زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آهنگران در غور از رونق بازار کار شان رضايت دارند

آهنگران در غور از رونق بازار کار شان رضايت دارند

author avatar
18 Dec 2019 - 12:18
آهنگران در غور از رونق بازار کار شان رضايت دارند
author avatar
18 Dec 2019 - 12:18

فيروزکوه(پژواک،٢٧قوس٩٨): شمارى از آهنگران در غور مى گويند که امسال نسبت به سال پار، فروشات بخارى و وسايل مرتبط با آن، دو چند افزايش پيدا کرده است.

میرویس يک تن از بخارى فروشان در شهر فيروزکوه، به آژانس خبرى پژواک گفت: “امسال کار خوب رونق گرفته است، سال هاى پيش و سال گذشته در روز يک تا دو بخارى بيشتر فروش نداشتيم؛ اما امسال هر روز پنج بخارى تا شش بخارى مى فروشيم.”

وى افزود که در کنار فروش بخارى، فروش تبر و تيشه که براى شکستاندن چوب از آن کار مى گيرند، نيز افزايش يافته است.

موصوف گفت که  خودش و ساير آهنگران، روزانه تا ١٥ تيشه و تبر فروش دارند.

وى افزود که در گذشته ها بيشتر باشنده گان غور، از تابه خانه ها براى گرم کردن منازل خود استفاده مى کردند؛ اما اکنون جاى تابه خانه ها را بخارى گرفته است.

در همين حال، احمد جاوید يک تن ديگر از بخارى فروشان در شهر فيروزکوه نيز از افزايش فروشات بخارى در سال روان اظهار خرسندى نمود.

وى که چکش به دست داشت و در حال ساختن بخارى بود، گفت: “پارسال و سال هاى پيش، فروش ما کم بود، در کل زمستان روز دو تا سه بخارى زياد نمى فروختيم، بعضى روزها هيچ فروش نمى داشتيم، ولى امسال الحمدلله هر روز از شش بخارى کمتر فروش نداريم.”

موصوف به ساير بخارى فروشان که در اين بازار مصروف ساخت و فروش بخارى هستند، اشاره نموده افزود که امسال کارتمام بخارى فروشان پر رونق است.

اما به گفتۀ او برخى خانواده هايى که از اقتصاد خوبتر برخوردار هستند، از بخارى هاى خارجى به خصوص ترکى، بخارى هاى بوره اره و بخارى هاى گازى براى گرم کردن منزل خود، استفاده مى کنند.

موصوف گفت که بيش از يک دهه قبل، بيشتر باشنده گان غورى براى گرم کردن منازل شان از تابه خانه ها، برخى خانواده ها از صندلى نيز استفاده مى کردند؛ اما روز به روز شمار استفاده کننده گان از تابه خانه ها و صندلى روبه کاهش مى باشد.

در بازار بخارى فروشان، میراحمد باشنده اصلی ولایت هرات است که بیست سال عمرش را در صنعت آهنگرى سپری کرده و از کار و زندگی اش رضایت دارد.

وى به پژواک گفت: “مه از هرات هستم، در اینجا به خاطر کار آمديم، آهنگری میکنم، تبر تیار میکنم، تیشه تیار میکنم که کار مردم هم بچله، کار ما هم بچله، کاروبار امسال شکر خوب است، سال هاى ديگه اگه روزانه بيست تا مى فروختيم، حالى چهل تا پنجاه تبر و تيشه فروش داريم.”

موصوف افزود که اکثر باشنده گان غور، براى گردم کردن منازل شان از چوب، هيزم و سرگين حيوانات استفاده مى کنند؛ زيرا توانايى خريد، سنگ زغال، بوره اره و گاز مايع را ندارند.

آنان با آنکه هیچ مشکل را اکنون در این بازار سر راه کار شان عنوان نمیکنند؛ اما از گروه های مخالف حکومت میخواهند که دست از جنگ و خونریزی بردارند و در آبادی کشور سهم بگیرند.

سید احمد یکتن از باشنده گان ولسوالی پسابند غور که جهت خريدارى برخى وسايل به اين بازار آمده گفت: “بخارى وطنى خريديم، مه توانايى خريد بخارى هاى خارجى را ندارم.”

موصوف از آهنگران خواست که وسايل با کيفيت بسازند؛ زيرا بيشتر بخارى هاى وطنى، بيشتر از يک يا دوسال استفاده نمى شود و زود خراب مى شود.

بازدیدها: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر