زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اختلافات میان گروهی و سوء استفاده از قدرت مانع صلح در افغانستان است”

author avatar
13 Feb 2020 - 13:33
author avatar
13 Feb 2020 - 13:33

فيض آباد (پژواک، ٢٤ دلو ٩٨): مردم و مسوولان محلى بدخشان در نشستى به حمايت از صلح گفتند تا زمانى که اختلافات میان گروهی و سؤ استفاده از قدرت کنار گذاشته نشود، هيچگاهى به صلح واقعى دست نخواهند يافت.

امروز نشستى به اشتراک شمارى از مسوولان محلى و باشنده هاى ولايت بدخشان در حمايت از صلح در شهر فيروزکوه مرکز انولايت راه اندازى شد.

رئیس محکمه استیناف بدخشان سخنران نخست اين نشست گفت که برخورد زشت با مظنونین و متهمین در جریان تحقیقات سبب گردیده تا فاصله بین مردم و دولت ایجاد گردد.

وى در حاليکه ايجاد ميان ملت و دولت را سبب تقويت صفوف دشمن خواند گفت، متاسفانه یکنفر بخاطر قاچاق ۱۰۰ گرام مواد مخدر به زندان انداخته می شود ؛اما مجرم اصلی گرفتار نمی شود وآزاد است.

او ميگويد: ((ما کسانی را در محکمه داریم که در مورد شان اسناد وشواهد وجود ندارد و از نزدش به شکنجه اعتراف گرفته اند و وقتیکه آزاد میشود به باند های تروریستی میپيوندد و علیه دولت قرار میگیرند، ما دوسیه هاى داریم که متهم ادعا دارد که اعترافاتش زمانى گرفته شده که او را از هر دو پای آویزان نموده اند.))

عارفه نوید رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشردربدخشان طىى صحبتى گفت: ((ما بدون صلح واقعی نمیتوانیم به ارزش های حقوق بشری دست یابیم، عدالت و امنیت و حفظ حقوق بشر آرزوی همه مردم است با ید اختلافات میان گروهی وسؤ استفاده ازقدرت،تحمل وبردباری وکمرنگ بودن حس وطن دوستی همه موارد هستند که اگر رعایت شوند گام خوبی است درآمدن صلح در کشور.))

وی با بيان اينکه صلح باید بر مبنای حفظ حقوق بشری و حفظ و نگهداری دست آورد های چندین ساله در کشور صورت بیگیرد، افزود: ((بايد جلوافراد مسلح غیر مسوول که از افراد زیر سن سرباز گیری میکنند گرفته شود که این وضعیت همه را نگران ساخته است.))

افزون برآن او گفت که کشور های سود جو که باعث جنگ ویرانگری در افغانستان میشوند، باید جلو شان گرفته شود و گفتگوهای صلح محلی در کشور آغاز شود.

اختر محمد خیر زاده معاون مقام ولایت در صحبت هايش خاطرنشان کرد که حکومت وحدت ملی برای آوردن صلح در کشور زیاد تلاش نموده است اما متاسفانه صلح در دست طالبان نیست تا زمانیکه تمویل کننده گان شان به آنها اجازه ندهند به مذاکره حاضر نمی شوند .

از سوى سیف الدین سایس رئیس مجتمع جامعه مدنی بدخشان در صحبت هاى خود بااشاره به استخدام ها در ادارات دولتى گفت: ((استخدام درادارات دولتی به اساس روابط  صورت میگيرد وهیچ گونه شفافیت در روند استخدام ها دربست های دولتی موجود نيست.))

به باور سايس، تامین عدالت در کشور ضامن صلح و ثبات در افغانستان است و باید بی عدالتی ها و نا برابری های اجتماعی از میان برداشته شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر