و فروش مى شود .

رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان گفت که در منطقه شیوقل، تعدادی از عالمان دین اگر از آدرس دینی حرام بودن استفاده از مواد مخدر را تبلیغ می کنند، مورد تمسخر قرار می گیرند و یا توسط خرده فروشان مواد مخدر تهدید می شوند واستفاده از مواد مخدر، تبدیل به یک معضل کلان اجتماعی شده است .

او علاوه کردکه حتی در منطقه شیوقل ورس، وقتی کارگر می خواهد کار کند مزدش مواد مخدر داده می شود و این وضعیت بسیار خطرناک و نامطلوب است؛ اين مقام اداره مبارزه با مواد مخدر ولايت باميان گفت که عواملى چون دسترسی آزاد به مواد مخدر، فقر و بیکاری از جمله عواملی است که اعتیاد را دراين ولايت بیشتر ساخته است.

رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان، آمار دقيق معتادان مواد مخدر دراين ولايت را به دست نداد؛ اما گفت: "بصورت دقیق نمی توانیم آمار ارایه کنيم؛ اما بصورت فیصدی تقریبا ١٤ فیصد جمعیت باميان به مواد مخدر معتاد اند."

براساس احصاييه سال ١٣٩٧، نفوس ولايت باميان ٤٧٨،٤٢٣ نفر تخمين زده شده است که  ١٤ فيصد آن نزديک به ٦٧ هزار نفر مى شود.

مسئولان در رياست مبارزه با مواد مخدر ولايت باميان مى گويند که دراين ولايت، دو شفاخانه تداوی معتادین وجود دارد که هرکدام ۲۰ بستر بوده و این مراکز پاسخگوی معتادین در بامیان نمى باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر