زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دکتور يوسف کلا: اندونيزيا آماده است که مذاکرات صلح افغانستان را ميزبانى کند

author avatar
24 Dec 2020 - 11:55
author avatar
24 Dec 2020 - 11:55

کابل (پژواک، ٤ جدى ٩٩): دکتور یوسف کلا رئیس سازمان علمای محمدیه و معاون پیشین رئیس جمهور اندونیزیا مى گوید که کشورش آماده است تلاش‌های صلح در افغانستان را با میزبانی نشست علما، ترویج و تبلیغ اعتدال‌گرایی و در صورت نیاز، میزبانی از مذاکرات صلح، کمک نماید.

در يک خبرنامه که از طرف دفتر مطبوعاتى شورای عالی مصالحۀ ملی منتشر شده، آمده است که داکتر داکترعبدالله عبدالله شام ديروز با  دکتور یوسف کلا رئیس سازمان علمای محمدیه و معاون پیشین رئیس جمهور اندونیزیا و هیأت همراه ایشان، ملاقات کرد.

منبع افزوده است که رئیس شورای عالى مصالحه، از حمایت‌ها و همکاری‌های این کشور در راستای استقرار صلح و ثبات در افغانستان سپاس‌گزاری کرد.

داکتر عبدالله، تصویر روشنی از آخرین تحولات در زمینۀ تلاش‌های صلح، دور بعدی مذاکرات و ارادۀ جمهوری اسلامی افغانستان برای دست‌یافتن به صلح دایمی و با عزت ارایه کرد.

موصوف در ادامۀ صحبت‌های خود خشونت‌ها در کشور را نگران کننده خواند و خواهان آتش بس، کاهش خشونت و حل مسایل از راه‌های مسالمت‌آمیز گردید.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، با استقبال از تلاش‌های کشور دوست و برادر اندونیزیا در راستای تحقق صلح در افغانستان گفت: “شما در این عرصه تجربۀ خوبی دارید و ما آماده‌ هستیم از تجربۀ شما استفاده نماییم. رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، همچنان از اعلان آمادگی اندونیزیا برای میانجی‌گری و میزبانی مذاکرات تشکر و قدردانی کرد. ”

دکتور یوسف کلا رئیس سازمان علمای محمدیه و معاون پیشین رئیس جمهور اندونیزیا، در صحبت‌های خود گفت که روابط میان دو کشور، نیک و حسنه و استوار بر ارزش‌های مشترک می‌باشد و اندونیزیا با مخالفت با جنگ و خون‌ریزی در افغانستان، تلاش می‌کند که در زمینه برقراری صلح در این کشور همکاری نماید.

موصوف افزود که افغانستان، به رغم تفاوت‌های موجود، می‌تواند از تجربۀ صلح و مذاکرات اندونیزیا در آچی استفاده نماید.

او همچنان افزود که کشورش آماده است تلاش‌های صلح در افغانستان را با میزبانی نشست علما، ترویج و تبلیغ اعتدال‌گرایی و در صورت نیاز، میزبانی از مذاکرات صلح کمک نماید.

دکتور یوسف کلا با تاکید بر گسترش روابط میان دو کشور، از آمادگی اندونیزیا برای پذیرش دانشجویان بیش‌تر و همکاری در حوزۀ آموزش نظام حج برای افغانستان خبرداد.

در این نشست، یکی از علمای عضو هیأت اندونیزیا، رئیس مذاکرات اندونیزیا در صلح آچی و تعدادی از طرف افغانستان، به نمایندگی از دیگران صحبت کردند و بر همکاری دو طرف برای تحقق صلح تاکید نمودند.

طبق يک خبر دیگر، محمد قاسم حلیمی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان، با دکتور یوسف کلا در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرده است.

دکتور یوسف کلا گفت دولت اندونیزیا به ادامه حمایت از پروسه صلح به رهبری افغانها، آماده است تا گفتگوی دینی و مذهبی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را وساطت و میانجگیری نماید.

همچنان موصوف اظهار نمود که تلاش کشور اندونیزیا در عرصه حمایت از پروسه صلح جهت تامین امنیت، توسعه وترقی افغانستان ادامه دارد و بعد از کنفرانس سه جانبه علما که در مورد صلح افغانستان چندی قبل درکشور اندونیزیا دایرگردیده بود، این کشور تصمیم دارد تا کنفرانس منطقه ای را به شمول کشورهای همسایه افغانستان، در جاکارتا راه اندازی نماید.

موصوف  در ادامه روی موضوعات اعزام علماء به شمول علمای اناث و زمینه سازی جهت آموزش آنها و تبادل تجارب در کشور اندونیزیا، انتقال تجارب پروسه حج اندونیزیا به افغانستان، زمینه سازی بورس های تحصیلی خصوصا برای علما در پوهنتون ها و مدارس آن کشور و سایر مسائل بحث و گفتگو نمودند.

بازدیدها: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر