زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحقيق: دولت افغانستان در تطبیق ۱۶ پروژۀ بزرگ ملی پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است

تحقيق: دولت افغانستان در تطبیق ۱۶ پروژۀ بزرگ ملی پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است

author avatar
10 Nov 2020 - 18:17
تحقيق: دولت افغانستان در تطبیق ۱۶ پروژۀ بزرگ ملی پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است
author avatar
10 Nov 2020 - 18:17

کابل (پژواک، ۲۰ عقرب ۹۹): گزارش "ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان"، نشان می‌دهد که دولت در تطبیق ۱۶ پروژۀ بزرگ ملی که بر اساس چارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان تدوین شده، پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است.

گفتمان تخصصی زیربنا به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون یافته های گزارش شفافیت و پاسخگویی در پروژه های ملی زیربنایی کشور، امروز ٢٠ عقرب در کابل برگزار گردید.

براساس یافته های این گزارش که از جانب ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان تهیه شده است، دولت افغانستان در پلان ملی زیربنا که بر اساس چارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان ۲۰۱۷ -۲۰۲۱ تدوین شده است، به تطبیق ۱۶ پروژه بزرگ ملی از شش سکتور به ارزش مجموعی نزديک به شش میلیارد دالر، اشاره نموده است.

بررسی های این گزارش نشان می دهد که دولت در تطبیق ۱۶ پروژۀ بزرگ ملی، پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است و همچنین در نشر اطلاعات به مردم نیز پروژه های مذکور کوتاهی کرده اند.

کریمه حامد فاریابی سرپرست وزیر اقتصاد و رئیس گروه نهاد های ذیدخل این ابتکار که در گفتمان تخصصی صحبت می‌کرد گفت که قرار است به زودی نشست جينوا به منظور تدوین چارچوب دوم ملی صلح و انکشاف افغانستان ۲۰۲۱ – ۲۰۲۵ برگزار گردد.

وی افزود که درهمین رابطه، ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان، گزارشی را پیرامون شفافیت و پاسخگویی در ۱۶ پروژۀ بزرگ ملی که در چارچوب اول صلح و انکشاف افغانستان (پلان ملی زیربنا) اولويت بندی شده بود، تهیه نموده است. این گزارش یافته های مشخصی برای بهبود پروژه های زیربنایی دارد.

موصوف علاوه کرد: «اگرچه سکتور زیربنای افغانستان از سال ۲۰۰۲ به این طرف پیشرفت قابل توجه ای داشته است؛ اما پیشرفت ها زمانی موثر خواهد بود که دولت بتواند راهکارهای اساسی برای افزایش شفافیت و پاسخگویی در تطبیق پروژه های زیربنایی را اعمال نماید.»

خانم فاریابی، نشر اطلاعات را یکی از بخش های این گزارش عنوان کرده و گفت که یافته ها نشان می دهد که از میان ۱۶ پروژۀ ملی، اطلاعات تنها شش پروژه، به صورت فعالانه در سیستم اداره تدارکات ملی (AGEOPS) منتشر شده است و اطلاعات ۱۰ پروژۀ دیگر، به صورت فعالانه در اختیار مردم قرار نگرفته است.

سید اکرام افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان که در این گفتمان صحبت مى کرد، گفت: «یکی از چالشهای مهم در نشر اطلاعات، نبود ارتباط و همبستگی منطقی میان اطلاعات در سطح قرارداد و اطلاعات در سطح پروژه ها می باشد. به عنوان مثال هنگام جستجو اسم پروژه خط آهن هرات – تورغندی، در سیستم AGEOPS، ۹ قرارداد با نام ها مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.»

وی علاوه کرد اطلاعاتی که از این پروژه به شکل قراردادها در سیستم تدارکات الکترونیکی و باز افغانستان منتشر شده است، دارای کودهای جداگانه است که هیچ تسلسل منطقی نسبت به قراردادها و اصل پروژه ندارد.

به گفتۀ وی، به همین شکل در سایر پروژه ها ارتباط منطقی میان اطلاعات در سطح قرارداد و سطح پروژه وجود ندارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر