زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نمايشگاه سه روزۀ زعفران در کابل گشايش يافت

نمايشگاه سه روزۀ زعفران در کابل گشايش يافت

author avatar
30 Jan 2021 - 17:30
نمايشگاه سه روزۀ زعفران در کابل گشايش يافت
author avatar
30 Jan 2021 - 17:30

کابل(پژواک،١١دلو٩٩): اتاق تجارت و سرمايه گذارى افغانستان، در حالى از ٣٦ تن صادرات زعفران افغانستان در سال مالى گذشته خبرمى دهد که برخى زعفران کاران، خواهان جلوگيرى واردات زعفران ايران به کشور شدند؛ زيرا زعفران آن کشور دو باره به نام زعفران افغانستان صادر مى شود.

در يک نمايشگاه سه روزه زير نام «نمايشگاه زعفران افغانستان» که از سوى «شرکت بازاریابی مدرن میتود»، به حمايت مالى ادارۀ انکشافى بين المللى امريکا(USAID)، در شهر کابل راه اندازى شده، روى اين موضوع ، بحث صورت گرفت.

در اين نمايشگاه ٣٦ شرکت توليد و صادرات زعفران از ولايت هاى بامیان، غور، کابل، بلخ و هرات زعفران شان را به نمايش گذاشته اند.

زعفران کاران: حاصلات ما افزايش مى يابد؛ اما واردات زعفران ايرانى بازار ما را ضربه مى زند.

شفيقه امیدوار يک تن از کارکنان شرکت «عسل زعفران» در ولايت هرات که در این نمایشگاه توليدات شرکتش را به نمايش گذاشته است، به پژواک گفت که تولیدات امسال شان، به ٢٥ کیلوگرام می رسيد و هرسال سطح حاصلات زعفران شان بيشتر شده مى رود.

اما وى افزود: «يگانه چيزى که ما را به تشويش انداخته، واردات زعفران از کشور ايران است که به کشور وارد و دوباره به نام زعفران افغانستان به خارج صادر مى گردد.»

وی از حکومت خواست تا جلو اين مشکل را بگيرد؛ زيرا در کنار متضرر ساختن شرکت ها، کيفيت زعفران افغانستان در جهان نيز زير سوال مى رود و اين درحالى است که زعفران افغانستان، در جهان به دليل کيفيت عالى، مقام اول را دارا مى باشد.

در عين حال، کریمه صدیقی يک تن از کارکنان شرکت «کاروان زعفران» گفت که کشت زعفران، نه تنها برای خود شان، بلکه برای اقتصاد کشور نیز مفید می باشد. تولید زعفران زمینه را برای ازبین بردن  کشت کوکنار مساعد ساخته که فعلا در این شرکت، زمینۀ کار برای ١٢٠ خانم نيز ایجاد کرده است.

به گفته وی؛ در کنار واردات زعفران ايران و دوباره صادرات آن به نام زعفران افغانستان، کمبود زمین برای کشت این محصول، از مشکل عمدۀ ديگر زعفران کاران کشور می باشد.

موصوف نيز از حکومت خواست که در جهت جلوگيرى از واردات زعفران ايران و توزيع زمين براى زعفران کاران، توجه جدى نمايد.

جلیل احمد کریمی يک تن از کارکنان شرکت «باباى زعفران»، در اين نمايشگاه گفت که روزبه روز حاصلات زعفران افغانستان افزايش مى يابد و کيفيت زعفران بلند تر مى رود.

موصوف افزود که اکنون زعفران افغانستان، از نگاه کيفيت در سطح جهان در جايگاه نخست قرار دارد و بايد زعفران کاران از سوى حکومت حمايت شوند.

موصوف گفت که هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی هرچه بهتر و بيشتر زعفران کشور می باشد.

وی درحالىکه مى گفت شرکت های زعفران کشور، با مشکل بودجه مواجه می باشند، از حکومت خواست تا در قسمت توزيع قرضه هاى کوچک، متوسط و بزرگ براى زعفران کاران توجه داشته باشد.

صادرات زعفران افغانستان در سال پار  به ده ها تن مى رسيد.

سید زمان هاشمی رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در مراسم افتتاح اين نمايشگاه گفت که افغانستان در سال مالى ١٣٩٩ بيش از ٣٦ تن زعفران به کشورهاى اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی، چین، هندستان، ايالات متحدۀ امریکا و کانادا صادرات داشت.

وى نيز واردات زعفران خارجى و دوباره صادرات آن به نام افغانستان را مشکل عمده خوانده گفت که بايد در جهت جلوگيرى از اين مشکل، پاليسى مشخص روى دست گرفته شود.

اما فواد احمدى سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، در مورد واردات زعفران ايران افغانستان و صادرات آن به نام زعفران افغانستان به پژواک گفت: «در گذشته چنین مسایل بود؛ اما حالا دولت تلاش دارد که جلو محصولات بی کیفیت که به نام محصولات افغانستان به خارج صادر می شود گرفته شود.»

وی در ادامه در مورد حل سایر مشکلات زعفران کاران، بدون ارايه جزييات گفت که براى حل مشکلات شان، اقدام جدى از گذشته وجود داشت و خواهد داشت.

Views: 34

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر