زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حریف: صلح تنها زدودن ناامنی­ها نیست، پیشرفت اقتصادی را نیز به دنبال دارد

حریف: صلح تنها زدودن ناامنی­ها نیست، پیشرفت اقتصادی را نیز به دنبال دارد

author avatar
15 Mar 2020 - 15:17
حریف: صلح تنها زدودن ناامنی­ها نیست، پیشرفت اقتصادی را نیز به دنبال دارد
author avatar
15 Mar 2020 - 15:17

کابل (پژواک، ۲۵حوت ۹۸): سرمايه گذاری که ناامنی­ها فرزندش را قربانى گرفته؛ اما با آن هم به اميد تامین صلح دايمى در کشور سرمايه گذاری نموده، باور دارد که با آمدن صلح در کشور، اقتصاد افغانستان رشد چشمگیری خواهد کرد.

عبدالجليل حريف رئيس شرکت­های تجارتى و ساختمانی “حریف لميتد” و معاون اتاق تجارت کابل در امور سرمايه گذارى­ها، کسی است که چون شمار زیادى افغان­ها طعم تلخ ناامنی­ها را چشيده و آرمان تامین صلح در کشورش را دارد.

حریف که شصت سال سن دارد، در دفتر مجلل کارش در کابل، روی اثرات سوء جنگ و ناامنی­ها و نیاز مبرم تامین صلح در کشور، گفتگوی ویژه اى با آژانس خبری پژواک داشت؛ اما کار کردن در این دفتر مجلل، نمی­توانست دردهای ناشی از ناامنی­ها را که منجر به جان باختن پسر جوانش و اختطاف پسر دیگرش شده بود، پنهان کند. او همواره می­گفت: «خوشی­ها و پیشرفت زمانی به مردم ما بر می­گردد که صلح در کشور تامین شود.»

این مرد شصت ساله و باشندۀ کابل، درحالیکه می ­گریست، گفت: «در سال ١٣٨٩ يک پسرم جوانم (عبدالعزیز) را بعد از يک و نيم ماه در بدل٥٥٠ هزار دالر، از نزد اختطافچيان آزاد کردم که هنوزهم به دليل شکنجۀ زيادی که دیده است، گاهگاهى شوک مى­بيند؛ به تعقيب آن درد جانکاه ديگرى به سراغم آمد و در ماه عقرب ١٣٩٦ پسر ديگرم (متین ۲۹ ساله) را دزدان کشتند و موترش را با خود بردند، پس از آن مادرش اعصاب خود را از دست داد و سرانجام وفات کرد.»

در اتاق پهلوى دفتر کار حريف، صداى کودکان به گوش مى­رسيد و مصاحبه را اخلال می­کرد. حريف سخنانش را قطع کرد و کلکين ميان دو اتاق را بست و گفت که این صداهای کودکان پسرش متین است که از سوی دزدان کشته شده است.

وی در اشاره به نواسه های یتیم خود به سخنانش ادامه داده، گفت که مثل خانوادۀ او، شمار زیادى از خانواده­های ديگر افغان، با اين چنين سرنوشت دچار شده اند.

حریف، یک بار دیگر تاکید کرد که اين چنین دردها را تنها برقرارى صلح و ثبات در کشور مداوا کرده مى­تواند.

او که بار، بار پسر جوان­مرگش (متین) را یاد می­کرد و اشک می­ریخت، گفت که بارها تصميم گرفته بود تا پسرانش، با خانواده­هاى شان در خارج از کشور زندگى کنند؛ اما متين مانع اين تصميم او میشد و مى­گفت که روزى، صلح و ثبات در افغانستان تامين می­شود و نمی­خواهد کشورش را ترک کند.

حریف، لحظاتی سکوت کرد و در حالی که اشک از چشمانش جاری شد، گفت: «متین جان آرمان صلح در کشور را با خود بُرد، خدا کند که این آرمان دیگر افغان­های رنجدیده پوره شود.»

حریف، پدری است که قتل یک پسر و اختطاف پسر دیگرش، او را نگران امنیت اولادهایش کرده است. وى افزود: «ناامنی­ها مرا مجبور ساخته است که منزل و دفتر کارم را مشترک و تمام اولادها و نواسه هايم را در همین تعمير کارم، پيش چشمان خود نگهدارى کنم.»  

وی گفت با آن هم او که در راس شرکت­های”حریف لميتد” قرار دارد، به دلیل محبت با مردم و کشورش و به امید تامین صلح در افغانستان جنگ زده، در ١٧ سال گذشته با تحمل مشکلات ناشی از ناامنی­ها، در ساخت شهرک­ها، سردخانه­ها و بخش­های دیگر، مبالغ هنگفتى سرمایه گذاری کرده و تلاش دارد که مصدر خدمت به مردم و کشورش باشد.   

امید حریف به صلح، درحالی است که در دهم ماه جاری (حوت) توافقنامه صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا در قطر امضا شد. در این توافقنامه آمده است که گفتگوهای بین الافغانی صلح، در بیستم حوت آغاز خواهد شد.

این توافقنامه، حریف را به تامین صلح در کشور بیشتر امیدوار کرده است. وى گفت: «مسالۀ تفاهمنامۀ صلح ميان طالبان و امريکا را فال نيک مى بينم و از خداوند آرزو دارم که صلح دايمى توام با خير و فلاح تمام افغان­ها، تامين شود.»

وى این توافقنامه را فرصت به دست آمده برای تامین صلح و ثبات در افغانستان دانسته د و از طرفين درگير خواست که از اين فرصت استفاده بهينه کنند.

حريف، خطاب به دولت و طالبان گفت: «به عنوان يک پدر داغديده، از طرفين درگير جنگ می خواهم که منافع خود را کنار بگذارند و به خير و فلاح مردم و کشور تصميم بگيرند، صلح کنند… بهترين راه همين است که همۀ ما گذشت داشته باشيم، نفاق را از خود دور کنيم و از منافع شخصى خود بگذريم، انشاءالله که به صلح مى رسيم، طالبان و در اين طرف دولت، با اتفاق و اتحاد پيش بروند و يک حکومت قوى را ايجاد کنند.»  

وی با دستمال کاغذى که روى ميز کارش قرار داشت، عرق جبينش را خشک کرد و گفت که صلح تنها زدودن ناامنی­ها نیست، پیشرفت اقتصادی را نیز به دنبال دارد.

او به تاکید گفت که اگر صلح در کشور تامین و جلو جرایم جنایی گرفته شود، افغانستان می­تواند پیشرفت­های چشمگیری به خصوص در بخش اقتصاد داشته باشد.

حريف مثال داده افزود که اگر جنگ پایان یابد و صلح تامین شود، میلیاردها دالری که در بخش جنگ هزینه می­شود، می تواند در بخش بازسازی و اقتصادی کشور هزینه شود.

موصوف گفت که جامعه جهانی، سالانه حدود چهار میلیارد دالر امریکایی به نیروهای امنیتی افغان کمک می کند و همچنان مخالفین مسلح دولت نیز پول زیاد را در جنگ هزینه می کنند و اگر این پول، جمع کمک­های دیگر دنیا، با افغانستان در بخش­های بازسازى، استخراج معادن و توليد انرژى برق مصرف شود، افغانستان در ده سال متکی به خود شده می­تواند.

همچنان موصوف گفت مطمئن است که با تامين صلح و ثبات دايمى در کشور، سرمايه گذاران و کمپنی­های داخلی و خارجی زيادى در افغانستان سرمايه گذاری خواهند کرد و سبب رفع مشکلات اقتصادی مردم افغانستان و یک اقتصاد پویای کشور خواهد شد.

این در حالی است که مقام­های اتاق تجارت امریکا- افغانستان نیز ۱۳حوت در یک نشست خبری در کابل، اظهار امیدواری کردند که با تامین صلح در افغانستان، روابط تجارتی این دو کشور گسترش پیدا کند و کمپنی­های بزرگ امریکایی در افغانستان، سرمایه گذاری نمایند.

Views: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر