زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: نزدیک به ۱۳ ميلیون تن در افغانستان امنیت غذایی ندارند

دانش: نزدیک به ۱۳ ميلیون تن در افغانستان امنیت غذایی ندارند

author avatar
5 Nov 2020 - 15:33
دانش: نزدیک به ۱۳ ميلیون تن در افغانستان امنیت غذایی ندارند
author avatar
5 Nov 2020 - 15:33

کابل (پژواک، ۱۵ عقرب ۹۹): معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که نزدیک به ۱۳میلیون تن از مردم افغانستان، امنیت غذایی ندارند که از این جمع، هشت میلیون آن در وضعیت حاد عدم امنیت غذایی به سر می‌برند.

سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری که در سومین سالگرد راه اندازی آجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه افغانستان در کابل صحبت می کرد، گفت که مردم افغانستان با فقر خیلی جدی مواجه است.

وی افزود که طبق ارقام رسمی ادارات افغانستان، در حال حاضر نزدیک به ۱۳میلیون تن در افغانستان امنیت غذایی ندارند و هشت میلیون آنان در وضعیت حاد عدم امنیت غذایی به سر می‌برند، که حتى نمی‌دانند وعده غذایی بعدی شان چگونه می‌شود.

موصوف گفت که از ۱۳ ميلیون نفوس که با عدم مصئونیت غذایی مواجه اند. ۹.۶ ميلیون آن در دهات، ۲.۹ ميليون در مناطق شهری و ۴۴۷ هزار تن دیگر در مناطق کوچی زندگی می‌کنند.

معاون دوم ریاست جمهوری، جنگ، فقر، عدم عدالت در توزیع منابع، گران شدن قیمت مواد غذایی، کمبود آب، تخریب محیط زیست و بروز قحطی به دلیل موضوعات سیاسی را، از عوامل اصلی عدم تأمین امنیت غذایی شهروندان افغانستان دانست.

دانش، خواستار همکاری بیشتر ادارات بین‌المللی، بخصوص سازمان غذایی جهان، با دولت افغانستان در راستای اجرایی کردن این برنامه شد و گفت که کمک نهادهای بین‌المللی، برای دولت افغانستان مهم است و آن را قدر می‌داند.

او تصریح کرد: «ما بارها گفتیم که منابع کافی داریم؛ اما به دلیل عدم علم و دانش، نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم که می‌توان گفت عامل اصلی عدم مصئونیت غذایی، فقر و نادانی باشد.»

به گفته وی، عدم موجودیت یک حکومت مستحکم و عدم تقسیم ثروت بگونه عادلانه نیز باعث می‌شود که فقر به وجود بیاید.

وی، ادامه جنگ در افغانستان را عامل دیگر فقر و عدم مصئونیت غذایی دانسته و گفت: «اگر بگوییم که ادامه جنگ همه منابع مهم اقتصادی را به خاکستر تبدیل کرده است، مبالغه نکرده ایم.»

موصوف افزود که در حال حاضر، طالبان صدها کیلومتر سرک احداث شده را تخریب کرده و در حال تخریب اند و آنان هزاران پلچک، تعمیر مکاتب، شفاخانه و دیگر نهادهای عام المنفعه را نیز تخریب و از بین برده اند.

او تصریح کرد که دولت و ملت، روی برقراری صلح دایمی در کشور کار می‌کنند و انتظار این است که بحران جنگ و خشونت پایان یابد.

انورالحق احدی سرپرست و نامزد وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، در این نشست گفت که اولین مصئونیت، مصئونیت فزیکی و سپس غذایی است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر