زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حزب ملی توانمندسازی، از قطعنامۀ لويه جرگۀ مشورتى صلح حمايت کرد

حزب ملی توانمندسازی، از قطعنامۀ لويه جرگۀ مشورتى صلح حمايت کرد

author avatar
4 May 2019 - 17:01
حزب ملی توانمندسازی، از قطعنامۀ لويه جرگۀ مشورتى صلح حمايت کرد
author avatar
4 May 2019 - 17:01

کابل (پژواک، ۱۴ ثور۹۸): "حزب ملی توانمندسازی مردم افغانستان"، ضمن حمایت از قطع نامه لویه جرگه مشورتی صلح، می گوید که راهى جز تامين صلح نمی تواند افغانستان را از وضعیت کنونی نجات دهد.

لویه جرگۀ مشورتی صلح که در نهم ثور ماه روان، با حضور بیش از ۳۲۰۰ عضو در کابل برگزار شده بود، دیروز با صدور قطعنامۀ ۲۳ ماده یی پایان یافت.

"واحد ساختن دیدگاه دولت، تحریک طالبان و علمای دینی از قرائت اسلام، آتش بس فوری و دایمی، گفتگو های صلح با حفظ نوعیت نظام (جمهوری اسلامی)، در صورت لزوم تعدیل قانون اساسی پس از توافق صلح، حفظ حقوق اساسی اتباع، منجمله حقوق زنان و اطفال، حق مشارکت سیاسی و مدنی، حق آزادی بیان، حق تعلیم و کار، حق دسترسی به خدمات عامه و همچنین حقوق اقلیت های قومی و مذهبی، معلولین و ورثۀ شهدا" از مشوره هاى اين جرگه شامل قطع نامه يادشده مى باشد.

همچنان "حفظ و تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، زمینه سازی برای گشایش دفتر سیاسی طالبان در افغانستان، حفظ ارزش ها و دستاوردهای دو دهه اخیر، ایجاد اجماع ملی و سیاسی برای صلح در داخل کشور، رهایی زندانیان هر دو طرف برای ایجاد فضای اعتماد و حسن نیت، آوردن اصلاحات بنيادى در شوراى عالى صلح، تشکيل هیئت مذاکره کننده از شخصیت های جهادی، افراد ملی، متخصص، با تجربه، نیک نام از اقشار مختلف جامعه" نيز از موارد شامل قطعنامه هستند.

حزب ملی توانمندسازی مردم افغانستان، امروز با اشتراک ده ها جوان نشستى را تحت عنوان "از پروسه صلح و دستاوردهای ۱۸ سال اخیر حمایت می کنیم"، راه اندازی کرد و از تصميم جرگه اعلام حمايت نمود.

 گل رحیم میرخیل رییس این حزب گفت: "کسانی که جرگه مشورتی صلح را فرمایشی و از قبل تعیین شده می خوانند، دیروز نتیجه آن را دیدند و مطمئنم که آنان نیز با آن تصامیم موافق استند."

وی از طالبان خواست تا به خواست جرگه احترام گذارند، آتش بس را در ماه مبارک رمضان قبول کنند.  

حسینا رسولی عضو دیگر حزب، صلح را نياز مردم افغانستان خواند و گفت: "ما امیدوار استیم که فیصله لویه جرگه مشورتی صلح، در تامین صلح و ثبات مفید واقع شده و طالبان نیز فیصله آنرا بپذیرند و وارد مذاکره شوند."

او افزود که به زنان در گفتگوهاى صلح نيز مثل در جرگه مشورتى صلح، سهم داده شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر