زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هفتمين جشنوارۀ هنری به حمايت از صلح در بدخشان برگزار شد

author avatar
1 Feb 2020 - 15:45
author avatar
1 Feb 2020 - 15:45

فيض آباد(پژواک، ١٢ دلو ٩٨): هفتمین جشنوارۀ رقابتی شعر و هنر نقاشی، به حمايت از صلح و نیروهای امنیتی کشور، با اشتراک شمارى از شعرا و نقاشان در بدخشان راه اندازى شد.

 احمد ذکی شهامت مسئول موسسۀ فرهنگی و رسانه اى "شایان"، به آژانس خبرى پژواک گفت که در اين جشنواره، ٣٠٠ تن از شعرا و نويسنده گان ولايات بدخشان، بلخ، جوزجان، فارياب، سرپل اشتراک کرده اند.

وى گفت که در اين جنشواره؛ شعرا و نقاشان اشعار و آثار نقاشى شان را که مرتبط به صلح و پايان دادن به خشونت ها مى باشند، سرودند و به نمايش گذاشتند.

او افزود: "هدف  از راه اندازى اين جشنواره؛ حفظ دستاوردهای ۱۹ ساله حکومت در مبارزه با  افراطیت، تامين صلح پایدار و دفاع از دستاورد های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ، مى باشد."

موصوف گفت که تلاش دارند تا به هدف تامين صلح و ثبات در کشور، گفتمان ملی را ميان فرهنگیان نيز برگزار نمايند.

وى افزود که قبل از اين، چنين جشنواره ها در ولايت های کابل، ننگرهار، کندهار، بامیان، هرات و بدخشان  نيزراه اندازى شده بود. 

اختر محمد خیر زاده معاون ولایت بدخشان در اين جشنواره گفت: "بدخشان سر زمین شعر و فرهنگ است، برگزاری جنشواره های فرهنگی در راستای روشنگری، صلح و امنیت و آگاهی دهی جامعه گام مثبت است."

وى اظهار اميدوارى کرد که فرهنگيان کشور، با استفاده از اشعار و آثار شان در تامين صلح و ثبات درکشور، نقش مثبت داشته باشند.

نقیب الله ثاقب یار رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان، به آژانس خبرى پژواک گفت که راه اندازى اين چنين برنامه ها، در کنار اينکه در رشد فرهنگ و تشويق فرهنگيان اثر مثبت دارد، در آوردن صلح و ثبات نيز تاثيرخوبى خواهد داشت.

 وی افزود: "در بدخشان فرهنگ های ملموث و ناملموث زیاد است؛ اما به علت نبود امکانات مالی نمی توانیم به جمع آوری این ارزش ها بپر دازیم. از تمام موسسات که در بخش های فرهنگی فعالیت دارند، می خواهیم که در رابطه به رسم ورواج ها، عنعنات، غذاهای محلی، موسيقی و آلات موسیقی که از نیاکان مان به میراث برده ایم، درحفظ این ارزش های فرهنگی ما را کمک نمایند."

احمد ضیاء رفعت استاد پوهنتون کابل و يکتن ازاشتراک کننده هاى اين جشنواره به پژواک گفت: "شعر و هنر، یک بخش از زیبايی های فرهنگ جامعۀ ما است و مردم ما به آن نیاز دارند، متاسفانه در مدت ۱۹ سال گذشته در کشور، ما شاهد راهبرد های موثر درعرصه ارزش های  فرهنگی  نبودیم؛ اما در برخی نقاط کشور، از آدرس نهاد های غیر دولتی، مناسبت های فرهنگی برگزار می گردد که این هم در رشد فرهنگ در سطح کشور، یک گام خوب  است."

وی افزود که بدخشان، یکی از مراکز مهم فرهنگی درسطح کشور است و فرهنگیان این ولایت می توانند در پویایی رشد فرهنگی، نقش اساسی داشته باشند و زنان بدخشان نيز درگسترش وفعالیت فرهنگی در سطح کشور، نمونۀ خوبی هستند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر