زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

 نجاران: صنعت نجاری در حال سقوط است، حمایتش کنید

 نجاران: صنعت نجاری در حال سقوط است، حمایتش کنید

author avatar
9 Nov 2021 - 13:56
 نجاران: صنعت نجاری در حال سقوط است، حمایتش کنید
author avatar
9 Nov 2021 - 13:56

کابل(پژواک،۱۸عقرب۱۴۰۰):شماری از کسانی که صنعت نجاری دارند، از کاهش کار و عواید شان شکایت دارند و از حکومت می خواهند که واردات فرنیچر را ممنوع قرار دهد.

آنان ادامه این وضعیت را نگران کننده توصیف کرده گفتند که در کوتاه مدت صنعت نجاری در کشور با سقوط مواجه خواهد شد.

فرهاد، استاد کار در دکان ساخت فرنیچر« خدمات افغان ترک» در سرک پنجم سیلوی شهر کابل در صحبتی با آژانس خبری پژواک از کاهش کار و عواید شان شکایت داشت.

وی که از ۱۵ سال به این­سو کار فرنیچر را پیش می برد، می گوید:« وضعیت کار ما خیلی خراب است، کار هیچ نیست، پیش از سقوط حکومت اشرف غنی زیاد کار بود در یک دکان ۱۸ نفر کار می کردیم اما شش نفر ماندیم.»

موصوف از کاهش عواید سخن زده گفت که از دو ماه به این­طرف حتی کرایه دکان خود را نیز پوره کرده نمی تواند.

وی علاوه کرد:«اگر کار باشد خو شکرست اما اگر کار نباشد حتی کرایه دکان را به مشکل پوره می­کنیم عواید ما قبلا تا یک لک افغانی در یک ماه می­رسید، اما فعلا زندگی بخور و نمیر داریم.»

در دستگاه نجاری وی الماری­ها برای لباس، آشپزخانه، دفاتر، تخت خواب، میز وغیره با جدید ترین مودل ها ساخته می شوند، اما اکنون خریدار ندارند.

فرهاد درحالی که ادامه این وضعیت را نگران کننده می داند، می افزاید :«خواست ما از امارت اسلامی این است که جلو واردات مال های خارجی یعنی همین میز و الماری ها را بگیرد و کاملا بند بسازد تا که تولید ما به فروش برسد و صنعت نجاری در کشور رشد کند، نه که درحال سقوط باشد.»

در همین حال محمد نادر، یکتن  دیگر از نجارها در کلوله پشته شهر کابل نیز از کاهش کار و عواید شان سخن می زند .

وی که از ۲۰ سال به این­­طرف دکان ساخت فرنیچر دارد می گوید:« کار ما رو به سقوط است حتی کرایه دکان را به بسیار مشکل پوره می­کنیم.»

موصوف افزود :«هشت نفر عضو فامیلم است، سه ماه میشه کرایه دکان را هم ندادیم، باور کنین که باقی دار هستیم، قبلا کرایه دکان ۱۷ هزار افغانی بود فعلا ۸ هزار افغانی کرایه دکان را می­دهیم ولی حالی همی را هم پوره کده نمی توانم.»

موصوف اظهار امیدواری کرد که حکومت جدید از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود، پول های افغانستان از انجماد بیرون شود، کمک های جامعه جهانی با افغانستان آغاز شود تا مشکلات اقتصادی در این کشور حل گردد.

احمد منصور یکتن از نجاران در منطقۀ سیلو شهر کابل گفت که از ۹ سال به این­طرف دستگاه ساخت فرنیچر دارد و قبل از سقوط نظام پیشین کار شان رونق خوبی داشت.

اما موصوف ضمن اظهار نگرانی از کاهش ۸۰ عواید و کاروبارشان گفت:« قبلا در دکان ما ۸ نفر کار میکرد اما فعلا در یک دکان ۳ نفر کار میکنیم و شاگرد هیچ نداریم در اینجا ما تخت خواب، الماری،میز را میسازیم.»

منبع خاطر نشان کرد که قبل از سقوط نظام پیشین ماهانه نزدیک به ۸۰ هزار افغانی عاید داشت اما اکنون رقم به کمتر از ۲۰ هزار کاهش یافته که پوره نمودن مصارف کرایه دکان، معاش کارگران و غیره برایش دشوار شده است.

او نیز از جامعه جهانی، حکومت و افراد خیر می خواهد که مردم افغانستان را کمک های اقتصادی کنند تا این بحران به میان آمده جلوگیری صورت گیرد.

آژانس خبری پژواک تلاش نمود تا در قسمت ممنوعیت واردات فرنیچر از خارج کشور، نظر مسئولان حکومت را داشته باشد، اما تماس برقرار نگردید.

بازدیدها: 121

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر