زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اتاق صنایع و معادن: فعالیت هفتاد درصد فابریکه های تولیدی در کابل متوقف شده است

اتاق صنایع و معادن: فعالیت هفتاد درصد فابریکه های تولیدی در کابل متوقف شده است

author avatar
7 Oct 2021 - 16:55
اتاق صنایع و معادن: فعالیت هفتاد درصد فابریکه های تولیدی در کابل متوقف شده است
author avatar
7 Oct 2021 - 16:55

کابل(پژواک، ۱۵ میزان ۱۴۰۰): رئیس اجرایی اتاق صنایع و معادن افغانستان می گوید که پس از سقوط نظام سیاسی، فعالیت نزدیک به ۷۰ درصد فابریکات صنعتی در کابل، متوقف شده است.

پس از سقوط نظام سیاسی پیشین در ۲۴ اسد سال روان، فعالیت تمام ادارات دولتی، غیردولتی، شرکت­های تولیدی و ساختمانی، نهادهای مالی به شمول بانک ها متوقف شد؛ اما آهسته آهسته سکتورهای یادشده، دوباره فعالیت شان را آغاز کرده اند.

به دنبال سقوط نظام سیاسی درکشور و روی کار آمدن نظام جدید سیاسی، جامعه جهانی کمک های خویش را با افغانستان قطع نموده و ایالات متحده امریکا، پول های افغانستان را منجمد نمود که در نتیجه آن، این کشور با مشکلات اقتصاد شدیدی مواجه شده است.

قابل ذکر است که حکومت افغانستان، با آغاز فعالیت بانک ها، برخی محدودیت هایی را بالای بانک ها وضع نمود که در نتیجۀ آن، تاثیر منفی بر اقتصاد مردم و کار سکتور خصوصی بجا گذاشته است.

رحیم الله سمندر رئیس اجراییه اتاق صنایع و معادن افغانستان، در مصاحبه اختصاصی با آژآنس خبری پژواک، گفت که در چهار پارک صنعتی در کابل، ۱۲۰۰ فابریکه تولیدی فعالیت دارند که از این میان، حدود ۲۵ درصد  شان فعالیت دارند و متباقی، فعالیت شانرا متوقف نموده اند.

به اساس معلومات منبع، این فابریکه ها در پارک های صنعتی جمعه محمد محمدی، بگرامی، کمپنی، ارغندی و ده سبز کابل در بخش تولید پلاستیک سازی، نمک، نوشابه ها، آهن آلات، مواد لبنی و ده ها نوع جنس دیگر فعالیت دارند.

موصوف فعالیت این فابریکه ها را با ارزش خواند و گفت که افغانستان از بابت تولید برخی اجناس چون نوشابه ها، نمک، پلاستیک باب، شیرینی ها وغیره، به خودکفایی رسیده بود.

وی، بند ماندن سرمایه های سرمایه گذاران در بانک ها و نبود مواد خام برای تولید در داخل کشور را از عوامل عمدۀ متوقف شدن فعالیت نزدیک به ۷۰ درصد فابریکه های تولیدی در کشور خواند.

او افزود: «مواد خام یا در بنادر بند مانده، یا در سرحد بیرون از افغانستان، یا داخل افغانستان پروسس نشده اند.»

موصوف از حکومت خواست تا در رفع مشکلات سرمایه گذاران و تجار، توجه جدی نماید تا از سقوط فابریکه ها جلوگیری شود.

منبع حفظ این فابریکات را مهم خواند؛ زیرا در کنار تولیدات داخلی، صدها و می توان گفت هزاران تن که در آنها کار می کردند، بیکار نخواهند شد.

آژانس خبری پژواک تلاش کرد تا دراین مورد، پاسخ احمد الله وثیق معاون ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت، را داشته باشد؛ اما تماس برقرار نگردید.

اما این، مسئولان حکومت جدید، به بهبود وضعیت اقتصادی تاکید کرده گفتند که برای حل این مشکلات، اقدامات لازم صورت می گیرد.

به اساس معلومات اتاق صنایع و معادن افغانستان، در سراسر کشور حدود ۵۰۰۰ فابریکۀ تولیدی فعالیت دارد.

Views: 72

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر