زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: تفکر طالبان در مورد نحوۀ تعیین زمامدار در مغایرت با نظریۀ امام ابوحنیفه می باشد

دانش: تفکر طالبان در مورد نحوۀ تعیین زمامدار در مغایرت با نظریۀ امام ابوحنیفه می باشد

author avatar
12 Nov 2020 - 17:29
دانش: تفکر طالبان در مورد نحوۀ تعیین زمامدار در مغایرت با نظریۀ امام ابوحنیفه می باشد
author avatar
12 Nov 2020 - 17:29

کابل (پژواک،۲۲عقرب۹۹): معاون دوم ریاست جمهوری، در کنفرانسی تحت نام «امام ابوحنیفه (رح) از دیدگاه اندیشمندان تشیع» در کابل، گفت که تفکر طالبان در مورد نحوۀ تعیین زمامدار، در مغایرت با نظریۀ امام ابوحنیفه می باشد.

حدود دو ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح میان افغانان در دوحه پایتخت قطر می گذرد؛ اما تا کنون هیأت های مذاکره ‌کنندۀ حکومت و طالبان، در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح به توافق نرسیده اند.

بر اساس گزارش ها پیش­بُرد مذاکرات براساس توافقنامه صلح امریکا با طالبان و حل اختلافات احتمالی بر مبنای فقه حنفی، دو مورد اختلافی میان دو طرف است، که تا کنون حل ناشده باقی مانده است.

انستیتوت صلح، رسانه و حکومتداری خوب در هماهنگی با مدرسه دارالمعارف اهلبیت و وزارت ارشاد، حج و اوقاف؛ امروز کنفرانسى تحت نام «امام ابوحنیفه رح از دید گاه اندیشمندان تشیع» در کابل برگزار کرد و شماری از علمای اهل سنت و تشیع، در آن شرکت کرده بودند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، در این کنفرانس گفت که امام ابوحنیفه (رح) مرد دانش، اندیشه، خرد و بنیان گذار یک مکتب فقهی و حقوقی جهان اسلام است که در سطح دنیا بیشترین پیروان را دارد.

به گفته او گستردگی که در فقه حنفی وجود دارد، همان  گستردگی در فقه مذاهب دیگر وجود ندارد.

وی افزود: «امام ابوحنیفه از نگاه سیاسی یک مبارز، عدالتخواه و منتقد نظام های آن زمان بود که به خاطر انتقاد خود به زندان رفت و جان باخت، او با ائمه شعیه پیوند داشت و از نگاه سیاسی به علویان تمایل داشت و از علویان شيعه حمایت کرد.»

دانش گفت: «امام ابوحنیفه (رح) در باره مهمترین مسله امروز ما زمامدار، نحوۀ تعیین زمامدار، معتقد بود که خلافت با انتخاب آزادانۀ قبلی یعنی قبل از تصدی قدرت انعقاد می یابد، و با شورا رضایت عموم مسلمین و با یک بيعت کامل و نه از راه زور و راه تقلب و تحمیل؛ تفکرى که امروز بعضی از گروه ها دارند به خصوص گروه طالبان، در مغایرت با این نظریۀ امام ابو حنیفه است.»

به گفته او؛ امام ابوحنیفه هیچ مسلمان را تکفیر نمی کرد، حتی اگر بزرگترین گناه کبیره را مرتکب می شد؛ اما گروه های افراطی در این مورد پیرو امام ابوحنیه نیستند.

وی همچنان از علمای دین به خصوص علمای اهل تشیع خواست تا امام ابوحنیفه را از نو مطالعه بکنند؛ زیرا با هر بار مطالعه در مورد او به چیزهای جدیدی دست می یابند.

معاون دوم رییس جمهور، در خطاب به اهل تسنن و تشیع در کشور گفت: «آنچه پیشوایان ما انجام داده اند ما هم مطابق آن عمل کنیم، امام ابوحنیفه رح و امام جعفر صادق، نسبت به همه پیشوایان مذاهب دیگر همکار بودند و حامی یکدیگر بودند و ما هم باید راه آنها را تعقیب کنیم.»

او در اشاره به خواست طالبان که باید پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان مبتنى بر فقه حنفی باشد گفت: «اگرامام ابوحنیفه زنده می بود و کسی می گفت که مبنی و معیار همه چیز فقه حنفی باشد، او نمی پذیرفت؛ چون او گفته بود ما هیچ کسی را عالمتر از امام جعفر صادق نیافتیم.»

به گفتۀ دانش، میان افغان ها، شعیه و سنی مطرح نبوده و در یک سنگر خون داده اند.

موصوف «افراط گرایی و تروریزم» را دشمن مشترک همه مذاهب در کشور یاد کرد و گفت که این پدیدۀ مذهب، قوم و زبان را نمی شناسد و هر روز از افغان ها قربانی می گیرد.

وی بار دیگر خطاب به علما گفت: «بیاییم سیزده قرن پیش را مطالعه کنیم و در زندگی شخصی و اجتماعی خود آنرا احیاء کنیم، پیشوایان ما در مقابل بی عدالتى و ستم مبارزه می کردند و ما آن دوره را احیاء بکنیم.»

محمد قاسم حلیمی سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف که در کنفرانس امروز حضور داشت، نیز از کارنامه ها و شخصیت امام ابوحنیفه یاد کرد و گفت که در هر بخش زنده گی، تشدد به درد نمی خورد و باید برای اخوت مذاهب بیشتر تلاش شود؛ تا دشمنان اسلام نتوانند اختلافات را دامن بزنند.

او برگزاری کنفرانس امروز را از سوی علمای اهل تشیع، یک گام مثبت در راستای اتحاد مذاهب در کشور یاد کرد و گفت که پیروان اهل سنت و تشیع، باید از امامان شان پیروی بکنند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر