زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“رئيس جمهور می ‌خواهد از لویه جرگه برای تداوم حضورش در قدرت استفاده کند”

“رئيس جمهور می ‌خواهد از لویه جرگه برای تداوم حضورش در قدرت استفاده کند”

author avatar
28 Apr 2019 - 16:37
“رئيس جمهور می ‌خواهد از لویه جرگه برای تداوم حضورش در قدرت استفاده کند”
author avatar
28 Apr 2019 - 16:37

کابل (پژواک، ۸ ثور۹۸): تعداد ۱۲ تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده و می گویند که رئيس جمهور می ‌خواهد از این جرگه برای تداوم حضورش در قدرت استفاده کند.

جرگه مشورتی صلح، قرار است فردا با اشتراک حدود سه هزار تن به هدف اجتماع روی میکانیزم مذاکرات صلح و مشخص کردن خطوط اساسی آن، در کابل برگزار شود.

تیم‌های انتخاباتی محمد حنیف اتمر، محمد شهاب حکیمی، نور رحمان لیوال، عنایت الله حفیظ، ابراهیم الکوزی، حکیم تورسن، فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، شیدا محمد ابدالی، احمد ولی مسعود، نورالحق علومی و رحمت الله نبیل، اعلام کردند که در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک نمی‌ کنند.

شهاب حکیمی یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، امروز در یک نشست خبری به رسانه ها گفت که جرگه مشورتی صلح، هیچ سودی برای تامین صلح نخواهد داشت و فقط از آن، برای کمپاین پیش رو بهره برداری صورت می گیرد.

وی افزود که رئيس جمهور می ‌خواهد از این جرگه، برای تداوم حضورش در قدرت استفاده کند.

او گفت: "این جرگه در تناقض با تلاش های صلح است و باور داریم در آستانه انتخابات، هر گونه تحرک و مصرف بودجه در راستای کمپاین انتخاباتی به نفع یک شخص است."

به گفتۀ وی، بهتر بود حکومت منابع مالی که درین جرگه مصرف می‌شود را بر رسیدگی به قربانیان حوادث طبیعی و جنگ‌های اخیر برای بهبود زندگی مردم که در حدود پنجاودو درصد زیر خط فقر قرار دارند، به مصرف برساند.

محمد یونس قانونی معاون تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر نیز گفت که جرگه مشورتی، باید در آغاز تلاش‌های صلح برگزار می ‌شد؛ یا اینکه زمانی برگزار می شد که نتایج این تلاش ها مشخص می شد.

وی افزود که جرگه مشورتی، فاقد جنبه حقوقی است و این‌جرگه نه تنها که به نفع صلح نیست، در جهت سبوتاژ پروسه صلح است.

اوگفت: "ما این جرگه را تحریم کردیم و حالا مسئولیت برگزارى این‌ جرگه به حکومت بر می گردد و برآیند آن نیز از حکومت خواهد بود."

موصوف افزود: "منتظر بحث‌ها و اجندای داخل جرگه هستیم، در صورتی‌که تصامیم خلاف مصالح مردم به هدف سبوتاژ و خلاف خواست مردم صورت گیرد، گام دوم دوازده تکت انتخاباتی و احزاب سیاسی، برگزاری جرگه بزرگ مردم افغانستان خواهد بود؛ در آن صورت این‌ها آواز مردم را از طریق یک همایش بزرگ اعلان خواهند کرد."

در اعلامیه مشترک که از سوی این تکت‌های انتخاباتی منتشر شده، آمده است: لویه جرگه مشورتی که به دعوت رئیس جمهور تدویر می ‌گردد، بی موقع، غیر ضروری و ضیاع منابع دولتی می‌باشد؛ در شرایط فعلی که تقریبا تمام شرکای بین المللی و سیاسیون افغانستان، تلاش‌های خویش را برای تامین صلح پایدار و باعزت شدت بخشیده اند، حکومت افغانستان تازه می خواهد با مردم مشوره نماید.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر