زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دومین سمپوزیم “مکتب امنیتی هرات” در کابل برگزار شد

دومین سمپوزیم “مکتب امنیتی هرات” در کابل برگزار شد

author avatar
20 Jun 2019 - 16:17
دومین سمپوزیم “مکتب امنیتی هرات” در کابل برگزار شد
author avatar
20 Jun 2019 - 16:17

کابل (پژواک، ۳۰ جوزا ۹۸): دومین سمپوزیم "مکتب امنیتی هرات" به منظور بیرون رفت منطقه از وضعیت کنونی با اشتراک متخصصان بین المللی در شهر کابل برگزار شد.

"سیاست و قدرت در اندیشه شرقی؛ ایده ها آزادنه شنا نمی کنند، گسترش و تقلید هنجار در حوزه امنیت و استراتیژی؛ هرات در زمان تیموریان: ارتباط صلح با هنر؛ ایده دولت و چگونگی فهم آن در آسیای میانه و مدل ترکی- ایرانی حکومتداری؛ هویت و امنیت: مطالعه آسیای مرکزی و افغانستان؛ مشروعیت زدایی از جنگ در افغانستان بر مبنای مذاهب اسلامی؛ نقش فرهنگ در جنگ و صلح: ضرروت توسعه فرهنگی در افغانستان؛ و نقش مراکز دینی سنتی در ترویج صلح" عناوین این سمپوزیم دو روزه ای است که قرار است در جریان دو روز توسط محققان و پژوهشگران بالای آن گفتگو نمایند.

در این سمپوزیم دو روزه بین المللی متخصصان و مقاماتی از افغانستان، منطقه و جهان که از سوی انستیتيوت مطالعات استراتيژیک افغانستان برگزار شده، شرکت کرده و بر موضوعات فوق نظریات شان را ابراز مى نمايند.

شرکت کننده گان دومین سمپوزیم بین المللی تحت نام " مکتب امنیتی هرات " می گویند، تا زمانیکه ریشه های خشونت و افراطگرایی در نفس انسان خشکیده نشود، فضای همپذیری و حسن همجواری به وجود نیاید، نمی توان انتظار یک اجتماع امن و رفاه را در منطقه داشت.

داوود مرادیان رییس مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان در مراسم افتتاح این نشست گفت، اینجا داشمندان و محققان از کشورهای مختلف حضور دارند تا نظریات و راهکارهای شان در رابطه به وضعیت فعلی و بیرون رفت از آن مطرح نماید.

موصوف ابراز امیدواری میکند که این نشست ها بتواند در کاهش جنگ در افغانستان و منطقه مفید باشد.

وی افزود که ادامه جنگ و به درازا کشیدن بحران ناامنی در افغانستان، منطقه و خطر گسترش فعالیت گروه های تروریستی به کشورهای منطقه، سبب شده تا همه گردهم بیایند و برای بیرون رفت از این وضعیت راهکارهای شان را ارایه نماید.

پروفیسور شهربانو تاج بخش استاد پوهنتون و محقق انستیتيوت مطالعات سیاسی (سیانسو پو) پاریس و از اشتراک کننده دومین سمپوزیم گفت، زمانیکه ریشه های خشونت و افراطگرایی در منطقه ریشه یابی و سپس خشکیده نشود، انتظار داشتن یک منطقه امن را نداشته باشید.

وی افزود که در شرایط موجود نیاز است تا برای ایجاد فرهنگ همپذیری، جوانان افکار صلح جویانه گذشته گان شان را مطالعه و عملی نمایند.

دوکتور جهانگیر کرمی دانشیار روابط بین المللی پوهنتون تهران نیز گفت که مشکلات و ناامنی کنونی در افغانستان ربط مستقیم به موقعیت ژيوپولیتیک افغانستان دارد.

وی افزود، نیاز است تا دولت افغانستان برای بیرون رفت از این وضعیت خودش ژيوپلیتیک اش را تعریف کند و نگذارد کشورهای منطقه و جهان آنرا تعریف نماید.

لیاقت علی امیری محقق و استاد پوهنتون و اشتراک کننده این نشست گفت، عوامل بحران آفرینی در داخل کشور همانا افکار خشونت گرا و افراطی می باشد که به کمک عوامل خارجی سبب ادامه جنگ در کشور شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر