زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مقدار زیاد محصولات زراعتی پنجشیر به دلیل کمبود سردخانه ها از بین می رود

مقدار زیاد محصولات زراعتی پنجشیر به دلیل کمبود سردخانه ها از بین می رود

author avatar
14 May 2021 - 11:13
مقدار زیاد محصولات زراعتی پنجشیر به دلیل کمبود سردخانه ها از بین می رود
author avatar
14 May 2021 - 11:13

پاراخ (پژواک، ۲۴ ثور ۱۴۰۰): دهاقین پنجشیر می‌گویند که به دلیل نبود سردخانه های معیاری کافی در این ولایت مقدار زیاد محصولات زراعتی شان یا فاسد می شود و یا هم آن را به قیمت پایین به فروش می رسانند.

گندم، جواری، لوبیا و غیره نیز از محصولات زراعتی ولایت پنجشیر می باشد، اما بیشتر در این ولایت کچالو کشت می شود.

کچالو به خصوص از محصولات مهم ولسوالی های دره و آبشار این ولایت می باشند. مسئولان می گویند که در این ولسوالی های همه ساله در صدها جریب زمین کچالو کشت می شود و مردم از طریق فروش آن امرار معیشت می کنند.

امیرالدین پنجا ساله باشنده قریه کرامان ولسوالی دره می گوید که سال گذشته از جمع محصولات کچالوی خود حدود دو هزار سیر کچالو را به دلیلی در دو «ذخیرگاه وطنی» زیر خاک کردند که بازار برای فروش نداشت.

بربنیاد گفته های او، تلاش او برای نگهداری کچالو در ذخیرگاه وطنی به دلیلی بود که در فصل خزان یک سیر کچالو در سر زمین ها حدود چهل افغانی فروخته می شود اما در فصل بهار قیمت آن تا به هشتاد افغانی می رسد.

ذخیرگاه های وطنی معمول به گونه یی است که دهاقین زمین را حفر می کند و کچالو را در آن زیرخاک می کنند.

امیرالدین می گوید که در این ذخیرگاه ها بیشتر کچالو فاسد می شود. او افزود که در بهار سال جاری دید که هشتاد در صد کچالویی که او نگهداری کرده بود قابل استفاده نبود و فاسد شده بودند.

به گفته وی، این چنین مشکلات زمینداران، زمانی حل شده می تواند که صلح در کشور تامین شود و دولت بتواند سردخانه ها را برای نگهداری محصولات زراعتی ایجاد و برای محصولات زراعتی بازاریابی کند.

غلام فاروق ۵۶ ساله یکی از دهاقین قریه کرامان ولسوالی دره پنحشیر نیز می گوید که مقدار محصولات سالانه کچالوی زمین ها او نیز به بیش از ۲۰۰۰ هزار سیر می رسد اما بیشتر از ۶۰۰ سیر آن به دلیل نبود مکان مناسب برای نگهداری آن، فاسد شده از بین می‌رود.

او می‌گوید دهقانان ناچار اند محصولات خود را برای جلوگیری از نابود شدن، با قیمت پایین  به فروش برسانند که این خود ضربه بر اقتصاد آنها بوده و سبب دل سردی آنها از کشت و زراعت می‌شود.

این ولایت باغ های میوه پون سیب و غیره نیز دارد، اما عمده ترین محصول باغی این ولایت توت می باشد.

غلام حضرت باشنده تاواخ ولسوالی عنابه پنجشیر باغ سیب دارد. او نیز می گوید که سیب در فصل خزان به قیمت بسیار ارزان می‌شود که حتا هزینه های مصرف شده بالای آن نیز بدست نمی‌آید.

به گفته او سال گذشته او دوصد سیر سیبی که باغ حاصل داشت هفتاد سیر به دلیل نبود سردخانه فاسد شد.

دهاقین و باغداران پنجشیر خواستار ساخت سردخانه های معیاری برای نگهداری محصولات زراعتی شان از حکومت می باشند و مسئولان ریاست زراعت این ولایت را به بی توجهی به رفع این مشکل زمینداران می کنند.

در همین حال، میلاد صدیقی یکی از آگاهان اقتصادی در این ‌ولایت؛ محیط پنجشیر برای زراعت مناسب دانسته می‌گویند که حکومت محلی پنجشیر باید در کنار اقدام برای ساخت سردخانه های معیاری، روش عصری زراعت را برای دهاقین از بهر بهتر شدن زراعت شان روی دست گیرد و ادویه ضد آفات به منظور جلوگیری از آفات و امراض برای محصولات زراعتی، توزیع نمایند تا باشد که دهاقین محصولات بدون عیب و آسیب دیدگی ای به بازار عرضه و مفاد بیشتر به دست آرند.

محمد رووف یعقوبی رئیس زراعت ولایت پنجشیر می گوید که در حال حاضر کار ساخت ۶۶ سردخانه با اندازه هایی مختلف از ۱۵۰ متر مربع الی ۶۰۰ متر مربع در این ولایت جریان دارد.

به گفته او این پروژه ها شامل ۵۰ باب سرد خانه کچالو؛ ۹ باب پیاز و ۷ باب سردخانه میوه جات را در بر می‌گیرد که در نقاط مختلف این ولایت زیر کار است و به هزینه ۵۳ میلیون افغانی ساخته خواهند شد.

او می‌گوید که هر کدام این سردخانه ها ظرفیت حفاظت ۲۰ تا ۳۰ تن محصولات را دارد که ۳۰ درصد مشکلات دهاقین دراین ولایت را رفع خواهد کرد .

بر بنیاد معلومات ریاست زراعت پنجشیر در سال ۱۳۹۹ در این ولایت نیز نود سردخانه مختلف ساخته شده است.

Views: 58

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر