زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ايزديار، خواهان اجرای عدالت در مورد عاملين رويداد دوازدهم جوزاى ١٣٩٦ در کابل شد

ايزديار، خواهان اجرای عدالت در مورد عاملين رويداد دوازدهم جوزاى ١٣٩٦ در کابل شد

author avatar
1 Jun 2019 - 15:23
ايزديار، خواهان اجرای عدالت در مورد عاملين رويداد دوازدهم جوزاى ١٣٩٦ در کابل شد
author avatar
1 Jun 2019 - 15:23

کابل (پژواک، ۱۱جوزا ۹۸): نايب اول مشرانوجرگه مى گويد که اگر عدالت اجرا نشود، خانواده‌های قربانيان رويداد دوازدهم جوزاى سال ١٣٩٦ در کابل، براى تامين عدالت گزینه ‌هایی را تا انتقام‌ گیری شخصی روی دست دارند.  

صدها معترض در اعتراض به آنچه که «بی‌کفایتی دولت در حفظ امنیت» خوانده شد، پس از حمله موتربم در دهم جوزاى سال ١٣٩٦ در چهارراهی زنبق شهر کابل که منجر به کشته و زخمی شدن حدود ٥٠٠ تن گردید، در دوازدهم جوزاى همان سال دست به تظاهرات زدند.

معترضان تلاش داشتند که خود را به چهارراهی زنبق برسانند؛ اما نیروهای امنیتی با شلیک هوایی، درصدد جلوگیری از حرکت آنان برآمدند و این حرکت به خشونت کشانیده شد و سرانجام پنج تن به شمول محمد سالم ایزدیار پسر محمدعلم ایزدیار نائب مشرانو جرگه، کشته شدند.

محمد علم ایزدیار، امروز در مراسم يادبود از قربانيان اين رويداد، ضمن نارضايتى از تحقيقاتى که تا حال در اين مورد صورت گرفته است گفت که اگر در مورد اين رويداد عدالت تامين نشود و عاملان آن مجازات نگردند، خانواده‌های قربانيان رويداد يادشده، گزینه ‌هايی را از شکایت در محاکم بین المللی تا انتقام‌ گیری شخصی روی دست دارند؛ زیرا آنان به هرشکل ممکن خواستار تامین عدالت در زمینه هستند.

معاون اول مشرانو جرگه مدعى است که در تحقیقات ابتدایی، ثابت شده است که گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون وقت کابل تيليفونی به حسن شاه فروغ قوماندان سابق قوماندانى ۱۰۱ آسمایی پولیس دستور شلیک داده و فروغ، مستقیماً به سربازان دستور شلیک بر تظاهرات کنندگان را داده است.

او خاطرنشان کرد که برخی مقام‌های بلندرتبۀ دیگر نظامی از جمله شریف یفتلی لوی درستیز پيشین و جنرال مرادعلی مراد معین سابق ارشد امنیتی وزارت داخله و حدود ده تن از افسران و سربازان دیگر، به شکل مستقیم و غیرمستقیم در این حادثه متهم اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، که در مراسم  امروز صحبت مى کرد، گفت که وى و مردم از تحقيقات رويداد دوازدهم جوزا و حوادث قبل از آن و پس از آن، قناعت ندارند.

او افزود: «مردم افغانستان از آینده کشور شان و آمدن صلح، هنوز هم خبر خوش را سراغ ندارند، و متاسفانه آنانی که باعث قتل و کشتار مردم ما در این مدت شده اند، اصرار بر ادامۀ جنگ و خونریزی می کنند.»  

فضل‌هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه، در این مراسم صحبت کرد و گفت که اين جرگه در راستاى به عدالت کشاندن عاملان رويداد دوازدهم جوزا تلاش مى کند؛ زیرا به گفته او در این رويداد دموکراسی هدف قرار داده شده است.

پژواک، در مورد با جمشيد رسولى سخنگوى لوى څارنوالى تماس برقرار کرد؛ اما او گفت که در حال حاضر به دليل اشتراک در يک نشست، در مورد معلومات داده نمى تواند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر