زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

واقعات مثبت کرونا نسبت به ارزگان، هلمند و فاریاب؛ در هرات، کابل و نیمروز ۱۵ برابر بیشتر است

author avatar
4 Jan 2021 - 09:55
author avatar
4 Jan 2021 - 09:55

کابل (پژواک ۱۵ جدی ۹۹): بر اساس ارقام ثبت شده در ولایات هرات، کابل و نیمروز، از هر ۲۷۸ تن یک تن؛ اما در ولایات ارزگان، هلمند و فاریاب، از هر ۴۲۰۰ تن، یک نفر مصاب بر کرونا گردیده است.

منابع محلی؛ آگاهی دهی به مردم در مورد کرونا، مساحت زیاد و فاصلۀ زیاد با مراکز صحی در هلمند، نبود آگاهی عامه، عدم دسترسی به رسانه های اجتماعی، تاخیر در معاینۀ بیماری کوید_۱۹، شرم پنداشتن کرونا و اعتقاد به اينکه گویا مسلمانان دچار مرض کرونا نمی گردد در ارزگان، و تاخیر در نتیجۀ بیماری کرونا، بی باوری مردم بر مراکز صحی، و بازی خواندن این بیماری در فاریاب، را عوامل ثبت کمتر واقعات مثبت ویروس کرونا در این ولایات می خوانند.

اما وزارت صحت عامه، ادعای تاخیر در نتایج معاینات را نمی پذیرد و میگوید که در این سه ولایت، بخاطرى واقعات مثبت کمتر ثبت می شود که از یک طرف، مردم رهنمودهای طبی را رعایت می کنند و از طرف دیگر، برخی افراد این بیماری را شرم میخوانند و به مراکز صحی مراجعه نمی کنند.

وزارت صحت عامه، همچنان ازدیاد نفوس در ولایات هرات و کابل را سبب فیصدی بلند واقعات مثبت کرونا خوانده و میگوید که یک عامل دیگر واقعات بیشتر بیماری کرونا در هلمند و نیمروز، این است که ولایات ذکرشده، با کشور ایران (جايی که کرونا قبل از افغانستان در آن کشور سرایت کرد) سرحد مشترک دارد و از طریق این سرحد، رفت و آمد قاچاقی صورت می گیرد.

بیماری کوید _۱۹ در افغانستان

اولین واقعۀ مثبت ویروس کرونا در ماه حوت سال ۱۳۹۸ به ثبت رسید. بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، تا مورخ (هشتم ماه جدی) در سراسر کشور ۵۲۴۲۸ واقعۀ مثبت کرونا ثبت شد، از این میان ۲۱۹۵ تن جان داده و ۴۱۹۰۱ تن دیگر دوباره بهبود یافته اند؛ قابل یادآوریست که حدود چهار ماه قبل، یک سروی وزارت صحت عامه نشان داده بود که تا آن زمان، در سراسر کشور حدود ۱۰ میلیون تن مصاب به این بیماری گردیده بودند.

var divElement = document.getElementById(‘viz1609737593580’); var vizElement = divElement.getElementsByTagName(‘object’)[0]; vizElement.style.minWidth=’420px’;vizElement.style.maxWidth=’650px’;vizElement.style.width=’100%’;vizElement.style.minHeight=’587px’;vizElement.style.maxHeight=’887px’;vizElement.style.height=(divElement.offsetWidth*0.75)+’px’; var scriptElement = document.createElement(‘script’); scriptElement.src = ‘https://public.tableau.com/javascripts/api/viz_v1.js’; vizElement.parentNode.insertBefore(scriptElement, vizElement);

در مجموع، واقعات ثبت شدۀ مثبت بیماری کرونا در افغانستان، برابر حدود ۰،۱۳ فیصد تمام نفوس کشور است؛ اما این فیصدی در هر ولایت فرق دارد.

ولایت هرات که در غرب کشور در سرحد با ایران موقعیت دارد؛ حدود ۲،۱۴ میلیون نفوس دارد و تاکنون ۸۴۱۸ واقعۀ مثبت ویروس کرونا که ۰،۳۹ فیصد کل نفوس این ولایت را تشکیل میدهد، در آن ثبت گردیده است؛ کابل مرکز کشور حدود ۵،۲ میلیون نفوس دارد و ۱۸۰۰۷ واقعۀ مثبت این بیماری که ۰،۳۵ فیصد نفوس این ولایت میشود، درآن ثبت شده است؛ و نیمروز ولایت دیگر که با کشور ایران مرز مشترک دارد، بیش از ۱۸۳ هزار تن نفوس دارد و ۶۱۱ واقعۀ مثبت که ۰،۳۳ فیصد تمام نفوس را تشکیل میدهد، در این ولایت ثبت شده است.

اما در ولایات هلمند، ارزگان و فاریاب، در مقایسه با ولایات دیگر، واقعات کمتر ویروس کرونا ثبت گردیده است.

ارزگان

ارزگان که از جمله ولایات مرکزی محسوب می شود، حدود ۱۲۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۷۷۵ هزار نفوس دارد.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، تا هشتم ماه جدی در این ولایت مجموعاً ۱۴۳ واقعۀ مثبت کرونا که برابر ۰،۰۲ درصد تمام نفوس ولایت می شود، مصاب به ویروس کرونا شده و از این جمله پنج تن جان باخته اند.

داکتر عبدالغفار وطنوال رئیس صحت عامۀ این ولایت میگوید که ناامنی، نبود آگاهی عامه، تاخیر در نتایج تست کرونا و عدم دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی، باعث گردیده است که واقعات کم مثبت کرونا ثبت گردد.

وطنوال می افزايد که تاهنوز در این ولایت، برای تست کرونا لابراتوار وجود ندارد و تمام سمپل ها را براى معاینات به ولایت کندهار می فرستند؛ اما در مقایسه به گذشته، اکنون افراد بیشترى به شفاخانۀ کرونا مراجعه می کنند.

جاوید خپلواک یک تن از فعالان مدنی در این ولایت، در خصوص ثبت واقعات کم مثبت ویروس کرونا میگوید: “این جامعه سنتی است، برخی عالمان دین تبلیغات کردند و گفتند که تنها کفار مصاب به ویروس کرونا می شوند و مسلمانان مصاب به این بیماری نمی شوند؛ به این اساس، مردم اندک در ولایت ارزگان به مراکز صحی مراجعه می کنند.”

به گفتۀ وی؛ برخورد شبيه مجرمان با بیماران و شرم خواندن این بیماری از سوی برخی مردم نیز باعث گردیده است که اکثر افراد مصاب به این بیماری، به شفاخانه مراجعه نمی کنند و خودسرانه از دواخانه ها ادویه میگیرند.

هلمند

پس از ارزگان، در هلمند که در سرحد با این ولایت موقعیت دارد، نسبت به ولایات دیگر واقعات کم مثبت ویروس کرونا ثبت شده است.

هلمند ولایت جنوبغربی افغانستان است که ٦١٨٢٩ کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک عشاریه چهار میلیون نفوس دارد.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، تا مورخ هشتم ماه روان جدی، ۳۲۷ واقعه مثبت کرونا در این ولایت به ثبت رسیده بود که ۰،۰۲ درصد تمام نفوس این ولایت را تشکیل می دهد.

داکتر عبدالاحد حازم رئیس صحت عامۀ هلمند، در آنجا در رابطه به ثبت شدن موارد کم می گوید که اراضی در این ولایت، بسیار فراوان است و ازدحام مردم در مناطق بیشتر نیست.

حازم، یکی از دلایل کاهش تعداد موارد را این هم می داند که در آنجا ۱۰۸ مرکز صحی موجود است و از سوی تیم های خاص در هر مرکز، به مردم آگاهی عامه داده می شود، مردم توصیه های صحی را مراعات می نمایند، به جاهای بیروبار نمی روند؛ زیرا که در زمین های خود به کار مصروف می باشند، و به دلیل اینکه کار فزیکی انجام می دهند؛ مقاومت وجود شان هم بلند است و بیماری یادشدۀ آنها آنقدر سخت نمی شود که به شفاخانه مراجعه بکنند.

به گفتۀ وی، ممکن است افراد کمی در برخی مناطق هلمند باشند که به  کووید – ۱۹ مصاب بوده و به مراکز صحی مراجعه نکرده باشند.

اما صفی الله عزیزی رئیس انجمن توسعه افغانستان در هلمند گفت: “مناطق زیادی در ولايت ما وجود دارد که از پایتخت فاصله زیادی دارد و مردم نمی توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند.  برعلاوه، بسیاری مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح دولت قرار دارند، در آنجا امکان گرفتن سمپل وجود ندارد. “به همین دلایل، تعداد موارد مثبت بیماری کرونا در ولايت ما بسیار کم است.”

فاریاب

فاریاب ولایت شمالی افغانستان است که ۲۷۹۲۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و بیش از یک عشاریه یک میلیون نفوس دارد.

طبق معلومات وزارت صحت عامه، تا مورخ ۸ ماه جدی روان، ۳۱۳ مورد مثبت کرونا در این ولایت به ثبت رسیده بود که ۰،۰۳ درصد کل نفوس این ولایت را تشکیل می دهد.

داکتر محمد نعیم مصمم رئیس صحت عامه فاریاب می گوید که نبود لابراتوار آزمایش کرونا در این ولایت، یکی از عواملی است که موارد کم این بیماری در آنجا به ثبت رسیده است.

وی می افزاید: “نمونه ها برای آزمایش به ولایت بلخ فرستاده می شود؛ اما ولایت بلخ همکاری نمی کند و نتایج آزمایش ها در طی ۱۵ تا ۲۰ روز، از بلخ به فاریاب می رسد و در این مدت؛ بیماران دوباره صحت یاب می شوند… این امر باعث بی باور شدن بیماران به شفاخانه ها شده، بی تفاوت شده اند و به شفاخانه ها مراجعه نمی کنند…”

نظرمحمد رضواني منشی نهادهای مدنی در فاریاب نيز اظهارات مشابه داشته و یک دلیل به ثبت رسیدن موارد کم کرونا را این هم می داند که در آنجا مردم به موجودیت کرونا بی باوراند؛ و کرونا را تا حدی زیاد یک بازی تبلیغاتی و سیاسی می دانند.

به گفته وی، این درحالیست که تعداد بیشتر پناهجویان، از ایران به فاریاب آمده اند، پس موارد مثبت ویروس کرونا، باید در فاریاب بیشتر از سایر ولایات به ثبت رسیده باشد.

نورالله تره کی معاون سخنگوی وزارت صحت عامه می گوید که دلیل کم بودن موارد مثبت در ولایات، نبود امکانات برای معاينات کوید-۱۹ نمی باشد.

به گفته وی، مراکز آزمایش ویروس کرونا در سراسر کشور، در هفت زون فعال است و قادر به انجام ۵۰۰۰ آزمایش در روز می باشد. همچنان وی گفت که در تمام ولایات، برای بیماران کرونا، شفاخانه ها موجود است و مواد ضروری کافی دارد.

تره کی افزود که ممکن است مواد مورد نیاز برای یک یا نیم روز، در کدام لابراتوار آزمایشات کاهش یافته باشد؛ اما آزمایشات بیشتر از این به تاخیر نمی افتد.

به گفتۀ وی، تعداد موارد مثبت در این سه ولایت، به نسبت ولایات دیگر، به دلیلى به ثبت رسیده است که مردم شان در کشورهای خارجی کم اند و کسانی که از خارج به این لایت ها آمده اند، قرنطین و توصیه های صحی را رعایت کرده اند.

این در حالی است که ویروس کرونا، به تمام ولایات افغانستان سرایت کرده است و مردم سایر ولایات نیز به این سه ولایت سفر می کنند.

تره کی افزود: دلیل عمدۀ دیگر این است که مردم در بیشتر مناطق دوردست، از بیماری کوید-۱۹می شرمند و نمی خواهند مردم در مورد آن اطلاع داشته باشند، متاسفانه بیماران زمانی به شفاخانه مراجعه می کنند که وضعیت صحی آنها بیسار خراب شود و حتی به ونتيلاتور نیاز پیدا کرده باشند.”

سخنگوی معاون وزیر صحت عامه در رابطه به ثبت واقعات بیشتر در هرات، کابل و نیمروز به نسبت نفوس، می گوید: “در کابل باشندگان ۳۴ ولایت زندگی می کنند، ازدحام و رفت و آمد مردم به آن بیشتر است. هرات با کشور ایران مرز مشترک دارد و رفت و آمد مردم به ایران به ویژه از طریق راه های قاچاقی زیاد است، واقعۀ اول مثبت هم در هرات به ثبت رسید و نفوس آن هم بیشتر است؛ نیمروز نیز ولایت سرحدی است، رفت و آمد مردم با کشور همسایه (ایران) بیسار زیاد است.”

ویروس کرونا پیش از افغانستان، در ایران سرایت کرد و تعداد بیشتری از مهاجرین از آن کشور به افغانستان آمدند.


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر